مشاوره پیش از ازدواج ضروری است/تلاش برای استفاده از مشاوران خانواده قوه قضاییه

تهران- ایرنا- استادیار دانشکده علوم خانواده بر ضرورت اجباری و الزامی شدن مراجعه دختران و پسران در سنین ازدواج برای مشاوره پیش از ازدواج تاکید کرد و گفت: این هدف به زودی توسط مشاوران خانواده قوه‌قضاییه محقق می‌شود.

به گزارش ایرنا از دانشکده علوم خانواده، مریم مهاجری در نشست شناسایی ظرفیت‌های شغلی مرکز مشاوران خانواده قوه‌قضاییه که به کوشش اساتید هیات علمی و مرکز وکلا برگزار شد، اظهار داشت: دلیل ممنوعیت شرکت وکلا در جلسات مشاوره، منع قانون حمایت از خانواده است. چرا که مساله مشاوره در طلاق توافقی، قائم به شخص است و فقط زوجین باید در جلسات مشاوره شرکت کنند و وکیل، قائم مقام یا نماینده قانونی نمی‌توانند در جلسات مشاوره حضور پیدا کنند.

وی رسالت اصلی مشاوران خانواده قوه قضاییه را تلاش در راستای تحکیم خانواده و حفظ آن از آسیب‌های مختلف بیان کرد و راهکار مناسب جهت جلوگیری از طلاق را ازدواج درست و انتخاب آگاهانه زوجین عنوان کرد.

مهاجری با تاکید بر اینکه اجباری و الزامی شدن مراجعه دختران و پسران در سنین ازدواج برای مشاوره پیش از ازدواج امری ضروری است، اضافه کرد: با توجه به اینکه معاونت مشاوران خانواده برای این امر هم تمهیدات لازم را در نظر گرفته، امید است به زودی شاهد اجرایی شدن مشاوره های پیش از ازدواج توسط مشاوران خانواده قوه‌قضاییه در جهت تحکیم خانواده و ازدواج‌های آگاهانه باشیم.

الهه علیخانی مشاور مرکز وکلا و مشاور خانواده قوه‌قضاییه نیز در این نشست، با تبیین تفاوت مشاور امور بانوان و مشاور خانواده گفت: مشاور امور بانوان معطوف به امور سیاست‌گذاری و کارهای اجرایی در نهادها است، درحالی که مشاوران خانواده از جمله متخصصان در مشاوره پیش، پس و حین ازدواج و حتی مشاور در زمینه‌های فرزندپروری هم هستند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر مجوز مشاوره خانواده در کشور بر عهده چند نهاد و ارگان از جمله سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران، سازمان بهزیستی و وزارت ورزش و جوانان است و از سال ۹۸ مرکز مشاوران خانواده قوه قضاییه با شروع به فعالیت خود اقدام به صدور مجوز کرده است.

مشاور مرکز وکلا درباره لزوم تاسیس مرکز مشاوره خانواده تصریح کرد: در ابتدا سازمان بهزیستی با دادگستری و قوه‌قضاییه در مبحث طلاق‌های توافقی با یکدیگر فعالیت داشتند و به مشاور متخصص ارجاع می‌دادند، اما با توجه به قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ دادگستری‌ها و دادگاه‌های خانواده موظف شدند مراکز مشاوره خانواده را در نزدیک‌ترین محل دادگاه‌های خانواده به دلیل بررسی طلاق های توافقی ایجاد کنند.

علیخانی یادآورشد: قوه قضاییه در پی افزایش چشمگیر آمار طلاق و بررسی آن متوجه شد بسیاری از این مراکز بدون ارائه خدمات مشاوره و با گرفتن مبلغی از طرفین، حکم به عدم سازش زوجین می‌دهند.

وی درخصوص نحوه ورود به این مرکز خاطرنشان کرد: کسب مجوز برای ورود به حوزه مشاوره خانواده با برگزاری آزمونی از طریق قوه‌قضاییه تحت عنوان آزمون مشاوران خانواده قوه‌قضاییه صورت می‌گیرد که یکی از شروط لازم برای ثبت‌نام در آن داشتن مدرک تحصیلی معتبر است و فقط افرادی با مدرک کارشناسی از دانشگاه‌های معتبر در رشته‌های مطالعات خانواده، مطالعات زنان، مشاوره، روان‌پزشکی، روان‌شناسی، مددکاری اجتماعی، خدمات اجتماعی، حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی یا سطح دو حوزه علمیه می‌توانند در آزمون ثبت نام کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha