رئیس کمیسیون قضایی مجلس: پنج قانون کشور در دستور کار اصلاح قرار گرفت

شیراز - ایرنا - رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح پنج قانون کشور در قالب طرح و لایحه در دستورکار کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد سرگزی روز پنجشنبه در نشست بررسی ابعاد حقوقی حوادث تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) عنوان کرد: آیین دادرسی کیفری، لایحه اصلاح مبارزه با مواد مخدر، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نحو ه مجازات محکومان مالی مانند مهریه، عصر و هرج و قانون تسهیل از قوانینی هستند که اصلاح آنها در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: وکلای مرکز وکلای قوه قضاییه معتقد بودند که برخی قوانین نیاز به اصلاحات دارد و اکنون با پیگیری دولت و مجلس در قالب طرح و لایحه در کمیسون قضایی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

سرگزی از کانون وکلای قوه قضاییه نیز خواست تا یک کمیسیون را بررسی اصلاحات لازم ایجاد کنند و پیشنهادات خود را ارائه کنند.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی افزود: ما نیز برای دفاع پیشنهاد یکی از وکلا و حقوقدانان این مرکز را به کمیسیون دعوت می‌کنیم.

وی در ادامه با قدردانی از اقدام مرکز وکلای قوه قضاییه برای ارائه دادخواست و محکومیت نقش آمریکا در اقدامات تروریستی علیه ملت ایران، اظهار کرد: قوانین و کنوانسیون‌های متعدد بین‌المللی از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل می‌توانستند در زمینه حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) نقش داشته و موثر باشند.

سرگزی یادآور شد: کنوانسیون‌های متعدد بین‌المللی، هرگونه حمله به اماکن دینی را نقض حقوق بشر دانسته و اقدامی که در حرم شاهچراغ اتفاق افتاد جنایت علیه بشریت است.

وی افزود: محاکم قضایی در بررسی اقدامات تروریستی صلاحیت سرزمینی دارند اما باید برای کسب صلاحیت جهانی در بررسی جنایت‌های تروریستی نیز اقدام کنیم.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در زمان حاضر خلائی در زمینه صلاحیت جهانی محاکم قضایی ایران وجود دارد که باید دولت درخواست و مجلس مصوب کند تا به طور جدی دنبال شود.

سرگزی با گرامیداشت یاد شهدای ۲ حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) گفت: پس از این اقدامات، وزارت امور خارجه ایران گزارش مفصل خود را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داد اما مورد بررسی قرار نگرفت.

وی اضافه کرد: همچنین کمیته بین‌المللی مقابله با تروریسم نیز باید بنا به قانون گزارش خود از اقدامات تروریستی را تنظیم و به شورای امنیت و دیگر مراجع ارائه می‌کرد.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس: پنج قانون کشور در دستور کار اصلاح قرار گرفت


اقدامات مجلس شورای اسلامی پس از حمله تروریستی به شاهچراغ (ع)

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس پس از این حمله‌ها محکومیت این حملات را اعلام و به مراجع بین‌المللی ارائه کرد.

سرگزی افزود: علاوه بر آن این حملات در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شد و طرحی برای تقویت امنیت اماکن مذهبی و عمومی ارائه شد.

وی اضافه کرد: اختصاص بودجه برای حمایت از پیشگیری مجموعه های امنیتی از اقدامات تروریستی در آینده نیز از دیگر اقدامات مجلس شورای اسلامی بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha