عضو مجلس خبرگان: باغداران به حمایت نیاز دارند

مراغه- ایرنا- نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه گفت: باغداران با مشکلات عدیده از جمله پوشش ناقص بیمه محصولات باغی مواجه هستند و به حمایت بیشتر نیاز دارند.

به گزارش ایرنا «آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی» روز پنج‌شنبه در دیدار «محمدمهدی برومندی»، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی به ایشان افزود: بیمه‌ها تنها بخشی از خسارت‌ ناشی از حوادث غیرمترقبه را پرداخت می‌کنند و همین موضوع معیشت باغداران را در برخی از مناطق کشور از جمله در مراغه با مشکل مواجه می‌کند.

عضو مجلس خبرگان: باغداران به حمایت نیاز دارند
تاکید امام جمعه مراغه به صادرات سیب این شهرستان

وی همچنین صادرات محصولات باغی از جمله سیب مراغه را مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد که دولت سیاست ثابتی در این زمینه داشته باشد و صادرات محصولات باغی طبق یک برنامه مدون انجام شود.

«آیت‌الله پورمحمدی» اضافه کرد: امسال سیب بیشتر باغداران مراغه پیش‌خرید نشده و در حالی که برخی از کشاورزان حتی محصول خودشان را برداشت نکرده‌اند، برف و سرما در منطقه حاکم شد.

به گفته وی شرایط باغداری در برخی از موارد تا حدی با مشکل مواجه شده است که کشاورزان، باغات خودشان را به مزارع تبدیل می‌کنند و از خیر محصول باغی می‌گذرند.

بیمه‌ها در سطح دنیا بخشی از ریسک بخش کشاورزی را پوشش می‌دهند

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه بیمه‌ها در سطح دنیا و حتی در پیشرفته‌ترین کشورها هم بخشی از ریسک بخش کشاورزی را پوشش می‌دهند، بیان کرد: حجم خسارت‌ها در بخش کشاورزی گاهی بسیار گسترده است و بر همین اساس بخش خصوصی در این حوزه سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

«محمدمهدی برومندی» با تاکید بر اینکه بیمه محصولات کشاورزی به حمایت‌های دولتی وابسته است، تصریح کرد: نمایندگان هم مدام در حال افزایش حمایت‌های دولتی از بیمه محصولات کشاورزی هستند اما همچنان نارضایتی‌هایی وجود دارد و تلاش می‌شود تا به حداقل برسد.

وی در خصوص محصول سیب مراغه نیز بیان کرد: سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب در کشور تولید می‌شود که حدود ۵۰۰ هزار تن آن تابستانه است و برای صادرات مابقی آن تلاش می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی سیاست توقف صادرات سیب برای کنترل بازار داخلی را به هیچ وجه در دستور کار ندارد، اضافه کرد: حتی برای صادرات سیب مشوق‌هایی هم در نظر گرفته شده است و برای نمونه سالانه ۶۰۰ هزار تن موز به ازای صادرات سیب وارد کشور می‌شود.

«برومندی» ادامه داد: برخی دیگر از مشکلات حوزه صادرات از جمله تعهدات ارزی نیز در حوزه وظایف وزارت جهاد کشاورزی نیست؛ ضمن توجه به اینکه اکنون وزارت جهاد کشاورزی نیز بر اساس قانون بخش بازرگانی دارد و متناسب با تولید کشور می‌تواند واردات و صادرات را کنترل کند.

عضو مجلس خبرگان: باغداران به حمایت نیاز دارند
معاون وزیر جهاد کشاورزی: مشوق‌هایی هم برای صادرات سیب کشور وجود دارد

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: برای نمونه اکنون فصل برداشت برنج است و تا ۲ ماه آینده واردات برنج ممنوعیت دارد؛ همچنین بر اساس قانون نهاد دیگری هم نمی‌تواند برای واردات برنج مجوز صادر کند.

وی با بیان اینکه نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر جزو نمایندگان تاثیرگذار مجلس شورای اسلامی است، اظهار کرد: تجربه‌های ارزشمند ایشان در حوزه اقتصادی منشا اثر خواهد بود و ایشان مشکلات بخش کشاورزی مراغه را هم به طور مرتب از وزارت کشاورزی پیگیری می‌کنند.

به گزارش ایرنا معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی امروز، پنج‌شنبه برای حضور در جشنواره سیب مراغه در این شهرستان حضور دارد؛ این جشنواره با حضور میهمانان محلی و استانی تا ساعتی دیگر آغاز می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha