سیب خراسان‌شمالی با ماندگاری طولانی؛ سهم این محصول از بازار چقدر است؟

بجنورد-ایرنا- سیب "اوغاز" خراسان شمالی با ماندگاری طولانی و بدون نگهداری در فضای سردخانه ای در منطقه سیوکانلوی شهرستان شیروان برداشت می شود ولی این محصول دارای ارزش اقتصادی در بازار استان جایگاه مناسبی ندارد.

به گزارش ایرنا، چهار هزار و ۸۰۰ هکتار باغ سیب در استان خراسان شمالی وجود دارد که پیش بینی می شود امسال ۶۵ هزار تن سیب از این باغ ها برداشت و روانه بازار شود.

خطه کوهستانی خراسان شمالی در حال تبدیل شدن به قطب تولید سیب درختی در کشور است و ۶۵ درصد از این محصول استان در شهرستان کشاورزخیز شیروان تولید می شود و این شهرستان هزار و ۸۳۴ هکتار باغ سیب دارد که از این میزان هزار و ۸۷۷ هکتار آن بارده است که سالانه از این میزان سطح زیر کشت ۳۷ هزار و ۵۴۰ تن محصول تولید می شود.

مصرف سالانه سیب در استان خراسان شمالی ۱۰ هزار تن است که ۴۷ هزار تن آن مازاد و برای تنظیم بازار، مصرف شب عید استفاده و به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود.

سیب زرد رنگی در ارتفاعات سیوکانلوی این شهرستان برداشت می شود که از لحاظ طعم و ماندگاری بی نظیر است و این میوه بهشتی که به نام "اوغاز" در این خطه شهره است همچون گوهری خاص و ناشناخته در این منطقه خوش آب و هوا تولید می شود.

کارشناسان معتقدند که سیب اوغاز ماندگاری حدود هفت ماه در خارج از سردخانه را دارد و همین ویژگی موجب رونق تولید و بازاریابی مناسب می شود و اما این میوه با ارزش در کجای بازار خراسان شمالی قرار دارد.

سیب خراسان‌شمالی با ماندگاری طولانی؛ سهم این محصول از بازار چقدر است؟

ماندگاری بالای هفت ماه بدون سردخانه

رییس بخش باغی و زراعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در این خصوص گفت: سیب اوغاز یک رقم بومی و مختص این منطقه که منحصر به منطقه سوکانلو است.

علی دادار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این محصول از بهترین کیفیت برای تازه خوی و فراوری برخوردار است که حتی قابلیت هفت ماه ماندگاری در خارج از سردخانه را دارد.

وی افزود: سیب اوغاز دیررس و دیرگل و به نوعی از سرمای دیررس بهاره فرار می کند و بدون خسارت بسیار پرمحصول است.

رییس بخش باغی و زراعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تصریح کرد: رقم سیب اوغاز به کشاورزان سایر شهرستان های این استان معرفی نشده است که می طلبد به این رقم بیشتر پرداخته شود.

وی با بیان اینکه این محصول تنها در فضای سرپوشیده و انبار ساده هفت ماه قابلیت نگهداری دارد گفت: روستاییان حتی تا یک ماه بعد از عید نوروز از این سیب استفاده می کنند.

دادار سیب اوغاز را بسیار خوش عطر با بافت ترد و استخوانی و آبدار با قند مناسب معرفی کرد و افزود: درخت سیب اوغاز بسیار پر محصول است و هر درخت به طور متوسط ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم محصول می دهد.

وی تصریح کرد: سیب اوغاز همچنین زودبار نیز است بعد کاشت این درخت در سال دوم محصول خواهد داد و این رقم نسبت به بیماری ها و آفات نیز مقاوم است و هر سال محصول خواهد داد.

سیب خراسان‌شمالی با ماندگاری طولانی؛ سهم این محصول از بازار چقدر است؟

لزوم معرفی سیب اوغاز به بازارهای جهانی

وی بر معرفی سیب اوغاز تاکید کرد و گفت: این رقم باید به طور علمی و تحقیقاتی به کشاورزان و بازارهای جهانی معرفی شود چرا که از ویژگی های بسیار بالایی برای توسعه در باغ های جدید برخوردار است.

دادار گفت: اگر روند و زیرساخت های لازم برای صادرات سیب اوغاز فراهم شود به دلیل اینکه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

وی افزود: علت بالا بودن کیفیت این میوه اختلاف منطقه رویشی آن از سطح دریا و اختلاف دمایی شب و روز است و رنگ این میوه سبز و قرمز و وزن هر سیب ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم و سه برابر وزن سیب‌های دیگر است.

رییس بخش باغی و زراعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی ادامه داد: وجود اسید سیتریک در این میوه از دیگر موارد قابل توجه است که موجب شادی و آرامش روان می‌شود.

به گزارش ایرنا، استان خراسان شمالی دارای چهار هزر و ۸۰۰ هکتارباغ سیب است که بخشی از سیب تولیدی این استان به شکل تازه خوری مصرف می شود و بخشی نیز برای شب عید در سردخانه ها انبار و یا صادر خواهد شد.

انواع سیب های بهاره شامل ارقام شیخ امیری، سیب گلاب و سیب تابستانه شامل گالا، دو رنگ فرانسه و سبز فرانسه و سیب های پاییزه شامل لبنانی زرد و قرمز با ماندگاری بالا دارای پایه های مالینگ، گرانی اسمیت، گلدن دلیشزو و رد دلیشز در این استان تولید می شود.

۲۹ محصول باغی در استان خراسان شمالی وجود دارد که سالته بیش از ۲۶۰ هزار تن انواع محصول از این سطح تولید می شود.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha