برزیل خواستار ایجاد روش‌های پرداخت جایگزین میان کشورهای «بریکس» شد

تهران-ایرنا- «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل امروز (چهارشنبه) در سخنرانی خود در اجلاس سران بریکس گفت که زمان آن فرا رسیده است کشورهای عضو این نهاد بین‌المللی، روش‌های پرداخت جدیدی را بین خود ایجاد کنند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، لولا داسیلوا که سفر خود به شهر کازان روسیه را به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه سر لغو کرد، امروز در سخنرانی خود در نشست سران بریکس از طریق ویدیو کنفرانس اظهار داشت که «بانک توسعه نوین» (NDB) اعضای بریکس، به عنوان جایگزینی برای آنچه که او موسسات شکست‌خورده «برتون وودز» خواند، در نظر گرفته شده است.

رئیس‌جمهوری برزیل تصریح کرد: مساله جایگزینی ارزهای ما نیست بلکه باید تلاش کنیم تا نظم چند قطبی مورد نظرمان در نظام مالی بین‌المللی لحاظ شود.

وی با بیان اینکه «این مذاکرات باید با جدیت، احتیاط و دقت فنی صورت گیرد و نمی‌توان آن را بیش از این به تعویق انداخت»، بر اهمیت گروه بریکس در رشد اقتصاد جهانی تاکید کرد.

جلوگیری از تشدید تنش‌ها در اوکراین و خاورمیانه

داسیلوا در بخش دیگری از سخنان خود به درگیری‌های جاری در جهان اشاره کرد و خواستار «جلوگیری از تشدید تنش‌ها» در جنگ‌های اوکراین و خاورمیانه شد و هشدار داد که این درگیری‌ها ممکن است «جهانی شود».

رئیس‌جمهوری برزیل در حالی که درخواست خود برای مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین را تکرار کرد، جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه را «حماقتی که اکنون به کرانه باختری و لبنان گسترش پیدا است» توصیف کرد.

گروه بریکس در سال ۱۳۸۹ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد؛ یک سال بعد آفریقای جنوبی به این گروه ملحق شد. سپس جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی و امارات نیز از ابتدای سال ۲۰۲۴ برابر با دی‌ماه ۱۴۰۲ به این گروه پیوستند.

روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده گرفت است و قرار است با نظارت این کشور، بریکس در اجلاس کازان بیش از ۲۵۰ رویداد را که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، برگزار کند.

به گزارش ایرنا، شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس روز چهارشنبه دوم آبان‌ماه ۱۴۰۳ با حضور رهبران کشورهای عضو از جمله دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در کازان مرکز تاتارستان روسیه آغاز به کار کرد.

نشست بریکس پلاس با حضور سران کشورهای عضو گروه بریکس و کشورهای علاقه‌مند به همکاری با این گروه نیز روز پنجشنبه سوم آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور در آن اجلاس نیز سخنرانی و با برخی سران شرکت‌کننده دیدار خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha