اسپوتنیک: اجلاس «بریکس» در «کازان» نور امید در تاریکی جنگ است

تهران-ایرنا- یک رسانه روسی با اشاره به امید کشورهای عضو «بریکس» و «بریکس پلاس» برای کاهش وابستگی به غرب از طریق ایجاد نظام‌های پرداخت مستقل، اجلاس آتی این گروه در کازان تاتارستان را نور امید در تاریکی جنگ ارزیابی‌کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی درباره نشست بریکس در کازان، این نشست را نشستی سرنوشت ساز و امیدبخش از سوی کشورهای عضو این پیمان در شرایط جنگ در شرق اروپا و غرب آسیا ارزیابی کرد.

این رسانه روسی، اجلاس بریکس در کازان را مهمترین رویداد ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک سال جاری و حتی یک دهه اخیر ارزیابی کرد و نوشت: بریکس دنبال معماری روابط مالی جهان است به شکلی که کشورهای در حال توسعه بتوانند از سامانه های پرداخت جدید به جای سامانه های سیاسی شده غربی استفاده کنند.

اسپوتنیک، دور زدن تحریم ها و کاهش وابستگی به دلار آمریکا را مهمترین محور نشست بریکس در کازان عنوان کرد و افزود: روسیه و چین خواهان ایجاد نظام مالی جدیدی برای جهان هستند (که دیگر مثل گذشته، دلار آمریکا مبنای ارزش‌گذاری دیگر ارزهای جهانی نباشد).

این خبرگزاری روسی به ایجاد آزمایشی کارت پرداخت بریکس برای انجام تراکنش های مالی بین اعضای این پیمان اشاره کرد و افزود: ایده ایجاد ارز واحد بریکس هنوز در مرحله بررسی است اما تاوقتی که این ایده بتواند عملیاتی شود این گروه بر استفاده از ارزهای محلی تاکید خواهد کرد.

اسپوتنیک با اشاره به بخشی از اظهارات روز جمعه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه درباره لزوم توسعه کریدور شمال-جنوب و جاده ابریشم، همکاری راهبردی مسکو و پکن را ضامن تثبیت ژئوپلیتیک منطقه دانست.

پوتین که در یکی از نشست های جانبی بریکس صحبت می کرد با اشاره به جنگ افروزی غرب در اوکراین و غرب آسیا، ایجاد تفرقه و اعمال فشارهای اقتصادی و نظامی را راهبرد غرب برای جلوگیری از توسعه بریکس عنوان کرد.

اسپوتنیک، پرداختن به آرمان فلسطین برای تشکیل یک کشور مستقل را یکی از موضوعات جانبی نشست کازان عنوان کرد.

این رسانه روسی نوشت: نشست کازان نقطه عطفی در تعریف نظم جدید جهانی است و می‌تواند به عنوان لحظه‌ای تاریخی برای تغییر در نظام بین‌المللی ثبت شود.

به گزارش ایرنا، شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس قرار است روزهای اول تا سوم آبان در کازان روسیه برگزار شود.

گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور در ابتدا با حضور کشورهای روسیه، چین، هند و برزیل شکل گرفت و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست. در ابتدای سال جاری میلادی، کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، مصر و اتیوپی نیز به این گروه اضافه شدند.

روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده گرفت است و قرار است با نظارت این کشور، بریکس در اجلاس کازان بیش از ۲۵۰ رویداد را که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، برگزار کند.

طی دو روز، اجلاس اصلی بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه گرایی» با حضور اعضا و اجلاس بریکس-پلاس با حضور اعضا و حدود ۳۰ کشور و سازمان دیگر با عنوان «بریکس و جنوب جهانی» برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha