امسال ۴۴ نفر در چهارمحال و بختیاری بر اثر مسمومیت فوت کردند

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال بختیاری با اشاره به اینکه در ۶ ماهه نخست امسال ۴۴ نفر بر اثر مسمومیت دارویی، مواد مخدر و مونوکسیدکربن فوت کردند گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد کاهش داشت.

حمید رضا نظیفی روز سه‌شنبه به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۶ ماهه نخست سالجاری فوت ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد کاهش داشته است.

به گفته وی، در سالجاری سه مورد فوت ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به مراکز پزشکی قانونی استان ارجاع داده شد که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۶ نفر بود.

نظیفی اظهار داشت: در سالجاری فوت ناشی از مصرف مواد مخدر ۳۸ مورد بود که این آمار در مدت مشابه پارسال ۳۹ مورد بود و ۲.۶ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در سالجاری سه مورد مسمومیت ناشی از مصرف دارو به پزشکی قانونی ارجاع شده که این تعداد در سال گذشته هشت مورد بود.

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن همزمان با آغاز فصل سرما و نصب و راه‌اندازی تجهیزات گرمایشی گفت: گاز مونوکسیدکربن ناشی از احتراق ناقص همه سوخت‌هاست که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون، ۲۰۰ برابر بیش از اکسیژن است و با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند.

به گفته وی، مغز به عنوان مهمترین ارگان بدن، نسبت به کمبود اکسیژن حساس است و در ظرف ۲ دقیقه انسان هوشیاری خود را از دست می‌دهد و پنج دقیقه مرگ سلول‌های مغزی رخ می‌دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری گفت: علائمی از جمله سرماخوردگی، خستگی، بی‌حالی، تهوع و استفراغ از مهمترین علایم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است افراد فکر می‌کند که سرما خوردند، در حالی که ظرف چند دقیقه هوشیاری خود را از دست می‌دهند.

نظیفی افزود: با توجه به شروع فصل سرما مردم باید از وسایل گازسوز استاندارد استفاده کنند و از باز بودن کانال‌های خروج دود اطمینان حاصل کنند.

وی به مردم توصیه کرد: از وسایل گازسوز بدون دودکش در فضای بسته و سرپوشیده استفاده نکنند و در صورت مواجه با افرادی که دچار مسمومیت شدند، بلافاصله فرد را در محیط باز قرار دهید و وسایل چسبیده مانند کمربند، شال، کلاه و یقه لباس را باز کنند و با اورژانس ۱۱۵تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون در هشت شهرستان استان مراکز پزشکی قانونی فعال است.

یکم تا هفتم آبان ماه به عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت نامگذاری شده است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha