ثبت بیش از ۱۳ هزار تخلف در زمینه داروهای غیرمجاز و تجهیزات پزشکی

تهران - ایرنا- رئیس اداره نظارت و بازرسی اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو از تشدید نظارت محصولات سلامت محور در فضای مجازی خبر داد و گفت: امسال بیش از ۱۳ هزار تخلف در زمینه تجهیزات پزشکی و داروهای غیرمجاز شناسایی و ثبت شده است.

محمد رشیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: برخی پلتفرم‌های آنلاین تخلفات متعددی داشته‌اند و سازمان غذا و دارو به آنها هشدار داده که در صورت عدم رفع تخلفات، دسترسی آن‌ها محدود یا مسدود خواهد شد.

وی با اشاره به استفاده از سامانه‌های رهگیری اظهار داشت: این سامانه‌ها برای شناسایی کالاهای مجاز و جلوگیری از عرضه محصولات قاچاق نقش کلیدی دارند. هدف ما این است که مردم بتوانند از اصالت تجهیزات پزشکی و دندان‌پزشکی اطمینان حاصل کنند و از خرید کالاهای غیرمجاز جلوگیری شود.

رشیدی ادامه داد: برای مقابله با قاچاق، قوانین محکمی وجود دارد که در صورت تخلف شامل جریمه، تعلیق مجوز و حتی تعطیلی واحدهای تجاری خواهد شد.

به گفته وی، خریداران باید تجهیزات پزشکی و دندان‌پزشکی را فقط از مراکز معتبر تهیه کرده و از طریق سامانه‌های رسمی از اصالت کالا اطمینان یابند. این امر در حفظ سلامت عمومی جامعه نقش بسزایی دارد.

رشیدی تصریح کرد: تجهیزات و ملزومات پزشکی به‌صورت شفاف از ابتدا تا انتهای زنجیره تامین و توزیع قابل رصد و پایش می شود، در سامانه های رسمی اسناد خرید و فروش شرکت‌ها و موجودی انبار آن‌ها با قابلیت تایید و رد شدن توسط گیرندگان کالا قابل دسترسی خواهد بود.

وی اظهار داشت: این زنجیره سری ساخت کالا با اتصال به سامانه‌های قیمت‌گذاری قابلیت رصد و نظارت هوشمند سامانه‌ای را فراهم می‌کند. همچنین با دسترسی این سامانه‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی و با تفویض کامل نظارتی به آن‌ها، هر گونه خروج کالا از زنجیره، وضعیت انبار شرکت‌ها و گران‌فروشی‌ها قابل احصا و برخورد خواهد بود.

رئیس اداره نظارت و بازرسی اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو ادامه داد: تجهیزات و ملزومات پزشکی و همچنین شرکت‌های تامین‌کننده و توزیع‌کننده با اصالت و دارای تأییدیه در سایت www.imed.ir برای عموم مردم و ذینفعان قابل دسترسی بوده و تمام کالاهای تامین شده با ارز ترجیحی دارای قیمت‌گذاری در همین سایت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha