ظرفیت هوش مصنوعی، به نظرات کارشناسان قضایی کمک کرده است

شیراز- ایرنا- رئیس شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری کشور گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی‌های هوش مصنوعی، گام‌های موثری در زمینه ارائه نظرات کارشناسان صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، محمد حسین دادخواه، جمعه در مراسم گرامیداشت روز کارشناس در شیراز افزود: طی یکسال گذشته اتفاقات خوبی در عرصه کارشناسی کشور روی داده که از مهمترین آنها می توان به بحث هوشمندسازی مندرج در سند تحول قوه قضاییه اشاره کرد که فارس در این زمینه در کشور پیشگام است.

او ادامه داد: به منظور تسریع فرآیند هوشمندسازی، یک کارگروه با حضور نمایندگان ۳۱ استان کشور تشکیل شده است.

وی، با اشاره به فعالیت کانون کارشناسان در تمام استان‌های کشور اظهار کرد: شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری کشور نیز وظایفی از جمله نظارت، سیاستگذاری، برگزاری آزمون، و تصویب نظام نامه‌ها را بر عهده دارد.

لزوم رعایت تعرفه کارشناسان رسمی
رئیس شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری کشور، خواستار رعایت تعرفه و دستمزد کارشناسان بر اساس مصوبات قانونی شد و گفت: در ماده ۲۹ قانون کارشناسان، بحث دستمزدهای کارشناسی تعیین تکلیف شده و همچنین تاکید شده که این تعرفه ها هر ۲ سال یکبار باید بروز رسانی شود.

دادخواه افزود: بر اساس ماده ۲۶۴ قانون آیین دادرسی مدنی، تعیین دستمزد با قضات است و اگر متن صریح قانون در زمینه میزان دستمزد کارشناسان رعایت نشود چالش‌هایی ایجاد خواهد شد.

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس، این استان را از مناطق تاثیرگذار در سطح کارشناسی کشور دانست و گفت: فارس با دارا بودن یک هزار و۷۸۶ کارشناس از لحاظ تعداد در رتبه چهارم کشور قرار دارد.

دادخواه افزود: همچنین در کشور ۷۵ رشته کارشناسی وجود دارد که با تصویب شورای عالی به زودی تعداد آنها به ۸۰ رشته می رسد.

وی، افزایش تعداد رشته‌های کارشناسی را بر اساس نیاز جامعه دانست و ادامه داد: در فارس در ۶۲ رشته دارای کارشناس هستیم و بیشترین تعداد کارشناس در کشور و فارس نیز مربوط به رشته‌های راه و ساختمان و کشاورزی است.

او اظهار کرد: در حوزه مسئولیت های اجتماعی نیز کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس در زمینه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و رسیدگی معاضدتی به موارد کارشناسی افراد بی بضاعت اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

وی، پاسداشت بیت المال و توجه به حقوق افراد را مد نظر کارشناسان رسمی دادگستری دانست و گفت: به منظور رعایت عدالت در ارجاع کارهای کارشناسی به کارشناسان، سال ۹۴ سیستم ارجاع در فارس راه اندازی شده و طی این سال ها روند توسعه را طی کرده است.

او اظهار کرد: پس از حضور در شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری نیز توسعه این سامانه در سراسر کشور را در دستور کار قرار دادم و به راه‌اندازی سامانه ارجاع عادلانه تحت عنوان ۲۰۲۰ در دستور کار قرار گرفت.

دادخواه، با اشاره به تصویب آیین نامه ارجاع کار در دستگاه‌های دولتی در مهرماه ۱۴۰۲ افزود: بر این اساس، از ابتدای امسال همه دستگاه‌ها ملزم شدند که تمام درخواست‌های کارشناسی را در سامانه "سادا نوین" ثبت کنند تا از آن طریق به سامانه ۲۰۲۰ کارشناسان ارجاع شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha