چهاردهمین همایش بین‌المللی بزرگداشت بیهقی در سبزوار آغاز شد

سبزوار - ایرنا - چهاردهمین همایش بین‌المللی «بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان‌رشته‌ای نثر فارسی» روز سه‌شنبه، همزمان با اول آبان، روز ملی نکوداشت پدر نثر فارسی در سرسرای استاد شریعتی دانشگاه حکیم سبزواری آغاز شد.

به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه حکیم سبزواری در آیین افتتاحیه این همایش با خیر مقدم به مهمانان و حاضران گفت: شخصی چون بیهقی، شایستگی آن را دارد که این دانشگاه بخشی از مطالعات و فعالیت های پژوهشی خود را به او اختصاص دهد.

محمدعلی زنگنه اسدی افزود: ابوالفضل بیهقی از مفاخر ارجمند این دیار است که نامش همواره بر تارک ادب و فرهنگ ایران‌زمین خواهد درخشید.

دبیر این همایش بین المللی نیز گفت: در این همایش دوروزه که به همت دانشگاه حکیم سبزواری برپا شده است، علاوه بر سخن شناسان و استادان ایرانی، شماری از نثرپژوهان، بیهقی‌پژوهان و پژوهشگران میان‌رشته‌ای از کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان، هندوستان، پاکستان، ازبکستان و ارمنستان به صورت حضوری و مجازی حضور دارند.

مهیار علوی مقدم افزود: به صدا درآمدن "زنگ بیهقی" در مدارس سبزوار، رونمایی از کتاب‌های «از تار و پود نثر فارسی، از بلندای نثر فارسی و شهر در سایه اساطیر» و اهدای لوح تقدیر به برگزیده «جایزه بلاغی-زیباشناسی زنده‌یاد دکتر سیدمحمّد علوی‌مقدّم» از برنامه های جنبی این رویداد فرهنگی خواهد بود.

وی افزود:‌ در قالب این همایش دوروزه ۹ کارگاه‌ پژوهشی نیز با حضور پژوهشگران تراز اول ادبیات و هنر شامل «دکتر بهمن نامور مطلق، دکتر حمیدرضا شعیری، دکتر ابوالفضل حرّی، دکتر محمدرضا مقدّسی، دکتر احمد رضی، دکتر قدسیه رضوانیان و دکتر میثم زندی» در سبزوار برپا می شود.

روز اوّل آبان، در تقویم رسمی کشور به نام روز ملّی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی ثبت شده است.

ابوالفضل بیهقی، تاریخ‌نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب تاریخ بیهقی از مورخان دوره غزنوی است که سال ۳۸۵ در روستای "حارث آباد" بیهق (سبزوار کنونی) متولد شد.

وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت "خواجه بونصر مُشکان" به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد.

اثر گرانسنگ وی "تاریخ بیهقی" از سوی عمده کارشناسان، صاحبنظران و استادان ادبیات فارسی به عنوان فاخرترین نمونه نثر فارسی شناخته شده است و از این رو بیهقی را "پدر نثر فارسی" نام نهاده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha