۲ آبان ۱۴۰۳، ۱۲:۵۰
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 85636771
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

حریم بافت تاریخی اصفهان به‌روزرسانی می‌شود

۲ آبان ۱۴۰۳، ۱۲:۵۰
کد خبر: 85636771
حریم بافت تاریخی اصفهان به‌روزرسانی می‌شود

اصفهان- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: به‌روزرسانی و بازنگری در حریم بافت تاریخی شهر اصفهان و زاینده‌رود به‌منظور حفاظت هرچه بهتر از آنها انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، بازنگری حریم بافت تاریخی اصفهان از جمله‌ پل‌های شهره این شهر طرحی است که اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان قصد اجرای آن را دارد اما این موضوع موجب دغدغه فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی درباره احتمال کوچک‌ شدن برخی حریم‌ها و بدین‌ترتیب تشدید آسیب‌های احتمالی و مخدوش شدن منظر برخی از آثار تاریخی این شهر شد که در یادداشت «حریم پل‌های تاریخی اصفهان را از معنا خالی نکنید» مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان روز چهارشنبه در این پیوند در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از مهمترین دغدغه‌های ما برای حفاظت هر چه بهتر از بافت تاریخی اصفهان و زاینده‌رود با توجه به افزایش چشمگیر جمعیت و تغییر تدریجی سیمای شهر، اجرای کار کارشناسی به‌منظور بهینه‌سازی حریم این بافت است.

امیر کرم‌زاده ادامه داد: برخی تصمیم‌گیران در مواردی، میان بافت فرسوده و تاریخی تفاوتی قائل نمی‌شوند با این‌حال تلاش می‌کنیم با انجام کار کارشناسی دقیق، بافت تاریخی اصفهان به‌صورت علمی و با توجه به تحولات شهرسازی در اصفهان در دهه های اخیر مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان اصفهان اظهار داشت: هم اینک در بسیاری از محورهای بافت تاریخی اصفهان به‌ویژه در محدوده زاینده رود و پنج پُل تاریخی شاهد ناهمگونی بسیار در ساخت و سازهای دهه‌های اخیر هستیم.

کرم‌زاده افزود: به دوستداران میراث فرهنگی اصفهان اطمینان می دهیم طرح بازنگری حریم بافت تاریخی اصفهان با حضور کارشناسان ارشد و زبده در سطح ملی و با بودجه اداره کل میراث فرهنگی استان انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، اصفهان از جمله شهرهای غنی کشور و دنیا از لحاظ آثار، محوطه‌ها و ابنیه تاریخی است؛ این خطه در سه دوره تاریخی مهم ایران یعنی آل بویه، سلجوقی و صفوی پایتخت ایران بود، در آن عمارت‌ها، باغ‌ها، مساجد، پل‌ها و کاروانسراها شکل گرفت و به واقع هنر معماری در اصفهان در هر دوره‌ای روند تکوین، تغییر و تکامل خود را داشت تا اینکه در دوره‌ صفویه معماری و تزیینات وابسته به آن به همراه سایر هنرها به اوج و تارک کمال و جمال خود رسید.

این شهر که مرکز استان اصفهان است دارای آثار و میراث فرهنگی بیشماری مانند میدان امام(نقش جهان)، کاخ چهلستون، مسجد جامع و پل های تاریخی است.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی(یک‌هزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و افزون بر ۶۰۰ خانه تاریخی در کانون توجه گردشگران قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha