رییس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی: قشم نقش مهمی در هَمسِنگاری تجاری دارد

قشم - ایرنا - رییس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور از جزیره قشم به عنوان منطقه‌ای نام برد که نقش بسیار مهمی در هَمسِنگاری تجاری بر عهده دارد.

به گزارش ایرنا از اعلام روز جمعه روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، محمد مهدی سالاری در همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسِنگار» که در سالن هتل سورینت قشم در حال برگزاری است، اظهار کرد: مساله تجارت در طول تاریخ با هنر مردم مناطق مختلف کشور به ویژه در جنوب و جزیره قشم عجین بوده و ارتباطات بسیار مهمی از مسیر تجارت بین مردم قشم و کشورهای دیگر اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریاپایه که اردیبهشت ماه امسال در قشم برگزار شد نشان داد که این منطقه در هَمسِنگاری تجاری نقش مهم موفقی دارد.

رییس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور توضیح داد: هدف گذاری ما برای رسیدن به تفاهم‌نامه همکاری در رویداد همتایابی اقتصاد دریاپایه قشم رقمی حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود اما به دلیل شرایط مناسب این جزیره و ظرفیت‌های مهم آن این رقم به بیش از چهار میلیارد دلار رسید.

سالاری در بخش دیگری از سخنان خود از بازگذاشتن دست سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی به عنوان اهرمی برای موفقیت در حوزه تجارت نام برد و تصریح کرد: در شرایط کنونی باید به فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در زمینه فعالیت‌های تجاری کمک کنیم.

امکان تبدیل قشم به کانون دیپلماسی فرهنگی در خلیج فارس

در ادامه برگزاری این همایش ملی، معاون همکاری‌های فرهنگی و سمن‌های مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: می‌توان قشم را از طریق مرکز مطالعاتی خلیج فارس و مرکز بین فرهنگی به کانون دیپلماسی فرهنگی در خلیج فارس تبدیل کرد.

امیرحسین غریب نژاد اظهار کرد: جشن‌ها و رسومات، موسیقی بومی، صنایع دستی بانوان جزیره، معماری‌های بومی، خانه‌های سنتی، هنر لنج سازی و ژئوپارک جهانی قشم ابعادی از فرهنگ مردم این جزیره هستند.

وی با تاکید بر اینکه تفاهم نامه‌های خواهر خواندگی و همچنین مباحث فرهنگی و ورزشی نقش مهمی در تبادل ارتباطات بین ملت‌ها دارد، افزود: قشم امسال با کراسناوای روسیه و پیش از این هم با شهرهای چند کشور آسیایی و اروپایی تفاهم‌نامه خواهرخواندگی امضا کرده است که نشان از ظرفیت این منطقه برای تبادل افکار بین فرهنگ‌ها دارد.

به گفته غریب نژاد یکی از مولفه‌های دیگر برای روابط بین ملت‌ها به حوزه انجمن‌های دوستی از طریق گردشگری مربوط می‌شود که جزیره قشم از ظرفیت‌های بسیار ارزشمند در این حوزه برخوردار است.

معاون همکاری‌های فرهنگی و سمن‌های مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه تصریح کرد: با استفاده از آموزش و پژوهش و بهره بردن از مشاوران بین‌المللی باید سهم خودمان را از درآمد صنعت گردشگری با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در جای جای ایران از جمله جزیره قشم وجود دارد، ارتقا دهیم.

همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسِنگار» عصر پنجشنبه با حضور مهمانان داخلی و خارجی در هتل سورینت بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس گشایش یافت و امروز هم مباحث دیگر این همایش دنبال خواهد شد.

تجربه کاری مدیریت منابع انسانی کارآمد در اقتصاد گردشگری، گردشگری و منابع انسانی کاربردهای هوش مصنوعی در بهبود کیفیت خدمات صنعت گردشگری، گردشگری و فناوری استانداردسازی تاسیسات گردشگری و پیامدهای آن، گردشگری و آموزش نقش زیر ساخت در توسعه صنعت گردشگری قشم و گردشگری بازار از پنل ها و کارگاه های آموزشی این همایش ملی است.

این رویداد شامل سخنرانی چهره‌ها و مدیران ارشد، نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی صنعت گردشگری، معرفی ژئوپارک جهانی قشم، پروژه بوم سندباد، طرح قشم بوم و به همراه برنامه‌های جانبی دیگر است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha