کامرون: هند می‌تواند میانجیگر خوبی برای صلح روسیه و اوکراین باشد

تهران-ایرنا- «دیوید کامرون» نخست وزیر سابق انگلیس طی سخنانی در دهلی نو، کشور هند را میانجیگر مناسبی در پیشبرد مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین دانست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از ایندیپندنت، نخست‌وزیر سابق انگلیس طی سخنانی گفت که کشور هند می‌تواند میانجی‌گر خوبی برای پیشرفت مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین باشد.

تابستان امسال، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، به کی‌یف و مسکو سفر و با مقامات این کشورها دیدار و گفت وگو کرد.

کامرون در پاسخ به سوال خبرنگاران در اجلاس رسانه‌ای دهلی نو، گفت که هند می‌تواند نقش میانجیگری خوبی در جنگ اوکراین باشد.

کامرون همچنین از داشتن کرسی دائمی هند در شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت و خاطرنشان کرد که هند نمونه بارز رشد اقتصادی با رعایت قوانین محیط زیست و تغییرات اقلیمی است.

به گزارش ایرنا، چند هفته پیش نشریه پولیتیکو در گزارشی با اشاره به نقش آفرینی هند در وساطت بین روسیه و اوکراین، نوشت که کی‌یف بر روی کمک دهلی‌نو برای پایان دادن به جنگ جاری در این منطقه و دستیابی به یک توافق صلح با مسکو حساب کرده است.

یک مقام بلندپایه اوکراینی تایید کرد که هند امید بزرگ کی‌یف برای دستیابی به یک پیمان صلح است که می‌تواند با آن ادامه حیات بدهد. به گفته این مقام، مودی در گفت‌وگوهای تابستانی با کی‌یف به صراحت اعلام کرد که هر پیشنهادی برای پایان دادن به جنگ نباید شامل واگذاری سرزمین به روسیه باشد؛ در حالیکه اوکراین برای پایان دادن به جنگ با مسکو ناگزیر باید در مورد برخی مسائل مصالحه کند.

البته اوکراین به دنبال سفر مودی به روسیه در ماه ژوئیه که با استقبال گرم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه همراه بود، به شدت از هند انتقاد کرد و زلنسکی آن را «ناامیدی بزرگ و ضربه‌ای ویرانگر به تلاش‌های صلح» خواند. اما از آن زمان، اوکراین به طور فزاینده‌ای به هند به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان که مدت‌هاست عدم تعهد را در روابط خارجی خود ترویج می‌کند، به‌عنوان واسطه ایده‌آل در تعامل با کرملین می‌نگرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha