اکوپارک دره فرحزاد تفرجگاهی همگانی

تهران بزرگ - ایرنا - سخنگوی شهرداری تهران در خصوص افتتاح فاز نخست اکوپارک فرحزاد گفت: فاز نخست پروژه این اکوپارک با مساحت ۵۴ هکتار در منطقه ۲ و ۵ شهری پایتخت تا پایان پاییز امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

عبدالمطهر محمدخانی در خصوص طرح ساماندهی رودره فرحزاد روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: طرح احیا و ساماندهی روددره فرحزاد یکی از پروژه‌های کلان مدیریت شهری محسوب می‌شود که در مناطق ۲ و ۵ واقع شده و در گذشته مکانی برای تجمع معتادان بود اما اکنون به یکی از اکوپارک‌های پایتخت تبدیل شده است.

وی افزود: طرح اکوپارک در سه فاز اجرایی احداث می‌شود که فاز اول آن به مساحت ۵۴ هکتار حد فاصل پل خوشمرام تا پل آبشار را شامل می‌شود این طرح که به همت سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درحال احداث است با تکمیل عملیات عمرانی در پاییز امسال وارد فاز بهره‌برداری خواهد شد.

محمدخانی با بیان اینکه طرح اکوپارک دسترسی‌های مناسبی دارد، اضافه کرد: این طرح در ضلع شمال به مسیر منتهی به امام‌زاده داوود، در ضلع شرق به خیابان بهشت و شهرک نفت، در ضلع جنوب به بزرگراه یادگار امام(ره) منتهی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه کارهایی در این محدوده اجرا شده است، توضیح داد: از ابتدای کلنگ‌زنی پروژه اکوپارک تلاش‌های بسیاری اعم از پاکسازی رودره از آسیب‌های اجتماعی، ایمن‌سازی رودخانه و مسیل، بهبود اکوسیستم شهری در محدوده حریم اکولوژیکی، فرهنگ‌سازی و هوشیارسازی اجتماعی نسبت به مسایل زیست‌محیطی در این محدوده صورت گرفته است.

اکوپارک دره فرحزاد تفرجگاهی همگانی

رییس مرکز ارتباطات و اموربین‌الملل شهرداری تهران با بیان اینکه احیای جریان کمی و کیفی پایه و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی در کنار محرک توسعه و نوسازی بافت فرسوده در حوزه رودخانه از اقداماتی است که در این محدوده انجام شده‌است، گفت: بازسازی و نوسازی بافت فرسوده در این حوزه از اقدامات موثری بوده که صورت گرفته است.

محمدخانی بابیان اینکه هدف از احداث اکوپارک ایجاد فضایی به صورت پارک طبیعی است، یادآور شد: اکوپارک روددره فرحزاد با ایجاد محیطی طبیعی برای رشد و حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری خاص به بقا زیست‌های مختلف کمک خواهد کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه شرایط مناسب زیستی برای گونه‌های جانوری مانند روباه، سنجاب و سایر پرندگان بومی فراهم خواهد شد، تاکید کرد: اکوپارک می‌تواند به یکی از مکان‌های تفریحی-گردشگری تبدیل شده و همچنین برای شهروندان به محلی برای تفرج باشد البته باید فرهنگ‌سازی‌های لازم به جهت عدم آسیب به زیستگاه جانوران انجام شود.

اکوپارک دره فرحزاد تفرجگاهی همگانی

به گفته وی، بناست تا چند تصفیه خانه در محدوده طرح اکوپارک احداث شود تا با تصفیه آب و پسماند فاضلاب‌های منطقه روستای فرحزاد که به داخل رودخانه سرازیر هستند، آب‌های این محدوده نیز قابل استفاده شود.

محمدخانی با بیان اینکه احداث پارک‌ها و فضاهای سبز در پایتخت مزایای مختلفی دارد، یادآور شد: فضاهای سبز به خصوص رودرده‌ها از وقوع سیل در پایتخت جلوگیری خواهند کرد.

به گفته وی، فضای سبز ایجاد شده در این محل به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند. همچنین در شرایط وارونگی هوا اهمیت بالایی خواهند یافت.

وی با اشاره به اینکه اکوپارک فرحزاد تعدیل کننده هوای بین کوهستان و شهر خواهد بود، ادامه داد: وجود فضاهای سبز و اکوپارک‌ها در تهران باعث ایجاد اتفاقات خوب خواهد شد.

محمدخانی اظهار کرد: به جهت سهولت دسترسی شهروندان به این محل دو پارکینگ در نظر گرفته شده، پارکینگ غربی از طرف خیابان بهشت و دیگری پارکنیگی در محدوده خیابان آبشار خواهد بود.

محمدخانی ادامه داد: طرح اکوپارک یکی از راهکارهای ارتقای مناظر شهری است که به تقویت رابطه‌ی انسان و محیط می‌انجامند و با استفاده از زیبایی‌شناسی اکولوژی، تاثیری مثبت در بیننده ایجاد می‌کند.

به گزارش ایرنا، از سال ۱۳۹۸ طراحی «اکوپارک فرحزاد» تصویب شد اما در طول چندین سال هیچ اقدامی برای این اکوپارک نه تنها انجام نشد بلکه دره فرحزاد را به محل امنی برای معتادان خیابانی تبدیل کرد. به گفته ساکنان و مدیران شهری، معتادان در روددره غارهایی به عمق ۵۰ متر کنده و آن را مبله کردند و از آن برای مصرف مواد مخدر استفاده می‌کردند و این غارها در مواقع وقوع سیل حوادث انسانی را نیز به دنبال داشت.

هرچند در همان سال‌ها مراکز ماده ۱۶ و یاورشهرها برای انتقال معتادان متجاهر وجود داشت اما اقدام اثرگذار و ماندگاری برای پاکسازی اساسی روددره فرحزاد از جمع معتادان انجام نشد. همچنین با توجه به تعداد بالای معارضان طرح و سختی مسیر رفع معارضان، اجرای طرح «اکوپارک» کماکان در محاق باقی ماند حتی در دیگر پروژه‌های شهری از جمله بزرگراه یادگار امام (ره)، وجود معارضان و شانه خالی کردن از رفع موانع، باعث شد روی پل‌های ساخته شده را خاک بریزند تا به باد فراموشی سپرده شود.

اکوپارک دره فرحزاد تفرجگاهی همگانی

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دوره ششم مدیریت شهری، دوباره ضرورت پاکسازی جولانگاه معتادان متجاهر در این دره مورد توجه قرار گرفت و پرونده خاک‌خورده اکوپارک فرحزاد پس از مدت‌ها دوباره به جریان انداخته شد.

همزمان با آغاز پاکسازی گسترده روددره فرحزاد از معتادان متجاهر در همان روزها، مردم از وضعیت کوچه و خیابان‌های فرحزاد که خاطرشان را با تصاویری از سرنگ‌های آلوده، پتو و گونی، موادمخدر پنهان شده پای درختان توت و گردو، سیاهی به‌جا مانده از دوده آتش روی خاک و دیوارهای مخروبه، تجمع زباله و ترددهای بی‌وقت افراد مکدر کرده بود، گلایه و نگرانی داشتند و شاید امیدی نبود که بازدیدهای مکرر مدیران به اقدامی اثرگذار تبدیل شود و رود دره فرحزاد برای همیشه با حجم بالایی از آسیب‌های اجتماعی خداحافظی کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha