۱ آبان ۱۴۰۳، ۱۱:۵۵
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85635622
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرشماری کشاورزی در خراسان جنوبی با ۹۰ آمارگیر انجام می‌شود

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: ۹۰ نفر آمارگیر در زمینه سرشماری کشاورزی در استان مشارکت می‌کنند و همه اطلاعات به دست آمده محرمانه است و در اختیار هیچ دستگاه دیگری قرار نمی گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا حمید جهانشاهی روز سه‌شنبه در نشست خبری اظهار کرد: سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳، همزمان با سایر استان‌های کشور در خراسان جنوبی ۱۲ آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از نظر پراکندگی رتبه اول کشور را دارد که این موضوع زمان‌بر و هزینه‌بر است، افزود: لازمه حکمرانی خوب، وجود نظام آمار مطلوب است و از جهتی آمار لازمه هر نوع برنامه‌ریزی و ابزار توسعه در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی آمار و برنامه‌ریزی دقیق را لازم و ملزوم هم دانست و گفت: هرچه جامعه آماری ما دقیق‌تر باشد، تصمیم‌گیری متولیان بهتر و موفق‌تر خواهد بود.

جهانشاهی با اشاره به اینکه آخرین سرشماری کشاورزی در سال ۱۳۹۳ انجام شده و تاکنون پنج دوره سرشماری در کشور برگزار شده است، بیان کرد: سرشماری امسال ششمین سرشماری کشاورزی کشور خواهد بود و هدف از اجرای آن فراهم کردن اطلاعات لازم برای برنامه‌ریزی صحیح در بخش کشاورزی است که با مراجعه ماموران آمارگیر و مصاحبه با تمامی بهره‌برداران کشاورزی در نقاط شهری و روستایی و تکمیل پرسشنامه الکترونیکی انجام می‌گیرد.

وی یادآور شد: سرشماری عمومی کشاورزی اطلاعات مهمی را از فعالیت‌های کشاورزی کشور در سطح کوچک‌ترین واحد جغرافیایی ارائه می‌دهد که تنها با اجرای سرشماری قابل حصول است.

جهانشاهی تصریح کرد: در این سرشماری گردآوری آمار مربوط به سطح کاشت و میزان تولید محصولات سالانه زراعی و محصولات دائمی از قبیل انواع باغات، جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ماشین‌ها و ادوات مورد استفاده در بهره‌برداری‌ها، اطلاعات سیستم آبیاری تحت فشار و گردآوری اطلاعات مرتبط با بهره‌برداران نظیر سن، جنسیت، سواد و تحصیلات بهره برداران استخراج و ثبت می‌شود.

وی گفت: گردآوری آمار مرتبط با فعالیت پرورش دام سبک و سنگین شامل تعداد، ترکیب و جنس گوسفند، بز، گاو، شتر، پرورش طیور به روش سنتی، کشت گلخانه‌ای، پرورش آبزیان خوراکی سرد و گرم آبی، پرورش زنبور عسل و پرورش کرم ابریشم از دیگر برنامه های سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی افزود: براساس نتایج سرشماری عمومی کشاورزی ۱۳۹۳، تعداد بهره برداران فهرست شده در خراسان جنوبی حدود ۸۳ هزار بهره‌بردار بوده است.

جهانشاهی یادآور شد: توسعه پایدار در بخش کشاورزی در گروه آمار متقن است و از طرف هم بخش کشاورزی و امنیت غذایی خیلی مهم است و نتیجه این سرشماری در برنامه ریزی ما می تواند خیلی اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه اکنون آمارگیران ما در مرحله مصاحبه و ارزیابی هستند و ارائه آموزش‌های لازم به آنان در دستورکار قرار دارد بیان کرد: ۲۰۸ قلم آماری در این طرح سرشماری پرسیده خواهد شد.

جهانشاهی افزود: همچنین بعد از اجرای طرح، اطلاعات در سطح شهر و آبادی منتشر خواهد شد و به دلیل محرمانگی اطلاعات شخصی منتشر نخواهد شد و تلاش ما این است که تا پایان سال جاری نتایج این طرح منتشر شود.

وی گفت: نتیجه طرح و اطلاعات این طرح محرمانه است و مجاز نیستیم این اطلاعات را در اختیار هیچ دستگاه اجرایی قرار دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha