جولان مزدوران آمریکایی در فلسطین اشغالی؛ نبرد پنهان علیه مقاومت

تهران- ایرنا- جدا از همه کمک‌های مالی، نظامی و امنیتی_اطلاعاتی که کاخ سفید در اختیار پادگان صهیونیستی خود در منطقه قرار می‌دهد، یکی از مسیرهای کمتر شناخته‌شده کمک‌رسانی ایالات متحده به رژیم صهیونیستی، پیمانکاران خصوصی آمریکایی هستند.

این پیمانکاران خصوصی در واقع ارتش مزدوری هستند که در خدمت قوای نظامی رسمی آمریکا نبوده و کهنه‌سربازان و عوامل آشنا به رزم آمریکایی‌اند که با استفاده از منابع مالی خصوصی در قالب شرکت‌ها و گروه‌های تجاری، سامان یافته‌اند.
تا اندازه‌ای در همه میدان‌های جنگی که آمریکا در آن حضور دارد، این مزدوران نظامی_امنیتی نیز حاضرند و بخش قابل توجهی از منابع مالی که حامیان صهیونیسم در اختیار آن قرار می‌گیرد، صرف تأمین مالی این مزدوران می‌شود.

جولان مزدوران نظامی آمریکایی در فلسطین اشغالی؛ نبرد پنهان علیه مقاومت
اسیران فلسطینی در اسارتگاه صهیونیستی؛ صحنه‌ای که پیش از این در ابوغریب عراق توسط مزدوران آمریکایی تکرار شد

در اشغال نظامی افغانستان و عراق، قوای نظامی آمریکا در بخش‌ها و عملیات‌های فراوان از این مزدوران بهره گرفت و تعداد فجایع هولناک انسانی که این عوامل مزدور آمریکایی در این دو کشور به بار آوردند، خارج از حوصله این گزارش است. این فجایع به‌اندازه‌ای شرم‌آور و هولناک بوده که حتی بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری آمریکایی نیز آن‌ها را محکوم کردند و در برخی موارد، مانند قتل عامل ۱۷ غیرنظامی توسط مزدوران شرکت بلک‌واتر در بغداد، این رسوایی تا جایی پیش رفت که به انحلال شرکت خصوصی دخیل در آن فاجعه ختم شد.

جولان مزدوران نظامی آمریکایی در فلسطین اشغالی؛ نبرد پنهان علیه مقاومت
صحنه قتل‌عام ۱۷ غیرنظامی عراقی در میدان نسور بغداد توسط مزدوران شرکت بلک‌واتر در سال ۲۰۰۷

فجایع مزدوران آمریکایی به‌اندازه‌ای شرم‌آور و هولناک بوده که حتی بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری آمریکایی نیز آن‌ها را محکوم کردند و در برخی موارد مانند رسوایی قتل‌عامل ۱۷ غیرنظامی توسط مزدوران شرکت بلک‌واتر در بغداد، به انحلال شرکت ختم شدپس از آغاز حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به غزه، مشکلات عدیده و کاستی‌های جدی نیروی رزم صهیونیستی، بار دیگر آمریکایی‌ها را به این فکر انداخت که شاید لازم باشد باز هم پای این مزدوران نظامی را به سرزمین‌های اشغالی باز کنند.

در این گزارش به بررسی این مساله می‌پردازیم که چگونه آمریکا با وجود شکست‌ها و رسوایی‌های مکرر در استفاده از ارتش مزدور خصوصی خود در افغانستان و عراق، باز هم این عوامل را برای کمک به صهیونیست‌ها عازم کرانه باختری کرده و این فرایند از کجا و به چه بهانه‌ای آغاز شده است. همچنین توضیح خواهیم داد که کدام شرکت‌های نظامی خصوصی در حال حاضر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین مشغول به فعالیت هستند و چه مأموریتی را برعهده گرفته‌اند. در پایان نیز توضیح خواهیم داد که این اقدام چه نتیجه‌ای به دنبال خواهد داشت.

حضور در فلسطین اشغالی به بهانه حفاظت از تشکیلات دیپلماتیک و پایگاه‌های نظامی
نقطه شروع استقرار شرکت‌های خصوصی نظامی_امنیتی آمریکایی در افغانستان و عراق، حفاظت از مقام‌های دیپلماتیک و رسمی آمریکایی و اروپایی بود که به این کشور سفر کرده یا در آن حضور داشتند. بیشتر سفارتخانه‌های خارجی در عراق، امنیت فیزیکی خود را به شرکت‌های آمریکایی یا شمار معدودی از شرکت‌های امنیتی اروپایی واگذار می‌کردند. این شرکت‌ها به صورت سالانه با کشورهای متبوع سفارتخانه‌ها یا کنسول‌گری قرارداد می‌بستند.

دولت آمریکا نیز حفاظت از برخی پایگاه‌ها، مجتمع‌های دیپلماتیک و سیاسی خود را به شرکت‌های نظامی_امنیتی خصوصی خود واگذار می‌کرد. بخش قابل توجهی از بودجه‌ای که کنگره به اقدامات نظامی آمریکا در عراق و افغانستان تخصیص می‌داد، به جیب مالکان و سهامداران این شرکت‌ها سرازیر می‌شد. این سربازان خصوصی آمریکایی، مبالغ بسیار قابل توجهی را برای انجام مسئولیت‌های محوله در افغانستان و عراق دریافت می‌کردند و باید توجه داشت که فعالیت آنها، تابع هیچ‌یک از قوانین نظامی آمریکایی یا حتی قوانین بین‌المللی نبوده و نیست.

می‌توان گفت تا کنون هیچ مجموعه قانونی مشخصی برای نظارت و کنترل فعالیت این‌گونه شرکت‌ها تدوین نشده و این شرکت‌ها همچون شرکت‌های تجاری فعال در دیگر بخش‌ها تلقی می‌شوند. یکی از عواملی که سبب شد این شرکت‌ها آن فجایع هولناک را در افغانستان و عراق رقم بزنند، همین نبود قانون و عدم امکان پیگیری قضایی اقدامات آنها در میدان جنگ بود.
به هر حال همانند آنچه که در افغانستان و عراق رخ داد، اکنون در سرزمین‌های اشغالی نیز نخستین بهانه برای باز کردن پای این مزدوران افسارگسیخته آمریکایی به این میدان درگیریی، حفاظت از داشته‌های دیپلماتیک و سیاسی آمریکا در این سرزمین است.

جولان مزدوران نظامی آمریکایی در فلسطین اشغالی؛ نبرد پنهان علیه مقاومت
سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی؛ حفاظت از این تشکیلات برعهده شرکت اس‌اُسی است


زمانی که سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل شد، شرکت اس‌اُ‌سی (SOC) ضمن عقد قرارداد با وزارتخارجه آمریکا، مسئولیت حفاظت از سفارتخانه و مقام‌های دیپلماتیک آن را برعهده گرفت. همچنین حفاظت فیزیکی از پرسنل آمریکایی در سراسر سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری و غزه هنگام انجام هرگونه فعالیتی، به این شرکت واگذار شد.
«جیکوب لو _ Jacob J. Lew» سفیر یهودی آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در رابطه با این شرکت و فعالیت آن می‌گوید: «محافظت فیزیکی به معنای «مواجه با خطر در بیرون از دیوارهای امن» است تا بتوانیم تعامل کرده و در آنجا که می‌خواهیم رخنه و نفوذ کنیم. در انجام این کار، هیچ چیز حیاتی‌تر از حضور عواملی همچون عوامل اس‌اُسی نیست؛ شما همانند یکی از ابزارهای ضروری برای آشکار کردن حضور امروز آمریکا در منطقه هستید.»

شرکت آمریکایی دیگری که فعالیت‌های بسیار مشکوک و البته بسیار محرمانه‌تری را در سرزمین‌های اشغالی برعهده گرفته، «کانستلیس_ Constellis» نام دارد. دو ماه پیش از عملیات طوفان‌الاقصی، پنتاگون یک قرارداد چند میلیون دلاری را برای ساخت یک پایگاه نظامی محرمانه در سرزمین‌های اشغالی منعقد کرد. این پایگاه در عمق صحرای نقب در ۳۲ کیلومتری غزه واقع شده است. این پایگاه با اسم رمز «سایت-۵۱۲» یک پایگاه راداری آمریکایی است که آسمان‌ را برای کشف حملات موشکی به مواضع صهیونیستی، رصد می‌کند. این برای مقابله با تهدید مقاومت فلسطین ایجاد نشد بلکه با هدف رویارویی با تهدیدی که موشک‌های میان‌برد ایرانی به وجود می‌آورند، بنا شد.

همان‌گونه که اشاره شد، شرکت اس‌اُسی مسئولیت حفاظت از تشکیلات دیپلماتیک آمریکایی‌ها را در بیت‌المقدس برعهده گرفت؛ اما کانستلیس مسئولیتی محرمانه‌تر و پیچیده‌تر را عهده‌دار شد. این شرکت در واقع روی ویرانه‌های شرکت بدنام بلک‌واتر تأسیس شد و بنیانگذاران و عوامل اصلی آن در واقع همان کسانی هستند که بلک‌واتر را ایجاد و هدایت می‌کردند. کانستلیس قراردادی را با وزارت دفاع آمریکا برای محافظت از پایگاه‌های آمریکایی در نزدیکی «بئرشیوا» منعقد کرد.

شرکت «کانستلیس» که توسط مدیران شرکت منحل‌شده بلک‌واتر تاسیس شد، محافظت از پادگان فوق‌سری ۵۱۲ آمریکا در صحرای نقب را برعهده دارد که پیشرفته‌ترین سامانه‌های راداری و اطلاعات سیگنالی در آن مستقر شده استاین محدوده جغرافیایی در واقع میزبان پرسنل قوای مسلح آمریکاست که در داخل سایت-۵۱۲ مستقرند؛ پایگاهی که در واقع یک پادگان فوق سری راداری در صحرای نقب است. در این پایگاه، پیشرفته‌ترین سامانه‌های راداری و اطلاعات سیگنالی مستقر شده و هدف آن این است که از مواضع صهیونیستی در برابر تهدیدهای موشکی بالستیک محافظت کند. محافظت از این تشکیلات نه برعهده قوای نظامی رسمی آمریکا بلکه برعهده مزدوران نظامی آمریکایی در شرکت کانستلیس است.

باید توجه داشت که سابقه استقرار مستقیم نیروهای نظامی آمریکایی در سرزمین‌های اشغالی به سال ۲۰۱۷ بازمی‌گردد. در آن سال دولت آمریکا و متحدان صهیونیست‌شان، از راه‌اندازی یک پایگاه نظامی در سرزمین‌های اشغالی، پرده برداشتند. سرلشگر «تصویکا هایمُویچ» از فرماندهان نیروی هوایی رژیم صهیونیستی این ماجرا را یک لحظه «تاریخی» توصیف کرده و چنین گفت: «ما برای نخستین‌بار یک پایگاه آمریکایی را در داخل کشور زیر نظر قوای نظامی اسرائیل، ایجاد کرده‌ایم».

نکته قابل توجه اینکه، تشکیلات نظامی آمریکا همواره وجود یک پایگاه آمریکایی را در سرزمین‌های اشغالی، انکار می‌کند و مدعی است این پایگاه‌ها فقط «تأسیسات مسکونی» هستند که برای پرسنل نظامی و غیرنظامی آمریکایی مستقر در یک پایگاه اسرائیلی، ایجاد شده است. آمریکایی‌ها بارها مدعی شده‌اند که ایران به صورت دقیق از محل استقرار این پایگاه‌ها مطلع بوده و فعالیت آنها را رصد می‌کند اما همچنان تمایلی به هدف قرار دادن آن‌ها به صورت مستقیم یا از طریق نیروهای نیابتی خود ندارد.

جولان مزدوران نظامی آمریکایی در فلسطین اشغالی؛ نبرد پنهان علیه مقاومت
«جان گرونسکی» از فرماندهان نیروی هوایی آمریکا و «تصویکا هایمویچ» از فرماندهان نیروی هوایی رژیم صهیونیستی

تصویر بالا، سرلشگر «جان گرونسکی» از فرماندهان ارشد نیروی هوایی آمریکا و «تصویکا هایمویچ» از فرماندهان نیروی هوایی رژیم صهیونیستی را در حال امضای توافق‌نامه استقرار پایگاه نظامی آمریکا در سرزمین‌های اشغالی؛ سپتامبر ۲۰۱۷ (شهریور ۱۳۹۶) نشان می‌دهد.

این دو نمونه به وضوح توضیح می‌دهند که حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی، محدود به بسته‌های حمایتی مالی، تسلیحاتی و مهماتی نیست. آمریکایی‌ها حتی به حمایت همه‌جانبه سیاسی و دیپلماتیک نیز اکتفا نمی‌کنند و در حوزه افکار عمومی و جنگ روانی نیز، همه سرمایه‌های مادی و معنوی خود را در حمایت از صهیونیست‌ها به کار گرفته‌اند.

باز هم ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود؛ آمریکا در یک سطح متفاوت و کمترشناخته شده، شرکت‌های خصوصی یا همان ارتش مزدور خود را نیز برای حمایت از صهیونیست‌ها به میدان آورده است. سابقه استفاده آمریکا از این مزدوران نظامی، حتی به افغانستان و عراق منتهی نمی‌شود و پیش از این دو جنگ ویرانگر نیز آمریکا در جنگ جهانی دوم، ویتنام و بالکان نیز به میزان گسترده‌ای از این ظرفیت خاص خود استفاده کرد.

این مزدوران آمریکایی، فجایع هولناکی را در همه این میادین جنگی به بار آوردند که موضوع این گزارش نیست اما باید به بررسی این مساله نیز بپردازیم که چرا آمریکا در سرزمین‌های اشغالی و در برابر مقاومت فلسطین نیز قصد دارد تا از این مزدوران بهره بگیرد.

روزنامه‌نگار واشنگتن پست: برنامه رهبران آمریکا، نگه‌داشتن مزدوران نظامی آمریکا پس پایان جنگ در غزه و لبنان، در سرزمین‌های اشغالی است تا به صهیونیست‌ها کمک کنند نبرد پنهان علیه مقاومت فلسطین در غزه و کرانه باختری را ادامه دهندمزدوران آمریکایی در خدمت بقای صهیونیست‌ها
از منظر رئالیسم بین‌الملل، حفاظت از داشته‌های نظامی و غیرنظامی کشور در خارج از مرزها، در زمره منافع ملی تعریف می‌شود. بنابراین حضور مستقیم نیروهای نظامی آمریکا در سرزمین‌های اشغالی را می‌توان به این شکل توجیه کرد که آمریکا قصد دارد از منافع ملی خود حفاظت کند. جدا از اینکه این اقدام به دلیل استعماری و اشغالگرانه بودن ماهیت حضور آمریکا در منطقه، از اساس غیرقابل توجیه است، باید توجه داشت که این حضور حتی فراتر از یک اقدام برای حفظ منافع ملی است. شرکت‌های نظامی خصوصی آمریکایی فقط برای حفاظت از منافع ملی آمریکا در سرزمین‌های اشغالی مستقر نشده‌اند.

«دیوید ایگناتیوس» یکی از روزنامه‌نگاران برجسته واشنگتن پست مدعی است، رهبران آمریکایی با وجود تجربه‌های هولناک افغانستان، عراق، بالکان و ویتنام، باز هم قصد دارند مزدوران نظامی خود را پس پایان جنگ در غزه و لبنان، در سرزمین‌های اشغالی مستقر سازند تا به صهیونیست‌ها کمک کنند نبرد پنهان علیه مقاومت فلسطین در غزه و کرانه باختری را ادامه دهند.

بر اساس گزارشی مفصل که سپتامبر(شهریور) سال گذشته در نشریه اینترنتی «اینترسپت» منتشر شد، یکی از اینفلوئنسرهای تیک‌تاک با استفاده از این پلتفورم در حال جذب و ثبت نام کهنه‌سربازان آمریکایی برای استقرار در پایگاه‌های نظامی محرمانه آمریکا در سرزمین‌های اشغالی فلسطین است.
«توماس لاتام _ Thomas Latham» در یکی از پست‌های خود در تیک‌تاک نوشت: «معنای پیمانکار بودن در نگاه آمریکایی‌ها بسیار روشن است؛ پیمانکار بودن یعنی درآمد ۴ هزار دلاری در ماه.» وی در یکی از شهرهای «بئرشیوا» پس از استقرار نخستین پایگاه نظامی آمریکا در سال ۲۰۱۷ یک ویدئو از خود تهیه و آن را از طریق تیک‌تاک منتشر کرد.

جولان مزدوران نظامی آمریکایی در فلسطین اشغالی؛ نبرد پنهان علیه مقاومت
جذب مزدوران آمریکایی برای حضور در فلسطین اشغالی توسط «توماس لاتام» اینفلوئنسرهای تیک‌تاک

لاتام: شرکت‌های نظامی خصوصی به‌دنبال آن هستند که منازعه دیگری را در خاک اروپا شاهد باشند زیرا در نبود یک منازعه، پیمانکاری(نظامی) چندان درآمدی نخواهد داشت
لاتام به صورت منظم فرصت‌های شغلی نظامی را در سرزمین‌های اشغالی تبلیغ می‌کند و به کهنه‌سربازان جست‌وجوگر برای یک فرصت شغلی مناسب، کمک می‌کند تا مراحل ثبت‌نام، مصاحبه و جذب را پشت سر بگذارند. او در واقع عامل جذب نیرو برای یکی از شرکت‌های نظامی خصوصی آمریکا یعنی «تریپل کانوپی_ Triple Canopy» است و علاوه بر جذب نیرو برای این شرکت، برای شرکت‌های اس‌اُسی و کانستلیس نیز نیروی مزدور جذب می‌کند.

اظهارات لاتام در صفحه تیک‌تاک او درباره فعالیت مزدوران نظامی به وضوح ادعای ما را درباره چرایی حضور مزدوران آمریکایی در سرزمین‌های اشغالی توضیح می‌دهد. او در یکی از پست‌های ویدئویی خود می‌گوید: «شرکت‌های نظامی خصوصی به‌دنبال آن هستند که منازعه دیگری را در خاک اروپا شاهد باشند. پیمانکاری خصوصی، جدا از اینکه در چه حوزه‌ای باشد، نیازمند وجود یک موجودیت [در معرض خطر] است تا از آن حفاظت کند. شما نیازمند چیزی هستید تا از آن حفاظت کنید. در نبود یک منازعه، پیمانکاری چندان درآمدی نخواهد داشت.»

اعتراف آشکار لاتام، چیزی فراتر از یک جمله جذاب برای جلب توجه کهنه‌سربازان آمریکایی است. او در واقع دستورکار آمریکایی‌ را برای حفاظت از موجودیت نامشروع صهیونیست‌ها، فریاد می‌زند.

لاتام فقط یکی از هزاران عامل جذب پیدا و پنهانی است که تلاش دارند از راه‌های مختلف، کهنه‌سربازان آمریکایی را به یک میدان جنگ جدید، این‌بار در فلسطین اشغالی، فراخوانند. نکته قابل توجه اینکه این عوامل جذب، به طور عمده کهنه‌سربازان نظامی و عوامل امنیتی بازنشسته را هدف قرار می‌دهند زیرا آنها علاوه بر داشتن تجربه و مهارت لازم، از مجوز امنیتی دولتی نیز بهرمند هستند که یکی از شروط اصلی پذیرفته‌شدن آنها در جمع مزدوران نظامی آمریکایی است.

البته به این معنا نیست که این شرکت‌ها فقط از میان این قشر، اقدام به جذب نیرو می‌کنند؛ بلکه برعکس، استفاده لاتام از تیک‌تاک به عنوان ابزار برقراری ارتباط با مخاطبان به آن معناست که این شرکت‌ها درصددند از میان اقشار جوان آمریکا نیز نیروی مزدور جذب کنند. عمده کاربران تیک‌تاک، نوجوانان و جوانان هستند؛ بنابراین لاتام و دیگر همکارانش، برای جذب جوانان آمریکایی به این میدان جنگ جدید، تلاش زیادی می‌کنند.

جمع‌بندی
همان‌گونه که در گذشته مزدوران نظامی آمریکایی در تحقق اهداف خود در افغانستان، عراق، بالکان و ... ناکام بودند و فجایع هولناک بشری را در تاریخ ماندگار ساختند، این‌بار نیز به طور قطع این اقدام شکست خواهد خورد و فقط کارنامه سیاه صهیونیست‌ها را در قتل‌عام و کودک‌کشی، تقویت خواهد کرد.

باید توجه داشت که همه آنچه که در میدان جنگ کنونی در سرزمین‌های اشغالی مشاهده می‌کنیم، حتی از دریچه یک رویکرد سکولار مانند رئالیسم بین‌الملل، یک منازعه نیابتی است که در آن آمریکا برای حفظ بقای یک موجودیت نامشروع به نام «رژیم صهیونیستی»، همه ظرفیت‌ها و داشته‌های خود را به میدان آورده است.

در بالکان، شرکت نظامی خصوصی «دینکورپ_ Dyncorp» با سوء استفاده از زنان و دختران کزوو، بوسنی و صرب، فاحشه‌خانه‌هایی را به راه انداخت و ناظر این شرکت در منطقه، به دو زن بوسنیایی تجاوز کرد. زمانی که یکی از روزنامه‌نگاران آمریکایی این ماجرا را افشا کرد، روزنامه‌نگار به دادگاه کشانده و محاکمه شد.

در عراق در زندان ابوقریب که توسط پیمانکاران شرکت سی‌ای‌سی‌آی، یکی دیگر از شرکت‌های نظامی خصوصی آمریکا، مدیریت می‌شد، فجایع انسانی رخ داد که هنوز هم کسی در آمریکا نه شهامت و نه جسارت بحث و بررسی این حوادث را ندارد. شرکت بلک‌واتر نیز در میدان نسور بغداد، ۱۷ غیرنظامی ازجمله دو کودک را در کمتر از یک دقیقه قتل‌عام کرد و دولت وقت آمریکا برای آرام کردن افکار عمومی، فقط یکی از عوامل بلک‌واتر را به این اتهام که نخستین گلوله را شلیک و دیگران را به تیراندازی تحریک کرده، محاکمه کرد.

حتی پس از این فاجعه، یکی دیگر از عوامل شرکت بلک‌واتر در حالت مستی یکی از محافظان نخست‌وزیر وقت عراق را در غروب روز کریسمس به ضرب گلوله به قتل رساند و هرگز در هیچ دادگاهی محکوم نشد. در رویدادی کمتر شناخته‌شده، یکی از پیمانکاران شرکت نظامی خصوصی «آگیس» شماری از شهروندان عراقی را به رگبار بست و از این اقدام خود یک ویدئوی «سرگرم کننده»! تهیه و در اینترنت منتشر کرد.

جولان مزدوران نظامی آمریکایی در فلسطین اشغالی؛ نبرد پنهان علیه مقاومت
شکنجه زندانیان عراقی در ابوغریب توسط مزدوران نظامی آمریکا


همه این موارد قطره‌ای از دریای فجایع هولناکی است که مزدوران نظامی آمریکا در نقاط مختلف دنیا به بار آورده‌اند. مزدورانی که امروز در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در پایگاه‌های محرمانه آمریکایی مستقر شده‌ و علاوه‌بر فعالیت کنونی، قرار است به‌زودی به عنوان نیروی رزم در کنار سربازان صهیونیست، منازعه‌ای پنهان را علیه مردم و مقاومت فلسطین و دیگر عوامل مقاومت در سراسر منطقه ادامه دهند.

با وجود همه تلاشی که مقام‌های آمریکایی برای پنهان نگاه‌داشتن این موضوع خطرناک می‌کنند اما الگوی رفتار و گفتار آمریکایی‌ها و عوامل صهیونیست‌شان در منطقه، به وضوح نشان می‌دهد که آنها در برابر مقاومت مستحکم و نامتزلزل مردم منطقه، به طور قطع به اقدامات غیرانسانی دست خواهند زد که در گذشته نیز بارها از آن استفاده کرده‌اند. خطر این اقدامات اگر بیشتر از بمب‌های ۱.۵ تنی آمریکایی که بر سر مردم بی‌دفاع غزه و لبنان فرو می‌ریزد نباشد، کمتر نخواهد بود.

منابع:

https://www.soc-usa.com/portfolio/security-operations-holy-epicenter
https://www.dcaf.ch/sites/default/files/publications/documents/op06_privatising-security.pdf

https://www.wsj.com/world/middle-east/iranian-attack-expected-on-israel-in-next-two-days-42b0537c
https://www.voanews.com/a/israel-us-military-base/4034781.html

https://resonantnews.com/2024/04/16/american-base-inside-israel-is-on-iranian-crosshair
https://www.washingtonpost.com/opinions/2024/07/23/uae-israel-hamas-palestinian-authority-gaza-ceasefire-plan

https://theintercept.com/2023/12/11/tiktok-military-contractor-recruiting-israel
https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2016/06/singer20040122.pdf

https://www.brookings.edu/articles/the-contract-the-military-needs-to-break
https://en.wikipedia.org/wiki/Nisour_Square_massacre

https://www.nytimes.com/2007/10/02/world/middleeast/02shooting.html
https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/iraq/1504161/Trophy-video-exposes-private-security-contractors-shooting-up-Iraqi-drivers.html

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha