مطالبات فعالان اقتصادی از استاندار جدید خراسان رضوی مطرح شد

مشهد- ایرنا- غلامحسین مظفری در نخستین دیدار رسمی خود پس از انتصاب به عنوان استاندار خراسان رضوی با فعالان اقتصادی استان دیدار کرد که مهمترین مطالبات آنان از استاندار، ساماندهی وضعیت مرز، توسعه زیرساخت ها و مدیریت ناترازی‌ها بود.

به گزارش ایرنا، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی شنبه شب در دیدار فعالان اقتصادی استان با استاندار در محل اتاق بازرگانی مشهد گفت: رییس جمهوری کشورمان چه در دیدار با فعالان بخش خصوصی و چه در ملاقات‌های دیگر خود با فعالان اقتصادی دیگر نقاط کشور، به بعضی از ضرورت‌های اساسی در بخش اقتصاد اشاره کرد که شاخص‌ترین آن‎ها بحث ضرورت اصلاح هدررفت انرژی و مدیریت ناترازی‌ها و اصلاح نظام چندنرخی ارز است.

محمدرضا توکلی زاده افزود: اقدامات اثرگذار در نحوه مالکیت و مدیریت شرکت‌های بزرگ نهادهای عمومی غیر دولتی و اهمیت شفافیت مالی در بخش‌های مختلف اقتصادی از دیگر ضرورت‌های مورد تاکید رییس جمهوری است که نگرش صحیح دکتر پزشکیان به بعضی از این مسایل ریشه‌ در دغدغه‌های شاخص بخش خصوصی دارد که در سال‌های گذشته نیز به دفعات مطرح و مطالبه‌ شده‌ است.

وی اضافه کرد: امروز همه می دانیم که عوامل متعددی در بروز چالش‌های اقتصادی تاثیرگذار بوده است، این مشکلات مانع اصلی در مسیر رشد و توسعه کسب‌وکارها و تولید ثروت برای جامعه به شمار می‌آیند، همه ما به این باور رسیده‌ایم که رفع این موانع، لازمه رونق اقتصادی و تحقق عدالت اجتماعی است.

رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: بی‌تردید، تولید ثروت بدون اصلاحات بنیادینی که رییس جمهوری نیز بر آنها تاکید داشت، ممکن نیست و اگر این اصلاحات به درستی انجام بگیرد، نتایج آن نه تنها برای فعالان اقتصادی، بلکه برای تمام آحاد جامعه ملموس و مشهود خواهد بود.

توکلی زاده با تاکید بر لزوم ارتقای زیرساخت‌های توسعه استان با حمایت از سرمایه‌گذاران واقعی به عنوان یکی از مسایل مورد تاکید استاندار جدید خراسان رضوی افزود: این رویکرد یکی از دغدغه‌های جدی بخش خصوصی نیز بوده اما نکته مهم اینجاست که تجربه نشان داده در این جنس موارد، نسخه‌های دولتی به تنهایی کارآمدی لازم را ندارند.

وی ادامه داد: از مقام عالی دولت در استان تقاضا داریم تا با نگاه همدلانه‌ای که بر آن تاکید دارد، بخش خصوصی را در این مسیر به عنوان یک همراه و همکار راهبردی، در کنار خود ببیند و تشکیل "اتاق فکر" با حضور خبرگان و متخصصان به طور قطع تضمین‌کننده موفقیت در طرح‌های آینده استان خواهد بود.

مطالبات فعالان اقتصادی از استاندار جدید خراسان رضوی مطرح شد

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان نیز در این نشست بر ضرورت تک نرخی شدن ارز برای توسعه تجارت تاکید و اضافه کرد: تا زمانی که ارز چندنرخی وجود داشته باشد، شاهد توزیع رانت در اقتصاد خواهیم بود، لذا رشد اقتصادی در گرو اقدامی جدی برای تک نرخی شدن ارز است.

محمدحسین روشنک افزود: با توجه به سیاست‌های کنونی در عرصه تجارت، در شرایط فعلی به جای این که مبدا صادرات باشیم، مقصد واردات به شمار می‌رویم و متاسفانه بخش اعظمی از آنچه از کشور ما صادر می‌شود، یارانه است و اگر توانستیم کاری کنیم که تولید بدون اعمال تعرفه‌های وارداتی و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در این عرصه به مسیر خود ادامه دهد و رشد یابد، آن وقت مسیر را به درستی رفته‌ایم.

ضرورت اقدام جدی برای نظم بخشیدن به مرز دوغارون

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز در این نشست گفت:اقدامات زیادی در ارتباط با تجارت خراسان رضوی با افغانستان صورت گیرد که البته انجام برخی اقدامات فوری است از جمله آن نظم بخشیدن به مرز دوغارون و رفع مشکلاتی است که به هیچ وجه زیبنده مرزهای این استان نیست.

محمود سیادت افزود: نزدیک به ۴۲ درصد از صادرات خراسان رضوی به کشور افغانستان انجام می گیرد و این استان نزدیکترین مرز را با آن کشور دارد، امسال نیز میزان صادرات استان به افغانستان ۳۲ درصد افزایش یافته است اما ظرفیت‌های استان برای صادرات به آن کشور بیشتر از این حد است.

وی ادامه داد: در شرایطی که ترانزیت از "ماهیرود" به افغانستان ۸۰۰ درصد رشد کرده اما امروز مرز دوغارون باید بیشترین هزینه ها را در صادرات از محل ایجاد صف های طولانی کامیون‌ها و مشکلاتی که برخی افراد و سازمان‌ها به وجود می آورند پرداخت کند.

مطالبات فعالان اقتصادی از استاندار جدید خراسان رضوی مطرح شد

مشاور اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در نشست هایی که ظرفیت های خراسان رضوی برای صادرات بررسی می شد، به این نتیجه رسیدیم که استان از نبود برنامه جامع برای توسعه صادرات رنج می برد که در این راستا مقرر شد با ابتکار رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی، یک برنامه توسعه صادرات برای استان تدوین شود.

سید سعید ملک الساداتی افزود: بعد از کار مطالعاتی گسترده و با همکاری فعالان اقتصادی برنامه توسعه صادرات برای خراسان رضوی تدوین شد که می تواند مبنای تعامل بین بخش دولت و بخش خصوصی برای توسعه صادرات باشد.

در این آیین ضمن رونمایی از سند توسعه صادرات خراسان رضوی، استاندار و سایر مسوولان تابلوی نمادین این سند را امضا کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha