استاندار: غار علیصدر ظرفیت منحصر به فردی برای جذب گردشگر و درآمدزایی در استان همدان است

همدان-ایرنا- استاندار همدان گفت: غار علیصدر یک ظرفیت منحصر به فرد برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و درآمدزایی و توسعه استان به شمار می رود که باید با برنامه ریزی مناسب به سمت تحقق این مساله رفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید ملانوری شمسی عصر پنجشنبه در جریان بازدید وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی از غار علیصدر افزود: برای مدیریت، حیات، سلامت و حفظ طبیعت یک اکوسیستم زنده به نام غارعلیصدر باید تلاش بیشتری کرد که در این راستا باید ابتدا و در مرحله اول حیات غار را حفظ کرد تا زنده و برای نسل های آتی باقی بماند.

وی اظهار کرد: جاذبه تفریحی، تاریخی و توریستی غار علیصدر در جهان منحصر به فرد است بنابراین باید در زمینه مدیریت این مکان با اهمیت حساسیت زیادی به خرج داد.

استاندار همدان ادامه داد: غار علیصدر با مدیریت و برنامه ریزی بهتر می تواند از نظر تامین منابع نه تنها این روستا و شهرستان کبودرآهنگ بلکه استان همدان را نیز پوشش دهد و گردشگران زیادی را از ایران و کشورهای مختلف دنیا به خود جذب کند.

وی گفت: کارگروهی با حضور معاون اقتصادی و عمرانی استاندار تشکیل خواهد شد تا برنامه های توسعه ای، فنی و عمرانی و زیست محیطی غار علیصدر با هم دیده و اجرا شود.

ملانوری شمسی با بیان اینکه امروز آنچه که در غارعلیصدر شاهد بودیم زیبنده و در شان این اثر نبود،اظهار کرد: با این وجود قول می دهیم تا سال آینده این منطقه از این فضا خارج شده و وضعیت آن بهتر شود.

به گزارش ایرنا، غار علیصدر تنها غار تالابی کشور به شمار می رود و بر اساس تحقیقات کارشناسان مطرح زمین شناسی دنیا یکی از بی نظیرترین و بزرگ ترین غارهای آبی جهان است که شکل گیری آن به دوره ژوراسیک( دوره پیش از تاریخ) بر می گردد.

این غار در سال های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ توسط تعدادی از کوه نوردان و غار نوردان گروه سینای همدان شناسایی و قایقرانی در این غار با وسایل ابتدایی در سال ۴۶ به همت دست اندرکاران امر تعریض دهانه غار امکان پذیر شد.

نام این غار برگرفته از نام روستای علیصدر است؛ نسخه های خطی و یافته های تاریخی می گوید که نام اولیه این روستا علی سد بود و بعد به علی سدر و سپس در گویش های محلی مردمان به علیصدر تغییر یافته است.

مای داخل غار حدود ۱۶ درجه و دمای آب ۱۲ درجه سانتیگراد ثابت است PH آب تقریبا خنثی است و عمق آب بین نیم تا ۱۴ متر اندازه گیری شده است.

سختی آب غار علیصدر بالا و از نوع آهکی است بنابراین استفاده از آن برای آشامیدن توصیه نمی شود، علیصدر غاری زنده است که هیچ گونه گاز سمی در آن یافت نمی شود.

به علت وجود جریان هوا تنگی نفس در غار علیصدر احساس نمی شود همچنین به علت عدم وجود نور خورشید هیچگونه حیات جانوری در این غار دیده نشده است.

غار علیصدر در ۷۰ کیلومتری شمال غربی همدان و در یکی از مرتفع ترین مناطق استان در امتداد رشته کوه زاگرس واقع شده است و ارتفاع غار از سطح دریا ۲ هزار و ۱۸۰ متر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha