۳ آبان ۱۴۰۳، ۱۱:۰۵
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85636867
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاثیر کاهش مصرف کربوهیدرات در بهبود دیابت نوع۲

۳ آبان ۱۴۰۳، ۱۱:۰۵
کد خبر: 85636867
تاثیر کاهش مصرف کربوهیدرات در بهبود دیابت نوع۲

تهران- ایرنا- یک تحقیق جدید حاکی است بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ با مصرف کمتر کربوهیدرات ممکن است بهبودهایی در عملکرد سلول «بتا» مشاهده کنند که به آنها اجازه می‌دهد بیماری خود را بهتر مدیریت کنند و احتمالا بی‌نیاز از دارو بشوند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از «نیوز مدیکال»، سلول‌های بتا سلول‌های درون‌ریزی در لوزالمعده هستند که انسولین تولید و ترشح می‌کنند. انسولین هورمونی است که سطح قند خون را کنترل می‌کند.

بیش از ۳۸ میلیون آمریکایی به دیابت مبتلا هستند و بیش از ۹۰ درصد از آنها دیابت نوع ۲ دارند. دیابت نوع ۲ اغلب در افراد بالای ۴۵ سال بروز می‌کند اما میزان ابتلای کودکان، نوجوانان و جوانان به دیابت نوع ۲ در حال افزایش است.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ پاسخ سلول بتا به سطح قند خون را از دست می‌دهند که علت این مساله احتمالا خوردن مقدار زیادی کربوهیدرات است. شکست سلول‌های بتا یا ناکافی بودن آنها مسئول ایجاد و پیشرفت دیابت نوع ۲ است. محققان در این تحقیق جدید، ۵۷ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ را برای مدت ۱۲ هفته بررسی و مشاهده کردند افرادی که کربوهیدرات کمتری مصرف کردند شاهد بهبود کارکرد سلول‌های بتا بودند.

«باربارا گاویر» مولف اصلی این تحقیق از دانشگاه آلاباما گفت: تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا برنامه غذایی کم کربوهیدرات می‌تواند عملکرد سلول‌های بتا را احیا کند و موجب بهبودی در بیماران دیابت نوع ۲ بشود.

تاثیر کاهش مصرف کربوهیدرات در بهبود دیابت نوع ۲

به گفته کارشناسان، برای پیشگیری از ابتلا به دیابت، به آموزش صحیح جامعه برای تغذیه سالم و فعالیت بدنی و نیز تمهیدات کشوری برای سالم و امن بودن غذاها، حمایت‌های تغذیه سالم، توجه خاص بیمه‌ها برای پوشش کامل، فعالیت‌های جلوگیری از اضافه وزن و چاقی، بیماریابی در مراحل پیش‌دیابتی و مراقبت صحیح آنها نیاز است. برای پیشگیری، تمهیدات و تسهیلات دولتی برای تغذیه سالم و فعالیت بدنی، در اختیار داشتن انواع وسایل تشخیصی و درمانی با پوشش کامل بیمه‌ها ضروری است. علاوه بر این، توانایی افراد دیابتی برای تغذیه سالم باید مورد نظر قرار گیرد.

کربوهیدرات‌ها شامل قندها، نشاسته و فیبر طبیعی موجود در میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و لبنیات هستند که برای حفظ سلامتی و شادابی بدن بسیار مفید و ضروری‌اند. انواع کربوهیدرات‌، گلوکز را برای بدن فراهم می‌کنند، ماده‌ای که به انرژی مورد استفاده برای پشتیبانی از عملکردهای بدن و فعالیت بدنی تبدیل می‌شود. بدن بسیاری از کربوهیدرات‌ها را به گلوکز تبدیل می‌کند که برای رساندن انرژی به تمام سلول‌ها مانند سلول‌های مغز و عضلات استفاده می‌شوند.

تاثیر کاهش مصرف کربوهیدرات در بهبود دیابت نوع ۲

کربوهیدرات‌ها در کنار چربی‌ها و پروتئین‌ها یکی از سه مواد مغذی محسوب می‌شوند که قسمت زیادی از غذاها را تشکیل می‌دهند. کمتر غذایی را می‌توان یافت که فقط یکی از این موارد را شامل شود. بیشتر غذاها ترکیبی از کربوهیدرات، چربی و پروتئین در سطوح مختلف هستند.

کربوهیدرات‌ها به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم می‌شوند؛ که کربوهیدرات پیچیده، مفید و کربوهیدرات ساده، مضر است. کربوهیدرات‌های ساده مانند شیرینی‌ها، شکلات، بیسکوییت، کیک و نوشابه‌ها که به آن‌ها قند اضافه می‌شود معمولا کالری بالایی دارند و در صورت مصرف مرتب این غذاها، خطر پوسیدگی دندان و اضافه وزن افزایش می‌یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha