طرح ۲ فوریتی تغییر نام خیابان مهستان به جزایر سه گانه ایرانی تقدیم شورا شد

تهران‌ بزرگ - ایرنا - طرح ۲ فوریتی تغییر نام خیابان مهستان واقع در خیابان ایران‌زمین به خیابان جزایر سه گانه ایرانی به شورای شهر ارائه شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سوده نجفی روز یکشنبه در دویست و هفتاد و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با ارائه این طرح، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در روزهای اخیر علاوه بر تنش‌های موجود در منطقه قابل توجه بوده، بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس است که موضوع آن مالکیت جزایر سه گانه ایرانی است؛ ادعای بی اساسی که بار دیگر از سوی کشورهای عربی تکرار شده است.

وی ادامه داد: کشورهای عربی در سال‌های اخیر این موضوع را بارها درباره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی بدون در نظر گرفتن اسناد تاریخی و حقوق بین الملل مطرح کردند و این اولین بار نیست که ما شاهد ادعاهای پوچ درباره جزایر سه گانه ایرانی که پاره تن ایران و بخش جدایی‌ناپذیر است، هستیم.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران اضافه کرد: کشورهای عربی حاشیه خلیج همیشگی فارس تلاش می‌کنند از شرایط خاص و تنش‌های موجود در منطقه نهایت استفاده را ببرند و با یارگیری و متحد کردن سایر کشورها با خود، اجماعی در خصوص جزایر سه گانه ایرانی ایجاد و نسبت به مالکیت این جزایر فضاسازی کنند.

نجفی با محکومیت این بیانیه، افزود: در راستای دیپلماسی عمومی و پاسخ قاطع به این‌گونه ادعاهای پوچ و بی‌اساس نسبت به تمامیت ارضی کشور، طرح دو فوریتی تغییر نام خیابان مهستان واقع در خیابان ایران‌زمین که سفارت امارات متحده عربی در آن قرار دارد به خیابان جزایر ایرانی را تقدیم رییس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران می‌کنم.

یک فوریت خدمات رایگان کفن و دفن همه جانبازان در بهشت زهرا (س) تصویب شد

همچنین در ادامه این جلسه یک فوریت از طرح «اصلاح تبصره پنجم ذیل ماده واحده مصوبه بهای خدمات آرامستان بهشت زهرا (س) در سال ۱۴۰۳» در صحن شورای شهر تهران بررسی و به تصویب رسید.

حبیب کاشانی خزانه دار شورای شهر تهران در این خصوص گفت: در مصوبه سال ۱۳۹۴ شورا، کفن و دفن جانبازان با هر درصد جانبازی، آزادگان و همسران آن‌ها به صورت رایگان بود که دلایل تصویب این طرح، تقدیر از ایثارگری و فداکاری این عزیزان و خانواده‌هایشان بود اما با گذشت ۹ سال در مصوبه جدید (سال ۱۴۰۳) این امتیاز تنها به جانبازان با درصد بالای ۲۵ محدود شده است که نوعی عقبگرد از رویکرد قدردانی شایسته قبلی است.

وی افزود: این تغییر نه تنها فداکاری‌های جانبازان و آزادگان را نادیده می‌گیرد؛ بلکه نقش مهم و همراهی همسران آن‌ها را که همواره با صبوری و از خود گذشتگی در تمام مراحل زندگی مشترک در کنار این عزیزان بودند نیز کمرنگ می‌کند بنابراین به پاس قدردانی از این ایثارگران که حافظان اصلی ارزش‌های انقلاب و نظام هستند؛ اعضای شورای ششم بر این نظرند که درج این بخش یعنی «جانباز و همسر با هر درصد بر اساس اعلام بنیاد شهید و امور ایثارگران، آزاده و همسر» در متن بازگشت به رویکردی است که به درستی قدر ایثارگری تمام جانبازان و آزادگان و همچنین همراهی و فداکاری همسران آن‌ها را می‌داند.

یک فوریت این طرح با اکثریت آرای اعضاء به تصویب رسید.

گزارش سفرها و مرخصی‌های شهردار تهران به شورا ارائه شود

همچنین رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران، ضمن تأکید بر ضرورت رعایت قوانین و مقررات، از شهرداری تهران خواست گزارش و مستندات سفرهای خارجی و مرخصی های شهردار تهران را به شورا ارایه کند.

مهدی اقرایان گفت: اخیرای سخنگوی شهرداری یک مکاتبه‌ای را با شورا انجام داده اند و در این نامه، به موضوع سفرهای خارجی پرداخته و گلایه مند از این وضعیت هستند که چرا وزرات کشور و وزرات خارجه نسبت به سفرهای خارجی شهرداری و دریافت مستندات آن ورود کرده اند.

ابهامات مربوط به واگذاری وتاکسی ون‌ها روشن شود 

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور خود بیان کرد: سه جلسه گذشته گزارشی در خصوص ون‌ها ارائه کردم اما متاسفانه پس از آن گزارش هیچ پاسخ قانع کننده‌ای از سوی شهرداری تهران به بنده داده نشد.  

سید جعفر تشکری هاشمی ادامه داد: از آنجایی که توضیحات مدیرعامل سازمان تاکسیرانی نیز ناکافی بود و پس از آن نیز گزارشی توسط شهرداری تهران درخصوص گزارش بنده ارائه نشد، بر همین اساس به عنوان عضو شورای شهر و برای اجرای نقش نظارتی خود و جهت صیانت از حقوق شهروندان سوال خود از شهردار تهران را با موضوع درخواست توضیح درمورد ابهامات مربوط به واگذاری و بهره برداری از خودروهای تاکسی ون واگذار شده از سوی وزارت کشور را مطرح و تقدیم هیات رئیسه شورای شهر می کنم.

وی تاکید کرد: همانگونه که مستحضرید وزارت کشور در سال ۱۴۰۱ اقدام به توزیع سهمیه ۵ هزار دستگاه ون بین شهرداری‌های کشور کرد که میزان مشارکت شهرداری‌ها ۳۰ درصد و سهم مشارکت وزارت کشور ۷۰ درصد در نظر گرفته شده بود.  

تشکری هاشمی افزود: بر اساس مکاتبات انجام شده از جمله مکاتبه شماره ۴۳۲۷۸ مورخ ۱۴۰۱/۸/۱۱ تعداد ون در نظر گرفته شده برای شهرداری تهران ۶۳۰ دستگاه بوده است، متاسفانه با وجود گذشت حدود ۲ سال از زمان واگذاری ون‌ها و رونمایی آنها توسط شهردار تهران در سیزدهمین شنبه امید و افتخار مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۸ و علی رغم واریز کامل و حتی بیش از حد نیاز سهم شهرداری تهران در موعد مقرر، تنها ۲۵۲ دستگاه ون به شهرداری تهران تحویل شده و خودروهای تحویل شده نیز در شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت مورد بهره برداری قرار نگرفته و یا مورد بهره برداری غیر اصولی قرار گرفته اند.

وی تاکید کرد: با این توضیحات و با عنایت به این که موضوع واگذاری و بهره برداری از این ناوگان دو بار توسط اینجانب نامه های شماره ۱۶۰/۳۴۹۱ مورخ ۱۴۰۲/۳/۱ و شماره ۱۶۰/۱۴۸۶۴ مورخ یک بار نیز توسط جناب آقای کاشانی نامه شماره ۱۶۱/۱۶۶۹۴ مورخ ۱۴۰۲/۸/۱۵ به شهردار تهران تذکر داده شده ولی متاسفانه منجر به اصلاح رویه ها و انجام اقدامات اصلاحی و اجرایی لازم نشده است.

عضو شورای شهر با اشاره به طرح سوال از شهردار تهران گفت: لذا در اجرای مفاد ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران سؤالات زیر مطرح می شود و ضروری است شهردار تهران در مهلت قانونی طبق مفاد قانون فوق الذکر اقدام به پاسخگویی کند.  

تشکری هاشمی بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت هر دستگاه ون بر اساس ماده ۴ قرارداد بین وزارت شرکت خودروساز برابر با یک میلیارد و بیست میلیون تومان بوده است و بر همین اساس سهم ۳۰ درصدی شهرداری تهران برای ۶۳۰ دستگاه حدود ۱۹۳ میلیارد تومان می شود توجیه سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور برای درخواست واریز مبلغ ۲۷۷ میلیارد تومان و دلیل پذیرش این موضوع از طرف شهرداری چه بوده است؟

وی اظهار کرد: با وجود این که طبق تصریح نامه شماره ۲۳۲۷۸ مورخ ۱۴۰۱/۸/۱۱ سازمان شهرداریها و دهیاری ها، تعداد ون در نظر گرفته شده برای شهرداری تهران ۶۳۰ دستگاه بوده و شهرداری در زمان مقتضی نسبت به واریز مبلغ اعلام شده در نامه مذکور اقدام نموده است، دلیل عدم تحویل کامل ناوگان تخصیص یافته در طی ۲ سال گذشته چیست و شهرداری تهران چه اقدامات مؤثری برای تسریع دریافت این ناوگان به انجام رسانده است؟  

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران افزود: با توجه به این که مبلغ واریز شده توسط شهرداری تهران حدود ۲۷۷ میلیارد تومان بوده و همچنین سهم شهرداری تهران بابت ۲۵۲ دستگاه ون تحویل گرفته شده حدود ۷۷ میلیارد تومان است و عملاً واریز ۲۰۰ میلیارد تومان اضافه موجب عدم النفع شهرداری از سرمایه خود در طول دو سال گذشته شده است، چه اقدامات قانونی و حقوقی برای عودت مبلغ اضافه واریزی و خسارتهای مترتب بر آن انجام شده است؟

تشکری هاشمی گفت: در مکاتبات مختلف شهرداری از جمله نامه شماره ۱۰/۱۲۷۷۷۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۸، دلیل عدم به کارگیری ونهای تحویل شده ابلاغ نشدن دستور العمل بهره برداری از سوی وزارت کشور عنوان شده، در حالی که این دستورالعمل با شماره ۱۹۲۵۴۵ در تاریخ ۱۴۰۲/۹/۱۴ ابلاغ شده بود همچنین در نامه فوق (شماره ۱۰/۱۲۷۷۷۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۸) عنوان شده بود که برای بهره برداری از این ناوگان از توانمندیهای احدی از شرکتهای واجد صلاحیت استفاده خواهد شد این موضوع در شرایطی مطرح شده که به کارگیری تعدادی از ناوگان ون از اوایل آبان ماه ۱۴۰۲ در قالب طرح شاتل سرویس و با واگذاری بهره برداری ناوگان به شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت از حدود دو ماه قبل از نامه یاد شده، شروع شده بود. دلیل کتمان اتفاقات و مغایرتهای اعلامی در نامه شهردار تهران با آنچه در عمل اتفاق افتاده چه بوده و دلیل نقض مصوبه وزارت کشور چه بوده است؟

وی تصریح کرد: با توجه به این که بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴، متولی مدیریت و بهره برداری از ونهای واگذار شده واحد حمل و نقل عمومی شهرها (سازمان تاکسیرانی اعلام) شده است دلایل واگذاری و نهای یاد شده به معاونت مالی و اقتصاد شهری و به طور خاص اداره کل پشتیبانی چیست؟

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به این که بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴، منظور از بهره بردار، مؤسسه یا شرکت با موضوع حمل و نقل مسافر بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت کشور موضوع ماده ۱۸ آیین نامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۳۱) و ماده (۳۲) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اعلام شده به چه استنادی بهره برداری از ونها به شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت و شرکت خدمات الکترونیک پارس شهروند که موضوع فعالت هر دو شرکت امور مرتبط با سخت افزار و نرم افزار رایانه بوده و فاقد مجوز از سازمان تاکسیرانی هستند، سپرده شده است؟

تشکری هاشمی گفت: با توجه به این که بر اساس تعریف ارائه شده در ماده یک دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴ بهره بردار باید در قالب شرکت خصوصی یا تعاونی تأسیس شده باشد و همچنین از آنجا که طبق بند ۱۰ ماده ۲ همین دستور العمل، بهره بردار باید تعاونیها مؤسسه ها و شرکتهای بخش خصوصی و یا افراد حقیقی دارای صلاحیت باشند، دلیل نقض دستورالعمل وزارت کشور و واگذاری بهره برداری از ونها به شرکت خدمات الکترونیک پارس شهروند که یکی از شرکتهای فاقد فعالیت در شهرداری طی چندین سال اخیر بوده چیست؟

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران یادآور شد: با توجه به این که بر اساس بند ۱ ماده ۲ دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴ شهرداری باید جابجایی مسافر را به بهره برداران واگذار کند، چرا به رغم گذشت نزدیک به یک سال از ابلاغ دستور العمل، اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و بخش اعظم ناوگان ون در پارکینگ معطل مانده اند؟

وی افزود: با وجود این که طبق جزء ۶۱ بند ب تبصره دوم پیوست یکم مصوبه اصلاحی و تنقیحی مرتبط یا ساماندهی وضعیت سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران به شماره ۱۶۰/۱۳۷۷/۱۱۶۷۷ مورخ ۱۳۸۹/۸/۱۲ مقرر شده بود که شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند و کلیه سهام مرتبط با شهرداری در این شرکت به بخش خصوصی واگذار شود و بر همین اساس در طی سنوات گذشته شرکت مذکور راکد و با توجه به مستندات موجود غیر فعال بوده است علت نقض مصوبه شورا چه بوده و با استناد به چه قانونی شرکت یاد شده فعال و در این خصوص بکار گرفته شده است؟

تشکری هاشمی اظهار کرد: علت این که ناوگان ون مورد بحث از طریق ترک تشریفات قانونی و بدون انعقاد قرارداد و حتی بدون تعریف رابطه مالی مشخص به دو شرکت اشاره شده شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت و شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند واگذار شده، چه بوده است؟

عضو شورای شهر ادامه داد: میزان درآمدها و هزینه‌های ناوگان تاکسی ون مورد بحث و تعداد مسافر جابجا شده با این ناوگان در طی دو سال از واگذاری چه قدر بوده است و این فعالیت‌های هر چند اندک تحت نظر چه واحدی از واحدهای شهرداری صورت پذیرفته؟

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر اضافه کرد: در خصوص صحت و سقم اخبار منتشره مبنی بر مفقود شدن تعدادی از ون‌ها در جریان خدمت رسانی به مراسم پیاده روی اربعین حسینی (ع) همچنین عدم پوشش بیمه ای ناوگان و عدم ارائه خدمات گارانتی از سوی شرکت خودروساز و خساراتی که در این مدت به ناوگان وارد شده است، توضیح داده شود.

حماس با شهادت سنوار تمام نمی‌شود

رییس شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه شهادت سنوار به معنای پایان حماس نبوده و راه او ادامه خواهد داشت، نسبت به اقدامات رسانه‌ای برخی کشورهای اسلامی در راستای تخریب چهره‌های مقاومت، اظهار کرد: امیدواریم این کشورها به هوش آمده و دریابند که در کجای تاریخ ایستاده‌اند.

مهدی چمران افزود: شهادت یحیی سنوار، رییس دفتر سیاسی جنبش حماس را به همه آزادی‌خواهان و تمام کسانی که علیه ظلم و ستم علیه انسان کشی و نسل کشی مبارزه می‌کنند؛ به همه مسلمانان و فلسطینیان عزیز تبریک و تسلیت عرض کرده و تأکید می‌کنم همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند که تصور نکنند با شهادت فرماندهان حزب‌الله، غزه و فلسطین، می‌توانند نقشه‌های شوم خود را به اجرا درآورند و اینکه حماس تمام شود؛ چنین چیزی نیست.  

وی در ادامه با تأکید بر اینکه راه او ادامه خواهد یافت و ان‌شاالله هرچه زودتر شاهد پیروزی مسلمین و فلسطینیان عزیز و همچنین مردم مبارز لبنان و به طور کلی امت اسلامی در منطقه باشیم؛ گفت: یاد او را گرامی می‌داریم و قطعاً و یقیناً شهادت او شوری در دل فلسطینیان در راه مبارزه با اسرائیل خواهد آفرید و هرچه زودتر این رژیم کودک کش را ساقط خواهد کرد.  

چمران با اشاره به اقدام رسانه‌های برخی از کشورهای اسلامی در راستای اهانت و تخریب چهره‌های جریان مقاومت تصریح کرد: متأسفانه در شرایطی هستیم که برخی از رسانه‌های کشورهای اسلامی به جای تاختن به اسرائیل و جنایت‌هایش، به این مبارزین شهید تاختند و از شهید بزرگوار ما شهید حاج قاسم سلیمانی تا یحیی سنوار را در عداد تروریست‌های دنیا قرار دادند. در حالی که ما می‌بینیم اسرائیل جنایتکار آن‌ها را ترور می‌کند و خود نیز به آن اذعان دارد و از قضا از کلمه ترور هم استفاده می‌کند. اما باز هم این اشخاص که در کشورهای اسلامی و به نام اسلام خود را جا زده‌اند همه چیز را فراموش کرده و این مبارزان و مردان یگانه و اسطوره تاریخ را به عنوان تروریست می‌نامند.  

رییس شورای شهر یادآور شد: البته این‌ها همواره مورد لعن مردم آگاه هستند. امیدواریم به هوش آمده و دریابند که در کجای تاریخ ایستاده‌اند. جالب است اسرائیل ترور می‌کند و اروپا و آمریکا ایران را تحریم می‌کند. امیدواریم که با اتحاد و وحدت اسلامی نه تنها در ایران اسلامی بلکه در همه کشورهای اسلامی به عنوان امت اسلامی و به فرموده مقام معظم رهبری فراتر از مرزها، متحد بوده و بتوانیم دشمنان انسانیت را به خاک بکشانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha