۲۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۹:۰۵
کد خبرنگار: 2175
کد خبر: 85626704
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دستاوردهای «بریکس پلاس» در سال ریاست روسیه بر این اتحادیه

تهران- ایرنا- «مدرن دیپلماسی» در گزارشی نوشت که در دوره ریاست روسیه بر «بریکس» در سال ۲۰۲۴، این اتحادیه در جهت تقویت خود، مقابله با نفوذ غرب در جنوب جهانی و تغییر نظام جهانی تلاش کرده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تارنمای مرکز خبری پژوهشی «مدرن دیپلماسی» نوشت که بریکس پلاس در دوره ریاست روسیه در سال ۲۰۲۴، شتاب گسترش این بلوک، تضعیف بیشتر نفوذ غرب در جنوب جهانی و حداکثرسازی ظرفیت های مالی بانک توسعه جدید را تقویت کرده است. در سال جاری بریکس پیوندهای اقتصادی و سرمایه گذاری خود را به ویژه در مناطق آسیایی و آفریقایی بیشتر کرده، ضمن آنکه همزمان این گروه به شدت از فرایند دلارزدایی در سراسر جهان حمایت به عمل آورده است.

این گزارش تحلیلی تصریح دارد: چین و روسیه به عنوان دو کشوری که در کل از نظام تک قطبی و جهان تحت سلطه ایالات متحده ناراضی هستند، بریکس را اداره می کنند تا به تدریج شکست ناپذیری امپریالیسم غربی را از بین ببرند. این دو کشور انجام اصلاحات با تمرکز بر حاکمیت اقتصادی در چارچوب جنوب-جنوب را ضروری می دانند.

بر اساس این گزارش، بانک توسعه جدید (New Development Bank) که در سال ۲۰۱۵ با سرمایه ۱۰۰ میلیارد دلاری از سوی اعضای بریکس ایجاد شد، برای افزایش حجم وام دهی وارد عمل شد تا از جایگاه و وزن خود در فرایند وام دهی به کشورهای جنوب جهانی استفاده کند. این درحالی است که بانک توسعه جدید در مقایسه با سایر موسسات مالی چندملیتی، این قابلیت را دارد که در حمایت از کشورهای شریک اعضای بریکس پلاس و شرکای منطقه‌ای آنها با سرعت بیشتری وارد عمل شود. از این نظر بانک فوق قابل اعتمادتر و پیش‌بینی پذیرتر از موسسات مشابه بوده است.

این گزارش افزود: بررسی ها نشان می دهد که کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) و کشورهای مشترک المنافع (CIS) برای همکاری با بریکس پلاس ابراز علاقه کرده اند. پرسش هایی در مورد آینده بریکس پلاس به ویژه در خصوص مباحث مربوط به نظم نوین جهانی وجود خواهد داشت. تفاوت های قابل بحثی در توانایی های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان روسیه، چین، هند و برخی از کشورها مطرح است. در حال حاضر بیش از ۶۰ کشور برای عضویت کامل در بریکس پلاس یا نوعی همکاری با این گروه علاقه نشان داده اند. این به معنای پایان مفهوم «عدم تعهد» است که پس از جنگ سرد ظاهر شد.

مدرن دیپلماسی تاکید دارد که کشورهای بریکس نیروگاه رشد اقتصادی جهانی هستند و پیش بینی می شود اقتصاد آنها در سال های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ به طور متوسط هر سال ۴.۴ درصد رشد کند. آشکارا این موضوع نشان می دهد که فرایند توسعه به طور فزاینده ای پویاتر و سهم کشورهای بریکس در اقتصاد جهانی بیشتر می شود و باوجود فشار غرب در سطح ۳۶.۷ درصد کنونی باقی می ماند. در این صورت بریکس پلاس به تثبیت وضعیت خود و مهمتر از آن حفظ قابلیت های اطمینان بخش در چارچوب ژئوپلیتیک و سیاست خارجی ادامه می دهد.

«کستر کن کلومگاه» نویسنده گزارش معتقد است: روسیه از ابتدای سال ۲۰۲۴ دقیقا براساس شعار «تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت جهانی عادلانه» با همکاری سایر اعضای بریکس پلاس عمل کرده است و تمرکز اصلی را بر همکاری سازنده با همه کشورهای مرتبط با دستور کار چند وجهی این گروه قرار داد.

قرار است کازان پایتخت جمهوری تاتارستان در روزهای ۲۲ تا ۲۴ اکتبر، میزبان نشست آتی بریکس باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha