منابع ساخت ۷ آزمایشگاه ساختِ سریع تا پایان سال تامین  می‌شود

تهران- ایرنا- معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: منابع لازم برای زیرساخت هفت آزمایشگاه ساخت‌ سریع (فب‌لب) در دانشگاه‌ها تا پایان سال فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، محمدنبی‌ شهیکی تاش امروز (سه شنبه) در شصتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و مراکز پژوهشی در دانشگاه الزهرا شرایط فعالیت در پارک های علم و فناوری را تشریح کرد و گفت: ۱۳ هزار واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری فعالیت می کنند که ۱۴۰ هزار نفر در این واحدها شاغل هستند. ولی این نهادسازی با خروجی و دستاوردهای پارک ها متناسب نیست و نهادها به صورت موازی کار می‌کنند، در ۱۰ استان هم افزایی رقابت منفی را ایجاد کرده است.


وی افزود: اکنون ۲۹ پارک منطقه ای داریم و پراکندگی این مراکز فناوری قابل توجه است، ۱۷ مرکز فناوری هم در تهران وجود دارد. نرخ رشد واحد های فناور قابل قبول است؛ اما متناسب با ظرفیت رشد شکل نگرفته است و باید جریان ورودی را تقویت کنیم و برای این کار باید به دانشگاه ها توجه کنیم.


شهیکی تاش گفت: پارک های ما در کشور سه سطح دارد در پارک های سطح یک باید زیرساخت فناوری توسعه یابد. راهبرد در پارک سطح دو که شامل ۱۹ پارک است؛ تخصیص گرنت (پژوهانه)، توسعه زیرساخت و موارد دیگر است. مشکل جدی در پارک سطح ۳ زیرساخت فیزیکی و گرنت فناوری و راهبرد ما این است که برای منابع انسانی سرمایه گذاری کنیم، گرنت تخصیص دهیم، همچنین توسعه زیرساخت فیزیکی حداقل پنج هزار مترمربع است.


وی گفت: ماموریت های ما در پارک های علم و فناوری ساخت آزمایشگاه ساخت سریع، زنجیره ارزش راهبردی، ارتقای سبد قابلیت مهارت دانشجویان و توانمندسازی خوزه اقتصاد دیجیتال است. باور داریم باید پارک های ما الگوی حکمرانی عمومی و خصوصی داشته باشد و ریل گذاری باید تغییر کند.

معاون وزیر تاکید کرد: منابع زیرساخت هفت آزمایشگاه ساخت سریع فب لب در دانشگاه ها تا پایان سال فراهم می شود. همچنین نتایج حاصل از پایش و بررسی ۲۹۷ مراکز رشد در دانشگاه بیانگر این است که این مراکز نیاز به اصلاحات دارد. رتبه بندی مراکز رشد را از هفته گذشته شروع کردیم و برای مراکز رشد باید از ظرفیت ماده ۱۱، ۱۲ و ۱۳ استفاده کنیم. دانشگاه های باید به سمت دانشگاه ارزش آفرین حرکت کند و دانشگاه باید به عنوان نهاد پیشرفت در نظر بگیریم.

اجلاس یک‌روزه معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌های سراسر کشور امروز (سه‌شنبه) در دانشگاه الزهرا و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است.

ادامه دارد...

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha