آیین صدمین سال تاسیس دبیرستان البرز برگزار شد

تهران- ایرنا- جشن یکصدمین سال تاسیس دبیرستان ماندگار البرز با حضور حدود هزار نفر از دانش‌آموختگان این دبیرستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، قدمت دبیرستان البرز به سال ۱۲۶۶ برمی‌گردد و اولین کلنگ این مدرسه به دست ناصرالدین شاه قاجار به زمین زده شد. نخستین ایرانی که ریاست دبیرستان البرز را برعهده گرفت، «محمد وحید تنکابنی» بود که حدود یک‌سال ریاست این دبیرستان را برعهده داشت و در ادامه افراد دیگری این سمت را عهده‌دار شدند؛ اما دوره ۳۴ ساله ( از سال ۱۳۲۳) مدیریت «محمدعلی مجتهدی» پنجمین رئیس ایرانی دبیرستان البرز، یکی از درخشان‌ترین دوره‌های تاریخ این دبیرستان محسوب می‌شود.


این مدرسه از آن زمان تا کنون نام‌آوران و تاثیر گذاران بسیاری را به جامعه تحویل داده است؛ از جمله سلیمان حییم ورودی سال ۱۲۹۴ فرهنگ نویس، مترجم و پدر فرهنگ نویسی دوزبانه ایران، علی اصغر حکمت ورودی سال ۱۲۹۷.استاد دانشگاه، وزیر معارف، نخستین رئیس دانشگاه تهران و بنیانگذار کتابخانه ملی، کیخسرو شاهرخ ورودی ۱۲۷۰. بنیاندگذار شبکه تلفن سراسری ایران، محمود صناعی ورودی ۱۳۱۶، از بنیانگذاران روانشناسی در ایران، سید عبدالله انوار ورودی ۱۳۲۱، ریاضی دان، منطقدان، موسیقیدان، تاریخدان و فلسفه پژوه، محمد علی اسلامی ندوشن ورودی ۱۳۲۶.استاد ادبیات دانشگاه تهران، شاعر، منتقد، نویسنده و مترجم، همایون خرم ورودی ۱۳۲۷، نوازنده و آهنگساز، مصطفی چمران ورودی ۱۳۳۱. دکتری فیزیک و الکترونیک دانشگاه کالیفرنیا، سیاستمدار، وزیر دفاع ایران در دولت بازرگان و از همراهان امام موسی صدر و فرمانده جنگ ایران و عراق، جمشید مشایخی بازیگر ورودی ۱۳۳۲، ناصر سیم فروش ورودی ۱۳۴۴.متخصص اورولوژی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، سعید سهراب پور ورودی ۱۳۴۰. چهره ماندگار مکانیک ایران، رئیس دانشگاه شریف به مدت ۱۳ سال از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۹، طهماسب مظاهری ورودی ۱۳۵۰.رئیس کل بانک مرکزی از ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۷ و وزیر اقتصاد از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳، آتیلا پسیانی بازیگر ورودی ۱۳۵۵، عباس مصلی نژاد ورودی ۱۳۵۷ استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران و خیر بزرگ مدرسه ساز، سامان احتشامی ورودی ۱۳۷۵، موسیقی دان و آهنگساز و افشین یداللهی شاعر ورودی سال ۱۳۶۴.

امروز بسیاری از فارغ التحصیلان این مدرسه که آغاز موفقیت خود را از این مدرسه می‌دانند، به این دبیرستان رفتند تا خاطرات گذشته را زنده کنند.

عادل فردوسی پور از چهره های نام‌آشنای فارغ التحصیل این دبیرستان، امروز به عنوان مهمان ویژه در این مراسم حاضر شد و گفت: سال ۱۳۶۹ وارد دبیرستان البرز شدم و تا سال ۱۳۷۱ در این دبیرستان درس خواندم.

فردوسی پور ادامه داد: نخبه‌های بسیاری توسط دبیرستان البرز به کشور تقدیم شده است. این مدرسه در شکل گیری شخصیت من نقش بسیاری داشت. به دلیل آموزش های این مدرسه توانستم رتبه ۲۷۱ کنکور را کسب و در دانشگاه شریف تحصیل کنم.

او یاد آور شد: این دبیرستان افراد بزرگ و تاثیرگذار بسیاری را به جامعه تحویل داده، بسیاری از بزرگان آینده هم اکنون در این مدرسه تحصیل می‌کنند که بسیار ارزشمند است.

سعید سهراب پور نیز در این مراسم اظهار کرد: ۱۳ سال قبل رئیس دانشگاه شریف شدم، مجتهدی که مدیریت مدرسه را در سال‌ ۱۳۲۳ عهده‌دار شد، این دبیرستان را البرز کرد. من در این دبیرستان به مدت ۶ سال شاگرد او بودم و در دانشکده فنی دانشگاه شریف استاد من و بنیانگذار دانشگاه شریف هم بود.

وی ادامه داد: پس از ورودم به دانشگاه شریف متوجه شدم ساختمان مجتهدی را به ساختمان ابن سینا تغییر داده‌اند. بنابراین اسم کتابخانه مرکزی دانشگاه را به اسم محمد علی مجتهدی تغییر دادم و مجسمه‌ای از ایشان ساخته و نصب کردم که توضیح می‌دهد مجتهدی چه کسی بود.

رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف خاطر نشان کرد: مجتهدی در زمان حضور در دبیرستان البرز استاد دانشگاه تهران بود و اساتید دانشگاه مانند استاد محقق را برای تدریس به دبیرستان می‌آورد تا به ما آموزش دهند.

پویش جهاد علمی البرز برای کمک به مناطق محروم

معاون آموزشی دبیرستان ماندگار البرز در حاشیه این مراسم در مورد تاریخچه دبیرستان البرز به خبرنگار ایرنا گفت: این مدرسه توسط امانوئل جردن موسس آمریکایی در مکانی دیگر افتتاح و صد سال پیش به ساختمان فعلی منتقل شد.
مریم سعدی افزود: در مراسم امروز حدود هزار نفر از فارغ التحصیلان این مدرسه به دعوت مجمع فارغ التحصیلان حضور یافته‌اند، البته ۴ هزار نفر برای شرکت در این جشن ثبت‌نام کرده‌ بودند. بخشی از فارغ التحصیلان اکنون استادان گروه های تخصصی در دانشگاه ها هستند.

سعدی افزود: پیش از انقلاب دبیرستان البرز شبانه روزی بود و خوابگاه داشت که پس از انقلاب این واحد از دبیرستان جدا شد.

وی درباره گزینش دانش آموزان پیش از انقلاب برای تحصیل در این مکان آموزشی توضیح داد: هر دانش آموزی که تمایل داشت، می‌توانست در این مدرسه ثبت‌نام کند. همچنین استعدادهای مناطق محروم شناسایی و در خوابگاه‌های شبانه روزی مستقر می‌کردند.
معاون آموزش دبیرستان ماندگار البرز یادآورشد: آن موقع فضای دانشکده شرافت خوابگاه شبانه‌روزی دانش آموزان بود. اکنون به دنبال این هستیم که با بازپس‌گیری این فضا بتوانیم البرز دخترانه را هم راه ‌اندازی کنیم. این دبیرستان پس از انقلاب تا مدتی به حال خود رها شد تا اینکه در دهه ۹۰ همانند مدارس نمونه دولتی از طریق آزمون دانش آموزان را ثبت‌نام می‌کند.

وی با بیان اینکه انگیزه در آموزش نقش مهمی دارد، توضیح داد: به غنی بودن برنامه آموزشی تاکید داریم اما اصل دانش آموز با انگیزه است تا رشدی که می‌خواهیم محقق شود. البرز مدرسه دولتی است و ۵۰ درصد دبیران از نیروهای رسمی و ۵۰ درصد از نیروهای آزاد هستند.

معاون آموزش دبیرستان ماندگار البرز با اشاره برنامه مدرسه برای دانش آموزان مناطق محروم گفت: پویش جهاد علمی البرز دانش آموزان مناطق کم برخوردار را تحت پوشش قرار می‌دهد. اکنون آموزش‌های دبیران ما از شبکه شاد پخش می‌شود. همه دانش آموزان می‌توانند از این آموزش‌ها استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: دانش آموزان تحت پوشش طرح توانمند سازی محلات کم‌برخوردار ۲۰۲۰ یک سال و نیم است که برای آموزش تحت پوشش این مدرسه قرار گرفته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha