۲۸ مهر ۱۴۰۳، ۸:۱۱
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85631902
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت توجه بیشتر به مسائل ایمنی در محیط‌های کارگاهی استان اردبیل

اردبیل- ایرنا- با وجود همه اقدام‌ها و تلاش‌ها در بحث ایمنی همچنان شاهد بروز حادثه‌های ناگوار منجر به فوت و مصدومیت کارگران در محیط‌های کار و کارگاهی استان اردبیل هستیم که این امر نیازمند اهتمام و توجه بیشتر کارفرمایان به رعایت مسائل ایمنی است.

به گزارش ایرنا، حادثه‌هایی که سالانه در نقاط مختلف کشور به جان باختن و مصدوم شدن صدها نفر در محیط‌های کاری می‌انجامد، بیشترشان ناشی از رعایت نکردن ایمنی مسائل ایمنی و استانداردها است.

آخرین مورد از حادثه‌هایی از این دست هفته گذشته بر اثر سقوط بالابر در یک کارخانه در حال احداث آرد و ماکارونی در بخش مرادلو از توابع شهرستان مشگین‌شهر رخ داد که به جان باختن ۳ نفر در محل حادثه منجر شد.

ایمنی در محیط کار مجموعه‌ای از اقدام‌ها و رعایت استانداردهای ضروری به منظور حفاظت از سلامتی کارکنان و کارگران در محیط‌های کاری و کارگاهی است و سه فرایند شناسایی، ارزیابی و کاهش خطرها، ارایه آموزش و ارتقای آگاهی نیروی کار و استفاده از تجهیزات ایمنی و اجرای قوانین و مقررات مربوط به ایمنی را شامل می‌شود.

هدف ایمنی در محیط کار کمک به کاهش بروز حادثه‌ها، پیشگیری از آسیب‌های جسمی و عواقب سلامتی ناشی از شرایط حاکم در محیط‌های کاری خطرناک است و رعایت ایمنی بر اساس فرایندهای سه‌گانه مورد اشاره زمینه فعالیت ایمن و سالم را برای کارکنان و کارگران فراهم می‌کند.

اهمیت ایمنی در محیط کار

اهمیت رعایت ایمنی در محیط کار در این است که می‌تواند به ارتقای بهره‌وری، کاهش تعطیلی‌ها و هزینه‌های ناشی از بروز حادثه‌ها و در نتیجه پیشگیری از واردن آمدن آسیب‌های جسمی و روانی به کارکنان و کارگران و در نهایت افزایش رضایت نسبی آنها منجر شود.

با توجه به اهمیت ایمنی در محیط کار توجه به عامل‌های موثر در وارد کردن اختلال در حفظ ایمنی و تلاش برای برطرف کردن آنها اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که شرایط کاری خطرناک سوای احتمال بروز عواقب بسیار مهم برای سلامتی کارکنان و کارگران می‌تواند برای کارفرمایان نیز عواقب غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد.

بر همین اساس رعایت مسائلی مانند روشنایی محل کار، نظافت محیط، تامین و جانمایی مناسب تجهیزات ایمنی مانند کپسول‌های آتش‌نشانی، جمع‌آوری به‌هنگام زباله‌ها و پسماندها، نگهداری درست مواد اشتعال‌زا، برطرف کردن مانع‌های رفت و آمد در راهروها و پله‌ها، تعبیه درب‌های خروج اضطراری، استفاده از بالابرهای استاندارد، نصب سیستم‌های تهویه مناسب، به‌کارگیری وسایل گرمایشی و سرمایشی استاندارد در کنار تمهید بیمه حوادث و آتش‌سوزی می‌تواند نقش بسزایی در پیشگیری از بروز حادثه‌ها و یا به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از بروز حادثه‌ها در محیط‌های کاری ایفا نماید.

اگرچه شاید برخی از نکته‌های مورد اشاره اموری بدیهی به نظر برسند، اما با این وجود در برخی محیط‌های کاری و کارگاهی به هیچ وجه مورد توجه قرار نمی‌گیرند و همین مسایلی که از سوی شماری از کارگران کم‌اهمیت در نظر گرفته شده و پشت گوش انداخته می‌شوند، گاهی به بروز حادثه‌هایی تلخ و ناگوار می‌انجامد.

ضرورت توجه بیشتر به مسائل ایمنی در محیط‌های کارگاهی استان اردبیل

وقوع ۳۲ حادثه با وجود بیش از چهار هزار بازرسی

به قول معروف حادثه خبر نمی‌کند و کارفرما و صاحب کسب و کاری که مسئولیت چندین نفر را برعهده می‌گیرد، به صرف ساده‌اندیشی و اهمال‌کاری می‌تواند در یک آن زمینه‌ساز بروز دردسری بزرگ برای کسب و کار خود، از چرخه فعالیت خارج شدن یک نیروی کار و نان‌آور و حتی داغدار کردن خانواده‌ای شود.

بر همین اساس یکی از راه‌های رعایت و ارتقای سطح ایمنی و استانداردهای مرتبط در محیط‌های کاری و کارگاهی نظارت و بازرسی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله مجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

در همین زمینه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل در پاسخ به پرسشی در زمینه تعداد کارگاه‌ها و کم و کیف وقوع حوادث کار در استان گفت: بر اساس آخرین آمار سازمان تامین اجتماعی از نظر پرداخت بیمه ۱۴ هزار و ۱۲۶ کارگاه در استان داریم که ۱۲۶ هزار و ۳۱۶ نفر کارگر در آنها مشغول به کار هستند.

بهروز رحیم‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آمار مورد اشاره شامل بیمه شدگان اجباری می‌شود، افزود: یکی از وظیفه‌های اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بازرسی از واحدهای کارگاهی با هدف اطمینان از اجرای درست قوانین و مقررات مرتبط با مسائل امنیتی، بهداشتی و سلامت کارکنان شاغل در آنها است.

وی اظهار کرد: سوای نظارت صرف، در صورت مشاهده تخلف از سوی بازرسان این اداره‌کل ابلاغیه‌ای برای واحد مربوطه صادر و موارد را در آن متذکر می‌شود و در بازرسی‌های بعدی موارد ابلاغی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در همین راستا چهار هزار و ۹۴۱ مورد بازرسی در مجموع از واحدهای کارگاهی استان اردبیل در ۶ ماهه نخست سال جاری انجام شده است که البته بازرسی‌ها به ۲ نوع ادواری و موردی تقسیم می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل با اشاره به انجام ۲ هزار و ۵۹۸ مورد بازرسی ادواری و ۲ هزار و ۳۴۳ بازرسی موردی از واحدهای کارگاهی در سال جاری، عنوان کرد: خوشبختانه بازخورد این بازرسی‌ها را می‌بینیم که نمود آن کاهش تعداد بروز حادثه‌های ناشی از کار و بیماری‌های شغلی در بازه زمانی مورد اشاره نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل: امسال آمار وقوع حادثه‌های کاری منجر به فوت کاهشی بوده است

وی بیان کرد: تنها ۳۲ فقره حادثه ناشی از کار در ۶ ماه گذشته از سال جاری در سامانه مربوطه ثبت شده که در نتیجه آنها سه نفر فوت کرده و ۲ نفر هم قطع عضو شدند؛ همچنین در جریان بروز این حادثه‌ها ۳۷ نفر دچار جراحت و شکستگی شده بودند.

رحیم‌زاده با بیان اینکه بیشتر این حادثه‌ها در بخش ساختمانی بوده است، تصریح کرد: با این وجود آمارهای سال جاری از نظر فوت نیروی کار در محیط‌های کاری و کارگاهی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهشی بوده است.

سقوط از ارتفاع؛ پرتکرارترین حادثه کار در استان اردبیل

وی با اشاره به اینکه سقوط از ارتفاع پرتکرارترین حادثه کار در استان اردبیل است، تاکید کرد: با توجه به اینکه نیروهای انسانی عامل وقوع بیشتر این حادثه‌ها در محیط‌های کاری هستند، انتظار می‌رود کارگران ساختمانی برای حفظ سلامت و امنیت خود در کارگاه‌ها یا پروژه‌های ساختمانی دقت و تمرکز لازم را حین کار مبذول دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل افزود: برای انجام درست بازرسی البته از ظرفیت‌های قانونی دیگر از جمله کمیته حفاظت فنی که در کارگاه‌ها مستقر می‌شوند و موارد مربوط به ایمنی و سلامت کارگران را نظارت می‌کنند نیز استفاده می‌شود که ۶ ماهه امسال ۵۰۷ کمیته داشتیم که با توجه به حضور فیزیکی در کارگاه‌ها و تذکر موارد ایمنی ظرفیت خوبی در این زمینه هستند.

وی نقش رسانه‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی در این بحث را مورد اشاره قرار داد و گفت: با وجود همه این اقدام‌ها که در حوزه نظارت و بازرسی صورت می‌گیرد و سوای دقت لازمی که باید خود کارگران در حین داشته باشند، انتظار می‌رود در راستای کاهش بروز حادثه‌ در محیط‌های کاری و کارگاهی خود کارفرمایان نیز به موارد مرتبط توجه بیشتری داشته باشند و نسبت به ایمن‌سازی محیط کار اقدام کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha