تمدید عوارض یک درصدی واردات دارو و کالاهای اساسی

تهران - ایرنا - دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور حقوق گمرکی دارو، ملزومات پزشکی، شیرخشک، کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی را همچنان به میزان یک درصد تعیین کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور و به منظور حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به دولت اجازه داده می شود در سال ۱۴۰۴ حقوق گمرکی واردات دارو، مواد اولیه دارو، ملزومات مصرفی پزشکی و شیرخشک مخصوص اطفال و مواد اولیه آن، کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی و کشاورزی را به یک درصد کاهش دهد.

در بند ذ تبصره یک ماده واحده این لایحه که به «عوارض و مالیات» اختصاص دارد، آمده است: به منظور حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به دولت اجازه داده می شود در سال ۱۴۰۴حقوق گمرکی واردات دارو، مواد اولیه دارو ، ملزومات مصرفی پزشکی (که به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فاقد مشابه تولید داخل هستند) و شیرخشک مخصوص اطفال و مواد اولیه آن، کالاهای اساسی، نهاده های دامی و کشاورزی به یک درصد کاهش دهد.

فهرست شناسه (کد) تعرفه های موضوع این بند یک ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد؛ تا زمان تصویب فهرست جدید، فهرست مصوب سال ۱۴۰۳ مبنای عمل است.

تداوم تخصیص ارز یارانه‌ای به بخش سلامت

همچنین در بند ع تبصره یک ماده واحده دارو، ملزومات پزشکی و شیرخشک از نرخ ارز مرکز مبادله ارز معاف شده است؛ در این بند از لایحه آمده است: در سال ۱۴۰۴ نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی به استثنای کالاهای اساسی و دارو، ملزومات مصرفی پزشکی، شیرخشک اطفال و مواد اولیه آنها، معادل نرخ ارز مرکز مبادله طلا و ارز در روز اظهار می باشد.

اخذ مالیات ۱۰ درصدی از پزشکان

در بند ب تبصره یک ماده واحده این لایحه که به «عوارض و مالیات» اختصاص دارد، آمده است: تمامی مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ۱۰ درصد از حق الزحمه یا حق العمل گروه پزشکی که به موجب دریافت وجه صورت حساب های ارسالی به بیمه ها و یا نقداً از طرف بیمار پرداخت می شود، به عنوان مالیات علی الحساب کسر و به نام فرد مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورت حساب، به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

مالیات علی الحساب این بند شامل تمامی پرداخت‌هایی که به عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق قوانین بودجه سنواتی پرداخت و مالیات آن کسر می شود، نخواهد بود. حکم ماده (۱۹۹) قانون مالیات‌های مستقیم در اجرای این بند جاری است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است فهرست تمامی مراکز موضوع این بند را تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۴ به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کند. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف به معرفی متخلفان به مراجع ذیصلاح است.

الزام سازمان‌های بیمه‌گر به پرداخت هزینه دارو و تجهیزات پزشکی

در بند غ این تبصره دانشگاهها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها موظف هستند مبالغ حاصل از خریدوفروش دارو، لوازم و تجهیزات و ملزومات پزشکی را منحصراً جهت بازپرداخت هزینه های تأمین و تدارک دارو، لوازم و تجهیزات و ملزومات پزشکی به داروخانه ها و شرکت های پخش تأمین کننده پرداخت کنند.

سازمان‌های بیمه‌ای مکلفند هزینه دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی را به حساب جداگانه ای که دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اعلام می کنند واریز نمایند. جابه جایی اعتبارات موضوع این بند ممنوع است.

مسعود پزشکیان رئیس جمهور روز سه‌شنبه - یکم آبان ماه - پس از حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و ایراد سخنانی، بخش نخست لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کرد؛ این بخش از لایحه بودجه شامل چهار زیربخش «احکام»، «سقف منابع بودجه عمومی دولت»، «ترازهای عملیاتی، سرمایه‌ای و مالی» و «فروض برآورد منابع و مصارف» است.

قرار است طبق اعلام رئیس مجلس شورای اسلامی ، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ در جلسه علنی هشتم آبان مورد بررسی قرار گیرد و به رای گذاشته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha