صادرات ۵۵ هزار تن خرما و فرآورده‌های آن از آذربایجان شرقی

تبریز- ایرنا- مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که استان، بزرگ‌ترین صادرکننده خرما در کشور است، گفت: سالانه بیش از ۵۵ هزار تن خرما و فرآورده‌های آن از استان به بازارهای بین‌المللی صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا، فرامرز افشانی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: آذربایجان شرقی با وجود این‌که حتی یک نخل خرما ندارد، به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خرما در کشور شناخته می‌شود و سابقه ۱۵ ساله در فرآوری و بسته‌بندی خرما دارد.

وی با اشاره به توانمندی‌های صنعتی استان در این زمینه، افزود: آذربایجان شرقی با داشتن ۳۰ کارخانه فرآوری و بسته‌بندی خرما موفق شده است با واردات خرما از پنج استان حاصلخیز کشور شامل فارس، بوشهر، کرمان، بندرعباس و سیستان و بلوچستان به بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول در کشور تبدیل شود.

وی اعلام کرد: کارخانه‌های فرآوری خرما در شهرک‌های صنعتی مرند، عالی‌نسب، شبستر، آذرشهر، اسکو، بستان‌آباد و تبریز فعالیت می‌کنند و محصول خرما به صورت شیره و بسته‌بندی شده به بازارهای بین‌المللی صادر می‌شود.

افشانی گفت: روسیه به عنوان اصلی‌ترین بازار هدف به همراه کشورهای ترکیه، ارمنستان، گرجستان و اروپا به ویژه آلمان از مقاصد صادراتی خرمای این استان هستند.

وی خاطرنشان کرد: امسال بیش از ۶۵ هزار تن خرمای خام توسط واحدهای فرآوری و بسته‌بندی استان جذب شده و برای بیش از ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر خرمای درجه یک، خرمای صنعتی درجه سه نیز فرآوری و به شیره و خمیر خرما تبدیل و به کشورهای افغانستان، عراق، ترکیه و روسیه صادر می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha