مردم گلستان از نزدیک‌شدن به زیستگاه‌های حیات‌وحش خودداری کنند

گنبدکاووس- ایرنا- معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به سرمای هوا و احتمال حرکت برخی حیوانات از بلندی‌ها به مناطق پایین دست از مردم خواست در صورت مشاهده حیات‌وحش از نزدیک‌شدن به آنان خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، گلستان شامل چهار منطقه نگهداری‌شده هیرکانیان، جهان نما، لوه و زاو و پارک ملی گلستان است که بخش قابل توجهی از گونه‌های گیاهی و جانوری برجسته استان در این جایگاه‌ها زیست می‌کنند و از کشش‌های طبیعی شمال کشور شمرده می‌شوند.

وحید خیرآبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در چند روز گذشته ریزش برف در بخشی از بلندی‌های جهان نما و هیرکانیان آغاز شده و در صورت ماندگاری سامانه بارشی، گمان افزایش بارش‌ها وجود دارد.

وی افزود: با توجه به شرایط جوی امکان آمد و شد حیوانات علف‌خوار و برخی گوشت‌خواران مانند خرس از مناطق بالادست و بلندی‌ها به پیرامون جنگل‌ها برای یافتن غذا وجود دارد و برخورد نزدیک طبیعت گردان، کوهنوردان و جوامع محلی با آنها افزایش می‌یابد.

معاون اداره کل محیط زیست گلستان از مردم خواست در صورت دیدن حیوانات مصدوم یا با علائم بیماری از طریق سامانه ۱۵۴۰ یا مراجعه به نزدیکترین پایگاه محیط بانی اطلاع رسانی کنند.

خیرآبادی بیان کرد: تغذیه دستی حیات وحش استان در فصل زمستان به ندرت آن هم در پارک ملی گلستان به خاطر محصور بودن زیستگاه‌های آن برای گونه‌های مانند آهو و قوچ و میش انجام می‌شود.

وی ادامه داد: زیستگاه‌های مناطق حفاظت شده گلستان پاسخگوی نیاز حیات وحش هستند مگر اینکه سرما و یخبندان شدید مانند دهه ۸۰ رخ دهد که تالاب آلاگل و آلماگل به طور کامل یخ زد و برای زنده نگه داشتن پرندگان مهاجر دانه گندم و جو برایشان ریخته شد.

گلستان میزبان ۸۳ گونه پستاندار، ۳۸۰ گونه پرنده، ۵۶ گونه خزنده، هشت گونه دوزیست و ۶۰ گونه ماهی است که در مناطق حفاظت شده استان زندگی می‌کنند که بیشترین زیست گونه‌های گیاهی و جانوری مربوط به پارک ملی گلستان به عنوان نخستین پارک ملی کشور است طوری که بیش از هزار و ۳۶۰ گونه گیاهی، هزار و ۱۰۰ گونه حشره، ۱۵۰ گونه پرنده، ۶۹ گونه پستاندار، ۲۴ گونه خزنده و دوزیست و ۱۰ گونه ماهی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی و منابع آبی این ذخیره‌گاه زیست‌کره شناسایی شدند.

فوک خزری، آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه‌ایی، خرگوش، حشره‌خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، لاکپشت آسیایی و گیلانشاه خالدار، هوبره، اردک سفید، شاهین و بالابان از مهمترین گونه‌های جانوری گلستان محسوب می‌شود.

نوع اقلیم استان گلستان که دریا، جنگل، کوهستان، دشت و بیابان را در گستره افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع جای داده باعث گوناگونی گونه های گیاهی و جانوری و به دنبال آن بیشترشدن طمع متخلفان و شکارچیان به این خطه شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha