عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: سرمایه‌های ناملموس کشور باید احیا شود

قشم - ایرنا - رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اهمیت احیای سرمایه‌های ناملموس در کل کشور، تاکید کرد.

به گزارش ایرنا از اعلام روز جمعه روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، علی آقامحمدی در همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسِنگار» که در سالن هتل سورینت قشم در حال برگزاری است، اظهار کرد: متاسفانه جایگاه سرمایه‌های ناملموس ایران به واسطه هجوم فرهنگ غرب و کوتاهی دولت‌ها بسیار پایین است.

وی ادامه داد: معماری کشورمان که با طبیعت عجین بود به واسطه ورود فرهنگ غرب کنار گذاشته شد و همچنین قنات ها که نقش مهمی در حفظ آب داشتند هم از بین رفتند و یک حالت غرب زدگی به معنای شدید جایگزین فرهنگ ناب ایرانی شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: سرمایه‌های ناملموس کشور باید احیا شود

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری توضیح داد: نبود آموزش و آگاهی هم موجب فراموش شدن سرمایه‌های ناملموس در کشورمان شده که باید با بهره گیری از آموزش و بالابردن آگاهی مسئولان و مردم شاهد احیای دوباره سرمایه‌های ناملموس در کشور باشیم.

آقا محمدی اضافه کرد: برنامه توسعه‌ای باید متناسب با شرایط هر منطقه تهیه و تنظیم شود و در برنامه توسعه هفتم با توجه به مطالعات انجام شده در مورد جزایر جنوبی کشور، باید قشم را به نحو شایسته‌ای دریابیم.

وی با اشاره به اینکه ساخت لنج‌های عظیم در روستای گوران جزیره قشم نشانگر توانایی مردم این دیار در هنر آفرینی است، گفت: تولید ۲۱ نوع لنج به واسطه تبادل افکار لنج سازان قشمی با مردمان دیگر کشورهای دنیا به وجود آمده است.

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با اظهار نارضایتی از عدم شکوفایی استعدادها در قشم، افزود: متاسفانه بسیاری از مطالعات انجام شده در زمان آغاز به کار سازمان منطقه آزاد در قشم تاکنون اجرا نشده است.

وی یادآور شد: سال ۱۳۸۸ کلنگ احداث ساخت پل خلیج فارس در قشم به زمین زده شد اما این پروژه بسیار مهم ملی که نقش بسیار ارزشمندی در حوزه اقتصادی دارد به حال خود رها شده است.

برنامه هفتم توسعه کشور توجه ویژه‌ای به حوزه گردشگری دارد

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، ابوموسی و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی در ادامه برگزاری این همایش ملی گفت: در برنامه هفتم توسعه کشور به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجه ویژه شده است.

احمد مرادی اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۳ و بودجه سنواتی گذشته یک فصل به موضوع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اختصاص یافته و دولت باید بتواند به خوبی از آن استفاده کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: سرمایه‌های ناملموس کشور باید احیا شود

وی افزود: ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی در خشکی، دریا و قعر دریای جزیره قشم وجود دارد که تاکنون از این داشته به خوبی بهره برداری نشده است.

به گفته نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در صورتی که خروجی این همایش‌ها مثبت و قابل درک باشد می‌توانیم به آینده جزیره مستعد و جهانی قشم امیدوار باشیم.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم صلح و دوستی را معنا کنیم باید اعلام کنم مردمان این جزیره از گذشته‌های دور تا کنون نمونه ای از صفا، مهر، دوستی و صلح بوده‌اند.

مرادی بیان کرد: امیدوارم این همایش فتح بابی برای توسعه گردشگری این جزیره باشد و بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس قوی‌تر از گذشته در طول سال میزبان انبوه میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی باشد.

همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسِنگار» عصر پنجشنبه با حضور مهمانان داخلی و خارجی در هتل سورینت بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس گشایش یافت و امروز هم مباحث دیگر این همایش دنبال خواهد شد.

تجربه کاری مدیریت منابع انسانی کارآمد در اقتصاد گردشگری، گردشگری و منابع انسانی کاربردهای هوش مصنوعی در بهبود کیفیت خدمات صنعت گردشگری، گردشگری و فناوری استانداردسازی تاسیسات گردشگری و پیامدهای آن، گردشگری و آموزش نقش زیر ساخت در توسعه صنعت گردشگری قشم و گردشگری بازار از پنل ها و کارگاه های آموزشی این همایش ملی است.

این رویداد شامل سخنرانی چهره‌ها و مدیران ارشد، نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی صنعت گردشگری، معرفی ژئوپارک جهانی قشم، پروژه بوم سندباد، طرح قشم بوم و به همراه برنامه‌های جانبی دیگر است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha