آفریقای جنوبی: گسترش گروه بریکس «نور امیدی» برای جنوب جهانی است

تهران-ایرنا- «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی امروز (چهارشنبه) در اجلاس سران بریکس گفت که این نهاد بین‌المللی باید به ابزاری کارآمد برای تضمین صلح و پیشرفت جهانی تبدیل شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، سیریل رامافوزا در اجلاس سران بریکس در شهر کازان روسیه تصریح کرد که سطح پیشرفتی که تاکنون توسط این ائتلاف به دست آمده است، «باید باعث شود که بریکس به ابزاری موثرتر برای صلح و پیشرفت جهانی در همه سطوح از جمله اقتصادی تبدیل شود».

رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی تاکید کرد که گسترش گروه بریکس «نور امیدی» برای جنوب جهانی است.

وی در نشست عمومی اجلاس سران بریکس گفت: پانزده سال پیش، آفریقای جنوبی در اولین اجلاس سران بریکس در سانیا، چین شرکت کرد. امروز ما به عنوان گروهی متشکل از ۹ کشور پیشرو نوظهور گرد، هم می‌آییم.

به گفته رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، «بریکس در طول چندین سال به عنوان صدای مهم جنوب جهانی ظاهر شده است».

رامافوزا افزود: گسترش بریکس، گواه ارزش فزاینده همکاری ما است. با همکاری یکدیگر می‌توانیم راه را به سوی آینده‌ای روشن برای همه مردمانمان و جامعه جهانی کشورها هموار کنیم.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز روز گذشته (سه‌شنبه) در دیدار با همتای آفریقای جنوبی خود در شهر کازان تاکید کرد که مسکو برای تقویت روابط با کشورهای آفریقایی، اهمیت ویژه‌ای قائل است.

گروه بریکس در سال ۱۳۸۹ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد؛ یک سال بعد آفریقای جنوبی به این گروه ملحق شد. سپس جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی و امارات نیز از ابتدای سال ۲۰۲۴ برابر با دی‌ماه ۱۴۰۲ به این گروه پیوستند.

روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده گرفت است و قرار است با نظارت این کشور، بریکس در اجلاس کازان بیش از ۲۵۰ رویداد را که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، برگزار کند.

به گزارش ایرنا، شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس روز چهارشنبه دوم آبان‌ماه ۱۴۰۳ با حضور رهبران کشورهای عضو از جمله دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در کازان مرکز تاتارستان روسیه آغاز به کار کرد.

نشست بریکس پلاس با حضور سران کشورهای عضو گروه بریکس و کشورهای علاقه‌مند به همکاری با این گروه نیز روز پنجشنبه سوم آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور در آن اجلاس نیز سخنرانی و با برخی سران شرکت‌کننده دیدار خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha