طرح شکایت علیه فیلم‌های مروج دخانیات/۸۵ درصد اعتیادها از سیگار و قلیان آغاز می‌شود

تهران- ایرنا- دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران از طرح شکایت علیه برخی فیلم‌هایی که استعمال دخانیات و بخصوص سیگار را ترویج می کنند، خبر داد و گفت: مستندات مربوطه علیه هنرپیشه‌ ها و تهیه‌کنندگان چند فیلم به دادستانی تهران ارایه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، محمدرضا مسجدی روز دوشنبه در حاشیه همایش ارتقای سواد سلامت در جمع خبرنگاران درباره برگزاری دادگاه رسانه و شکایت نسبت به چند فیلم به علت استفاده بازیگران مقابل دوربین از دخانیات توضیح داد: چند هفته قبل با مستندات ارائه شده از هنرپیشه نقش اول زن، هنرپیشه نقش اول مرد و تهیه کننده چند فیلم شکایت کردیم و شکایت از دادستانی تهران، به دادسرای رسانه ارجاع داده شد.

مسجدی ادامه داد: دادسرای رسانه مطالب را از افراد خواست ولی عملا اتفاقی نیفتاد؛ فردا ساعت ۹ جلسه‌ای تشکیل می‌شود و باید مشخص شود چرا باید هنرپیشه برای از بین رفتن سلامتی خود و سلامتی خانواده‌اش که یک سرمایه کشور است، دخانیات مصرف کند، این‌ها سرمایه کشور و الگو هستند.

وی خاطرنشان کرد: در همه فیلم‌های تولید شده و تبلیغات خیابان‌ها صحنه دخانیات وجود دارد که همه این‌ها خلاف قانون است و به قانون عمل نمی‌کنیم.

مضرات سیگار الکترونیک بیشتر از سیگار معمولی است

مسجدی با انتقاد از ترویج سیگار الکترونیک در فضای مجازی با وجود ممنوعیت عرضه آن در کشور، اظهار داشت: سیگار الکترونیک مواد افزودنی دارد که عوارض آن از خود سیگار هم بیشتر است.

وی درباره استعمال دخانیات در میان نوجوانان، اظهار کرد: قلیان مانند یک موج جوانان را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و مافیای صنایع دخانی از در و پنجره ورود پیدا می‌کنند.

وی افزود: تولیدکنندگان مواد مخدر اعلام کردند برای کمک به افراد در ترک سیگار، سیگار الکترونیک ابداع شود. سپس معلوم شد که سیگار الکترونیک مواد افزودنی دارد که عوارض آن اگر بیشتر از خود سیگار نباشد به همان اندازه است و اتفاقی که در کشور افتاده سیگار الکترونیک و روند مصرف آن یک روند بسیار هشدار دهنده برای جوان‌ها است.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه اغلب محصولات دخانی وارداتی به کشور غیر استاندارد است، ادامه داد: نگرانی از این بابت است که جوانان از دام سیگار به دام قلیان، سیگار الکترونیک و ... می‌افتند و از همینجا اعتیاد آغاز می‌شود.

مسجدی با بیان اینکه آمار استعمال دخانیات در میان دختران بسیار زیاد است، گفت: برای کاهش آمار دخانیات باید کار جمعی انجام شود. وقتی صداوسیما چند سریال محبوب را نشان می‌دهد که در آن مواد دخانی مصرف می‌شود و محبوبترین هنرپیشه‌ها در موبایلی که دست همه جوانان است، به همین راحتی سیگار می‌کشند و مواد دخانی مصرف می‌کنند، نوجوانان هم از آنها الگو می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: اگر دست به دست همدیگر ندهیم، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت نمی‌تواند به تنهایی کاری کند، اکنون وزارت صمت برای خود مجوز صنعت می‌دهد، اصناف مجوز عرضه و فروش را صادر می‌کنند که همه آن‌ها خلاف قانون است یعنی هیچکس به قانون پایبند نیست.

استاد دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: استان گلستان منبع اصلی کشت پنبه کشور است و آنجا به کشاورزان وام داده می شود تا کشتزارهای پنبه را تبدیل به کشت تنباکو کنند، وام، انواع و اقسام کودهای موثر و پیش خرید محصول انجام می شود خب چرا برای پنبه که محصول استراتژیک است، این کار انجام نمی‌شود؟

وی ادامه داد: طبق برنامه هفتم کشاورزی کشور باید به سمت خودکفایی در تولید کالاهای استراتژیک برود؛ حالا واقعا پنبه، دانه‌های روغنی کالای استراتژیک‌ هستند یا تنباکو؟! کسی به قانون عمل نمی‌کند و هر کسی دنبال کار خودش است باید موضوع از خود صدا و سیما شروع شود.

اجرای طرح پاد در ورامین

مسجدی با یادآوری اینکه از دو سال پیش جمعیت مبارزه با دخانیات طرح پیشگیری استعمال دخانیات مدارس تحت عنوان پاد را آغاز کرده است، گفت: اجرای این طرح از ورامین شروع شده و توانستیم حدود سه درصد ورود نوجوانان به عرصه دخانیات را کم کنیم.

وی ادامه داد: البته اجرای طرح پاد به تنهایی کفایت نمی‌کند، اگر آموزش‌ها داده شود اما دانش آموزان از طریق تلفن همراه، فضای مجازی و رسانه ها، تبلیغات جذاب درباره دخانیات را ببینند و یا شیک‌ترین و زیباترین مغازه‌ها عرضه سیگار و قلیان صورت گیرد و یا در رستوران بتواند قلیان استعمال کنند، اقداماتی چون پاد موثر نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه طرح پاد در ورامین از کلاس هفتم آغاز شد، یادآور شد: در این سن دختران و پسران در دوره تحول شخصیت قرار دارند.

این استاد دانشگاه در عین حال افزود: کارشناسان امور تربیتی و روانشناسی وزارت آموزش و پرورش در رباط کریم اعلام کردند آموزش مقابله با سیگاه از کلاس هفتم دیرهنگام است و باید از کلاس سوم دبستان آغاز شود زیرا در کلاس هفتم از سیگار گذشته و خیلی کارها اتفاق می‌افتد.

مسجدی گفت: در ورامین برای بچه‌های فقیر موسسه پرورش جوجه زده شد تا آنجا کار کنند و هفته‌ای ۵۰ هزار تومان درآمد داشته باشند و گفته شد هرکس در مجموعه ماندگار شود، امتیازاتی مانند ۳۰ درصد لوازم التحریر رایگان و دو هفته سینمای رایگان و ... بهره‌مند می‌شود.

۸۵ درصد از اعتیادها از سیگار و قلیان آغاز می شود

وی ادامه داد: بالاترین میزان اعتیاد جوانان نسبت به جمعیت خود را داریم، بیش از ۸۵ درصد این اعتیادها از سیگار و قلیان شروع می‌شود، اگه نگران هستیم عوامل آن باید دیده شود.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: توتون قلیان‌ها به دلیل داشتن مواد افزودنی شیمیایی باید ممنوع باشد چرا که بیش از بقیه موارد هم بیماری‌زاست، موضوع مصوبه دیوان عدالت دارد ولی به دلیل وجود مافیای قوی به آن عمل نمی‌شود.

به گفته مسجدی، طبق قانون عرضه مواد دخانی حتی در ویترین ممنوع است و اگر والدین ببینند دانش آموزی سیگار بدست دارد تنها کار آگاهی بخشی و اطلاع رسانی است، نمی توان فرزند را کتک زد بلکه باید امر به معروف و نهی از منکر کرد، باید روشی جایگزین آن شود.

وی خاطر نشان کرد: در آمریکا مصرف دخانیات از ۳۰ درصد به ۱۰ درصد رسید و علت آن بالا رفتن قیمت و ایجاد محدودیت و نظارت بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha