۲۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۸:۵۵
کد خبر: 85631657
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

ثبت یک رویداد ملی با طعم تاریخ و هنر+ فیلم

۲۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۸:۵۵
کد خبر: 85631657
ثبت یک رویداد ملی با طعم تاریخ و هنر+ فیلم

خمین - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: همزمان با سیزدهمین جشنواره جوزغند در" نراق " از توابع این استان از لوح ثبت ملی این رویداد در تقویم رویدادهای گردشگری رونمایی شد.

به گزارش ایرنا محمود مرادی نراقی در حاشیه برگزاری جشنواره جوزغند در نراق افزود: این لوح نشان‌دهنده اهمیت و ارزش این جشنواره در سطح ملی است .

وی ادامه داد: این رویداد فرصتی بی‌نظیر برای معرفی و ترویج یکی از شیرینی‌های سنتی و محبوب نراق است.

مرادی نراقی یادآور شد: جشنواره جوزغند به عنوان نمادی از فرهنگ غنی این منطقه شناخته می‌شود و در این جشنواره با کیفیت ترین شیرینی محلی ایران و به نوعی گرانترین شیرینی ایران و تکنیکهای فرآوری محصولات کشاورزی که قدمتی بیش از ۴۰۰ سال دارد توسط بانوان هنرمند نراقی به نمایش گذاشته خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اضافه کرد: این جشنواره رویدادی جذاب و بهانه ای برای سفر به کهن شهر تاریخی نراق، شهری با پیشینه بیش از هزار سال مدنیت و تمدن با کوچه های کاهگلی و خانه های تاریخی باشکوه است.

مرادی نراقی گفت: سیزدهمین جشنواره جوزغند از جمعه ۲۷ مهرماه به مدت یک هفته در موزه مردم‌شناسی شهرداری نراق برگزار می شود.

وی اضافه کرد: این رویداد نه تنها به معرفی جوزغند بلکه به پاسداشت تاریخ و هنر غنی نراق اختصاص دارد.

مرادی نراقی افزود: رونمایی از این لوح در طی برگزاری جشنواره را نمادی از تلاش‌ها برای حفظ و ترویج فرهنگ بومی و سنت‌های نراق خواهد بود و به جذب گردشگران و علاقه‌مندان به این فرهنگ کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: جوزغند یکی از شیرینی‌های سنتی و محبوب نراق است که به خاطر طعم لذیذ و بافت خاص خود، در میان مردم این منطقه و همچنین گردشگران جایگاه ویژه‌ای دارد.

مرادی نراقی توضیح داد: این شیرینی بطور معمول در مناسبت‌ها و جشن‌ها تهیه می‌شود و نمادی از مهمان‌نوازی و فرهنگ غنی مردم نراق به شمار می‌آید.

وی گفت: به دلیل روش‌های خاص تهیه و تزئین، در واقع یک هنر غذایی محسوب می‌شود که نسل به نسل منتقل شده و به عنوان یکی از میراث‌های فرهنگی این منطقه شناخته می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اضافه کرد: بی‌شک جشنواره جوزغند به عنوان یک رویداد فرهنگی، یادآور پیوند عمیق مردم نراق با تاریخ و فرهنگ خود خواهد بود.

جوزغند نوعی شیرینی قدیمی منحصر به فرد و سوغاتِ شهر تاریخی نراق است که شیوه تهیه آن، سینه به سینه از نسل‌های پیشین توسط زنان و دختران نراق حفظ شده است.

برای تهیه این محصول، هلو، زردآلو، آلو محلی پوست کنده در معرض آفتاب نیمه خشک می‌شود و پس از چند روز، با خارج کردن هسته آن، مخلوطی از آرد مغز بادام، گردو، شکر، هل و آرد نخودچی درون آن قرار می گیرد.

این مخلوط خوراکی دوباره در معرض آفتاب قرار گرفته تا به طور کامل خشک شود و سپس توسط یک رشته نخ به شکل دانه‌های تسبیح به هم متصل و آن را در محل خشک و خنک برای مصرف آجیل شب عید و ایام زمستان ذخیره می‌کنند.

جوزغند در دی‌ماه سال ۱۳۹۴ در میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) ایران به شماره ۱۱۳۰ به ثبت رسیده است.

۱۳ اثر باستانی، تاریخی شهر نراق به ثبت ملی رسیده است که مهمترین آن ها شهاب سنگ آسمانی، بازار و کاروانسرای شمس السلطنه، امامزاده یحیی، مسجد پایین، مسجد جامع، امامزاده سلیمان و آب انبار حاج مهدی است.

نراق در جنوب استان مرکزی و از توابع شهرستان دلیجان است که چهارهزار نفر جمعیت دارد و حدود ۱۴۰ کیلومتر با اراک فاصله دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha