تخصیص بودجه در حوزه پدافند غیرعامل ضروری است

تهران بزرگ - ایرنا - رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر لزوم رعایت ملاحظات پدافندی در پروژه‌های عمرانی و اهمیت تخصیص بودجه‌ای مناسب به این حوزه تاکید کرد.

به گزارش ایرنا از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، علی نصیری در نشست علمی تخصصی حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی و حساس شهری از منظر پدافند غیرعامل که در سازمان مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل، افزود: فرقی نمی‌کند که مخاطره مربوط به حوزه پدافندی یا مخاطرات طبیعی باشد؛ بخش قابل توجه ای از ایجاد آمادگی‌ها مشترک است. ما باید مردم را آموزش دهیم و خود را برای شرایط اضطراری آماده کنیم.

وی گفت: موضوع پدافند غیرعامل و مدیریت بحران دارای نقاط اشتراک بسیاری هستند، در پدافند غیرعامل، باید به ایمن‌سازی زیرساخت‌ها توجه کنیم تا از آسیب‌پذیری‌ها کاسته شده و زیرساخت‌ها در هر شرایطی بتوانند به کار خود ادامه دهند.

به گفته وی، پروژه‌هایی که در حال احداث هستند، می‌توانند با کمترین هزینه به ملاحظات پدافندی توجه کنند و ایمن‌سازی شوند.

نصیری اضافه کرد: برنامه مقاوم‌ سازی لرزه‌ای ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی کلانشهر تهران در طول یک برنامه ۱۰ ساله تدوین و هزینه آن نیز مشخص شده، این کار قابل انجام است و با صرف هزینه لازم، می‌تواند محقق شود.

وی گفت: ضرورت دارد که سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی برای مساله ایمنی، ردیف بودجه‌ای اختصاص دهند زیرا این بودجه کمتر از هزینه‌ای است که در هنگام وقوع حادثه صرف بازسازی می‌شود و به نوعی یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

تخصیص بودجه در حوزه پدافند غیرعامل ضروری است

نصیری با بیان اینکه شهردار تهران در این دوره مدیریت شهری از طرح‌های پدافند غیرعامل حمایت کرده، افزود: سال گذشته ۷۰۰ پروژه مهم شهرداری برای پیوست‌های پدافند غیرعامل یا پیوست ایمنی و بحران به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ارسال و تعیین تکلیف شد.

وی یادآور شد، به‌عنوان مثال، خطوط مترو که ساخته می‌شوند باید به بیمارستان‌های اصلی شهر متصل باشند و خطوط مترو قدیمی نیز در دستور کار قرار دارند تا به بیمارستان‌ها متصل شوند.

وی به طرح‌های اجرایی و عملیاتی حفاظت از زیرساخت‌ها از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اشاره کرد و افزود: برگزاری تمرین تخلیه ایستگاه مترو میدان صنعت، برگزاری دوره آموزش تخصصی مواد خطرناک، تدوین برنامه آمادگی و پاسخ در شرایط اضطراری برای حوادث شیمیایی در شهر تهران، پیگیری ساخت ۴ ایستگاه موقت آتش‌نشانی در نقاط کور شهر، برنامه ریزی به‌منظور برگزاری تمرین عملیاتی پشه آئدس از جمله این طرح‌ها به شمار می‌رود.

رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز در این نشست علمی افزود: مرکز مطالعات در این جلسات به بررسی موضوعات مختلفی از جمله پدافند غیرعامل و تقویت زیرساخت‌های مهم شهری می‌پردازد که توسط دانشمندان و صاحب‌نظران این حوزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

علی شمسی با اشاره به جمعیت بالای تهران نسبت به بسیاری از کشورها، گفت: این شهر دارای ظرفیت‌های علمی بزرگی است و بنابراین باید شریان‌های حیاتی و زیرساخت‌های آن به خوبی حفاظت شوند.

وی یادآور شد: پروژه‌های متعددی در این حوزه در شهرداری تهران و مرکز مطالعات شهری تعریف شده که بخشی از آنها به اتمام رسیده و در دسترس مدیران قرار دارد و بخشی دیگر نیز بر اساس پیش‌بینی مخاطرات آینده در حال اجراست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha