سند چشم‌انداز و توسعه چوگان اصفهان تدوین می‌شود

اصفهان - ایرنا - دبیر هیات چوگان اصفهان از تلاش برای تدوین سند چشم‌انداز و توسعه این رشته ورزشی با هدف ارتقای هر چه بیشتر آن و حفظ این میراث ارزشمند ناملموس ایرانی خبر داد.

احسان احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سند مورد اشاره با مشارکت کارشناسان و استادان با تجربه مبتنی بر ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ورزشی تدوین خواهد شد.

وی با بیان اینکه این سند در برگیرنده مقوله‌های مختلف است، افزود: در حوزه علمی و عملی، راه‌اندازی مرکز آموزش و باشگاه تخصصی در رده‌های سنی متفاوت، تربیت مربی زن و مرد و دعوت از مربیان برجسته کشوری جزو بندهای این سند خواهد بود.

دبیر هیات چوگان اصفهان خاطرنشان کرد: در بخش فرهنگی، گردشگری و اقتصادی، برگزاری بازی‌های دوره ای در کشورهای گوناگون برای ترویج فرهنگ چوگان، دعوت از تیم‌های کشورهای همسایه و اروپایی و همچنین پرورش اسب تخصصی این رشته، مد نظر است.

احمدی با اشاره به اینکه راهکارهای جذب منابع مالی برای رونق چوگان نیز در این سند پیش بینی شده است، گفت: تشویق سرمایه‌گذاران، مشارکت دادن مجموعه‌های بزرگ استان در احدات زمین (مانژ) چوگان و تشکیل تیم‌های اختصاصی را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه ایران مهد چوگان و اصفهان بعنوان کانون اصلی این رشته به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: میدان نقش جهان اصفهان در گذشته مکان اصلی برگزاری مسابقات این رشته با حضور تیم‌های خارجی بوده است.

دبیر هیات چوگان اصفهان با تاکید بر نگاه علمی، دانش محور و تخصصی به این رشته ادامه داد: اگر بخواهیم از میان رشته‌های ورزشی دارای سه مولفه سنتی، تاریخی و ریشه‌دار سخن بگوییم بطور قطع چوگان دارای همه این ویژگی‌هاست.

سند چشم‌انداز و توسعه چوگان اصفهان تدوین می‌شود

احمدی تصریح کرد: این ورزش یک سنت فرهنگی ملی و بخشی از میراث، فرهنگ‌، هنر و هویت ملی سرزمین ایران است و بی‌تردید نباید تاثیر عمیق فرهنگ و آیین‌های ایرانی در جهان را نادیده گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ورزش یکی از سریع‌ترین بخش‌های قابل رشد در صنعت گردشگری و عاملی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع شهری و روستایی است بنابراین می‌توان بیش از گذشته از این رشته بهره برد.

به گزارش ایرنا، چوگان ورزش باستانی ایران است که از دیرباز بین ایرانیان و به‌ویژه نظامیان به‌دلیل آمادگی سوارکاران و اسب‌ها، رواج بسیاری داشت؛ این ورزش با قدمت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال از کهن‌ترین ورزش‌های ایرانیان محسوب می‌شود.

این رشته در ادوار اولیه برگزاری بازی‌های المپیک از سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۸۶ میلادی جزو ورزش‌های المپیکی محسوب می‌شد و در حدود ۸۰ کشور جهان انجام می‌شود. ایرانیان پدیدآورنده بازی چوگان بودند و تا دوران صفویه نیز این بازی در کشور رواج داشت اما در سده‌های اخیر چوگان رو به فراموشی رفت تا اینکه با احیای این میراث کهن، بازی چوگان در بخش میراث‌ فرهنگی ناملموس یونسکو در آذر سال ۱۳۹۶ با اکثریت آرا به ثبت جهانی رسید.

میدان تاریخی امام(نقش جهان) اصفهان قدیمی‌ترین میدان چوگان جهان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha