اذعان اندیشکده آمریکایی به ‌بی‌برنامه‌گی واشنگتن-کی‌یف برای پایان دادن به جنگ اوکراین

تهران- ایرنا- «موسسه امریکن اینترپرایز» در تحلیلی با اشاره به ناکامی های اخیر غرب در جنگ اوکراین، ناامیدانه عنوان داشت که «دونالد ترامپ»، «کامالا هریس» و «ولودیمیر زلنسکی» برنامه عملی برای پایان واقعی جنگ ندارند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این اتاق فکر آمریکایی در گزارش خود آورده است که جنگ اوکراین برای غرب به خوبی پیش نمی رود و اوکراین به آرامی در جبهه شرقی شکست می‌خورد. اوکراین با کمبود نیروی انسانی و مهمات دست و پنجه نرم می‌کنند. یک حمله تابستانی علیه روسیه تاحدودی خبرساز شد اما تغییر عمده‌ای در روند کلی جنگ ایجاد نکرد.

از سوی دیگر «طرح پیروزی» زلنسکی هم که شامل درخواست برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می شود، با حمایت چندانی از سوی ایالات متحده روبرو نشده است.

طبق این گزارش، با تیره‌تر شدن چشم‌انداز اوکراین، فشار در واشنگتن برای توافق از طریق مذاکره‌ رو به افزایش است. چالش این است که هیچ‌کس نتوانسته شرایط بد میدان جنگ را به صلحی مناسب از نظر غرب مبدل سازد.

این اندیشکده آورده است: طرح رئیس‌جمهور پیشین «دونالد ترامپ» ساده‌ترین راه است که می خواهد هر چه زودتر «ولادیمیر پوتین» رهبر روسیه و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، را دور هم جمع کند و به هر دوی آنها پیامدهای جدی ادامه جنگ را متذکر شود.

ترامپ می‌تواند به زلنسکی بگوید که اگر توافق نکند، ممکن است کمک‌های ایالات متحده را از دست بدهد و به پوتین هم یادآور شود که اگر روسیه مقاومت کند، ایالات متحده کمک به کی‌یف را افزایش می دهد یا تحریم‌های سخت‌تری علیه مسکو وضع خواهد کرد.

طبق تحلیل این اندیشکده، استراتژی قطع کمک‌های ایالات متحده احتمالا به سرعت اوکراین را به زانو در می‌آورد اما مشخص نیست که می تواند پوتین را بترساند و وادار به مصالحه کند.

رویکرد دوم که در محافل امنیت ملی دموکرات‌ها با حمایت بیشتری همراه است بر تداوم حمایت آمریکا از اوکراین دلالت دارد به این امید که در نهایت هزینه‌های حملات برای روسیه غیرقابل تحمل شود.

اگر «کاملا هریس» در انتخابات پیروز شود، او ممکن است به دنبال یک بسته کمک دیگر برای اوکراین باشد تا نشان دهد که تحمل غرب بیشتر از روسیه است. سپس، شاید اوکراین و غرب بتوانند از موضع وحدت و قدرت به دیپلماسی بپردازند. در این رویکرد هم در مورد تسلیم شدن پوتین تردید وجود دارد و شاید ارتش زلنسکی قبل از ارتش روسیه به زانو درآید.

امریکن اینترپرایز اذعان دارد: متأسفانه، همیشه نمی‌توانیم هر چیزی را که می‌خواهیم باهم داشته باشیم. امروزه بسیاری معتقدند که یک توافق صلح هزینه‌ها و خطراتی را که آمریکا در حمایت از اوکراین متحمل می‌شود، کاهش خواهد داد؛ اما صرفاً رسیدن به توافقی که به معنای تسلیم نباشد.

در پایان این گزارش، تصریح شده است که اگر ایالات متحده تحت رهبری ترامپ یا هریس با این مشکل به‌طور جدی و ریشه ای برخورد نکند، پایان جنگ روسیه و اوکراین ممکن است فقط شمارش معکوس برای آغاز جنگ بعدی را فعال کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha