۳۰ مهر ۱۴۰۳، ۲۰:۰۹
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85635085
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارمنستان: قصد عضویت در بریکس را نداریم

۳۰ مهر ۱۴۰۳، ۲۰:۰۹
کد خبر: 85635085
ارمنستان: قصد عضویت در بریکس را نداریم

تهران-ایرنا- یک مقام ارشد دولت ارمنستان اعلام کرد که این کشور هنوز قصد ندارد به گروه «بریکس» ملحق شود ولی نخست وزیر در اجلاس آن شرکت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، «مهر گریگوریان» معاون نخست وزیر ارمنستان در پارلمان این کشور اعلام کرد که ارمنستان در اجلاس سران بریکس که طی روزهای آتی در شهر کازان برگزار می شود، شرکت خواهد کرد اما ایروان در حال حاضر در نظر ندارد به عضویت در این اتحادیه فکر کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره احتمال درخواست ارمنستان برای عضویت در بریکس، گفت: «فعلا در این مرحله تصمیمی برای عضویت در بریکس نداریم.»

پیشتر کابینه ارمنستان تایید کرده بود که نیکول پاشینیان نخست وزیر در اجلاس بریکس شرکت خواهد کرد.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی درباره نشست بریکس در کازان، این نشست را نشستی سرنوشت ساز و امیدبخش از سوی کشورهای عضو این پیمان در شرایط جنگ در شرق اروپا و غرب آسیا ارزیابی کرد.

این رسانه روسی، اجلاس بریکس در کازان را مهمترین رویداد ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک سال جاری و حتی یک دهه اخیر ارزیابی کرد و نوشت: بریکس دنبال معماری روابط مالی جهان است به شکلی که کشورهای در حال توسعه بتوانند از سامانه های پرداخت جدید به جای سامانه های سیاسی شده غربی استفاده کنند.

اسپوتنیک، دور زدن تحریم ها و کاهش وابستگی به دلار آمریکا را مهمترین محور نشست بریکس در کازان عنوان کرد و افزود: روسیه و چین خواهان ایجاد نظام مالی جدیدی برای جهان هستند.

این خبرگزاری روسی به ایجاد آزمایشی کارت پرداخت بریکس برای انجام تراکنش های مالی بین اعضای این پیمان اشاره کرد و افزود: ایده ایجاد ارز واحد بریکس هنوز در مرحله بررسی است اما تاوقتی که این ایده بتواند عملیاتی شود این گروه بر استفاده از ارزهای محلی تاکید خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس قرار است روزهای ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (یکم تا سوم آبان) در کازان روسیه برگزار شود.

گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور در ابتدا با حضور کشورهای روسیه، چین، هند و برزیل شکل گرفت و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست. در ابتدای سال جاری میلادی، کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، مصر و اتیوپی نیز به این گروه اضافه شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha