بخش‌های مرمت شده باغ موزه زندان قصر جزو املاک میراثی نبوده است

تهران بزرگ - ایرنا - رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران هر گونه مرمت خودسرانه توسط مدیریت شهری در بخش‌های میراثی باغ موزه زندان قصر را رد کرد و آن شایعه دانست و گفت: بخش‌های مرمت شده باغ موزه این زندان جزو املاک میراثی نبوده است.

به گزارش ایرنا، گفته می‌شود بخش‌هایی از زندان قصر که جزء املاک میراثی ثبت شده هستند بدون اخذ هر گونه مجوزی و نیز اطلاع رسانی به مراجع ذیربط از سوی مدیریت شهری مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

پیش تر گفته می‌شد که بر اساس دستورالعملی؛ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مختار است تا برای حفظ مجموعه‌های تحت پوشش خود هر گونه که لازم است تصمیم بگیرد که البته مرمت که شامل این موضوع بود.

سید احمد علوی روز شنبه در این باره در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تغییراتی که در سازه زندان قصر ایجاد شده مربوط به بخش‌های غیر میراثی است و جزء املاک به ثبت رسیده تاریخی نیستند.

وی اظهار کرد: با اطلاع از موضوع مرمت بخش‌هایی از زندان قصر، بازدیدی توسط چند نفر از اعضای کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر از این زندان تاریخی انجام شد، مطمئن شدیم که اتفاقی درباره املاک میراثی نیافتاده است که گزارش این بازدید نیز در صحن شورای شهر ارایه خواهد شد.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل مصوب شورای شهر تهران که اسفندماه به تصویب رسیده است، هر گونه مرمت و بازپیرایی در مایملک تحت اختیار مدیریت شهری باید با کسب مجوز لازم از سوی کمیته گردشگری شورا صورت بگیرد این موضوع به دوستان سازمان فرهنگی هنری نیز تذکر دادیم و آنها هم پذیرفتند.

وی افزود: دوستان سازمان فرهنگی هنری گفتند که این مصوبه هنوز به دست آنها نرسیده است، قرار شد اصلاحات را لیست کنند به کمیته گردشگری شورا بیاورند تا تصمیم گرفته شود.

بخش‌های مرمت شده باغ موزه زندان قصر جزو املاک میراثی نبوده است

علوی یادآور شد: قرار شده تا گزارش بخش‌های غیرمیراثی باغ موزه زندان قصر که تحت مرمت قرار گرفته است توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به کمیته گردشگری شورای شهر ارایه شود و مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، زندان قصر در ۱۱ آذرماه ۱۳۰۸ توسط رضا شاه افتتاح شد. معمار موزه قصر، «نیکلای مارکوف»، معمار مشهور روس‌تبار بود.

مارکوف ساخت بیش از ۲۰ اثر معماری را در ایران و بخصوص در تهران را در کارنامه خود دارد و از پیشگامان معماری مدرن در ایران محسوب می‌شود. فاز اولیه زندان که در آن زمان افتتاح شد ۱۹۲ اتاق بود با گنجایش ۸۰۰ زندانی. بعدها و تا زمان ساخت زندان اوین در دهه چهل، این زندان تنها زندان پایتخت بود. این زندان در سال ۱۳۹۱ بوسیله شهرداری تهران بر اساس طرح معماری و ایده مفهومی شاخه تجربی معماری کلانشهر به باغ موزه تبدیل شد و در تاریخ ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۱ برای بازدید عموم رسما افتتاح شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha