بازار آسیای میانه فرصت مناسبی برای توسعه خراسان‌شمالی است

بجنورد-ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: بازار مصرف کشورهای آسیای میانه به‌ دلیل نزدیکی، فرصت مناسبی برای تجارت و توسعه استان فراهم کرده است.

عباس کاظمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بندر امیرآباد بهترین نقطه برای دسترسی به آسیای میانه است که باید از این فرصت برای افزایش صادرات استفاده کرد.

وی افزود: خراسان شمالی تنها استان بدون گذرگاه مرزی به شمار می رود و برنامه ریزی‌ها برای استفاده از این مزیت و بازگشایی مرز "پرسه سو" با کشور ترکمنستان در حال انجام است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: داشتن بازارچه، گمرک و گذرگاه مرزی حق این استان و تاکنون محقق نشده و پیگیری ها در این باره به نتیجه نرسیده است.

وی یادآور شد: شرایط ایجاب می کند که با امکانات کنونی از ظرفیت بندر امیرآباد برای برقراری هرچه بیشتر تبادلات تجاری استفاده کرد.

کاظمی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد اما تنها استانی است که گذرگاه و بازارچه مرزی ندارد.

وی تصریح کرد: صادرات به آسیای میانه حلقه مفقوده توسعه استان است که باید با برقراری ارتباط بیشتر این مهم را عملیاتی کرد.

لزوم استفاده از روابط تجاری با کشورهای همسایه

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، بهره‌برداری از ظرفیت کشورهای همسایه را برای صادرات مهم دانست و افزود: روابط تجاری را باید بیش از گذشته در راستای رونق تولید، رشد اقتصادی و فعال شدن بیشتر کسب و کارها استان رونق داد.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای آسیای میانه به محصولات خراسان شمالی نیاز دارد و در این راستا باید برنامه ریزی های لازم انجام و زمینه و بسترها نیز باید فراهم شود.

کاظمی به وجود یک فضای مناسب برای نگهداری کالا در بندر امیرآباد تاکید کرد و گفت: این مهم می تواند به فعالان اقتصادی استان کمک کند.

به گزارش ایرنا، کشور ترکمنستان با مساحت حدود ۴۸۸ هزار کیلومتر مربع و جمعیت حدود ۶ میلیون نفر و ۹۹۰ کیلومتر مرز مشترک خاکی و ۲۲۸ کیلومتر مرز مشترک آبی دارای اهمیت ویژه ای به لحاظ ژئواکونومی و ژئواستراتژیکی برای جمهوری اسلامی ایران است.

ریشه های تاریخی و فرهنگی و مسلمان بودن بیشتر جمعیت این کشور، ظرفیت های اقتصادی این کشور به خصوص در بخش نفت و گاز، عضویت ترکمنستان در سازمان همکاری های اکو و اهمیت این سازمان برای ایران را نیز می توان از دلایل اهمیت این کشور در سیاست خارجی ایران شمرد.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

میزان مبادلات تجاری خراسان شمالی با ترکمنستان چهار درصد از مجموع مبادلات اقتصادی استان خراسان شمالی را تشکیل می دهد.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha