استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت برق بیشتر می‌شود

تهران - ایرنا - سخنگوی صنعت برق گفت: سال آینده برنامه‌های گسترده‌ای برای توسعه و افزایش استفاده از تجدیدپذیرها در سبد انرژی تولید برق کشور خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی افزود: جذابیت‌های لازم در بخش مدیریت مصرف فراهم شده است، به گونه‌ای که برای مشترکان تجاری و مصرف‌کنندگان عمده که بیش از پنج هزار کیلووات ساعت در ماه مصرف برق دارد، پیش‌بینی شده است با نصب مولد خورشیدی، بخشی از برق خود را تامین کنند.

وی افزود: این موضوع در بخش اداری در سال ۱۴۰۳ به میزان پنج درصد و در سال آینده باید به میزان ۱۰ درصد دیده شود تا از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند که می‌توانند ظرفیت تجدیدپذیر ایجاد و یا از تابلوی برق سبز به همان میزان خریداری کنند.

مدیرعامل توانیر در ادامه به مدیریت مصرف و بهینه‌ سازی انرژی اشاره کرد و گفت: در این خصوص جایگزینی یک میلیون دستگاه موتور کولر آبی کم مصرف BLDC با موتورهای پرمصرف کنونی و یک میلیون کولرگازی با مصرف کمتر از ۲ کیلووات مجهز به اینورتر با کولر گازی‌های با مصرف بیش از ۳ کیلوواتی پشت پنجره‌ای از جمله برنامه‌ها در این محور است که در فاز نخست ۱۰۰ هزار دستگاه کولر گازی با همکاری ساتبا برای مناطق گرمسیر برنامه‌ریزی شده تا موجب کاهش مصرف شود.

سخنگوی صنعت برق تاکید کرد: در حوزه‌ مدیریت مصرف اقدامات بسیاری از جمله استفاده از ظرفیت ماده‌ ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف در دست اجرا است، صنایع پایش می‌شوند که هماهنگ با الگوها و استاندارد مصرف کننده و در صورت عبور از استانداردها به همان میزان، تعرفه‌ی آن‌ها اصلاح می‌شود و جریمه‌هایی برای بهینه‌سازی خودشان در نظر گرفته خواهد شد که این جزو برنامه‌های امسال است که با شدت پیگیری می‌شود.

رجبی مشهدی همچنین در خصوص بخش‌های کشاورزی و صنعت گفت: آیین‌نامه‌ای تدوین شده است تا این بخش‌ها بتوانند برای تامین برق پایدار و مطمئن خود به میزان ۸۰ درصد از دیماند مصرفی را از محل تجدیدپذیرها تامین کنند.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: هر یک از واحدهای صنعتی یا صاحبان چاه‌های کشاورزی که این ظرفیت را از محل تجدیدپذیرها تامین کند، بدون هیچ محدودیت زمانی می‌تواند از برق شبکه استفاده کند که این موضوع طی سال جاری با بازخورد خوبی از سمت بخش کشاورزی همراه بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha