۴ آبان ۱۴۰۳، ۲۲:۳۲
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85639065
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

ریابکوف: برخی از کشورهای غربی نیز احتمالا به روند دلارزدایی ملحق می شوند

تهران- ایرنا- سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه جمعه گفت که کشورهای غربی ممکن است که به روند دلارزدایی در تجارت جهانی ملحق شوند اما احتمال دارد که هدف آنها تخریبی باشد.

به گزارش ایرنا به نقل از تاس، ریابکوف در کنفرانسی خبری اظهار کرد، آن دسته از کشورهای غربی که قصد پیوستن به این روند را دارند باید درباره اهداف خود شفاف‌سازی کنند.

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: من در مورد اینکه آیا کشورهای غربی خواهان پیوستن به این مدل از تعامل هستند یا قصد تخریب آن از درون را خواهند داشت، قضاوت نمی‌کنم.

ریابکوف که پس از اجلاس سران بریکس در کازان روسیه صحبت می‌کرد، گفت که مسکو در دوره ریاست خود بر این گروه بین‌المللی در تضعیف دلار و رسمیت دادن به آن در توافقنامه‌ها موفق عمل کرده است و اکنون ادامه این روند را به برزیل به عنوان رئیس بعدی بریکس محول می‌کند.

وی تصریح کرد: گام بعدی اجرای این ایده‌ها و تبدیل آنها به گام‌ها و الگوهای عملی است. روشن است که این مساله بسیار حساسی است و با توجه به تحریم‌های غیرقانونی خصوصا تحریم‌های ثانویه، ریسک‌هایی دارد.

ریابکوف افزود: اما راه‌حل‌هایی برای محافظت در برابر چنین اقداماتی وجود دارد. ما این مساله را به برزیلی‌ها محول می‌کنیم و کاملا یقین داریم که صرفا حرف و سخن نیست و در توافقنامه‌ها به رسمیت شناخته شده است.

گروه بریکس سال ۱۳۸۹ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد؛ سال بعد آفریقای جنوبی به این گروه ملحق شد.

جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی و امارات نیز از ابتدای سال ۲۰۲۴ برابر با دیماه ۱۴۰۲ به این گروه پیوستند.

اجلاس شانزدهم سران بریکس، نخستین نشست رهبران این گروه است که هفته جاری با حضور رسمی ایران به عنوان عضو کامل برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha