۵ آبان ۱۴۰۳، ۱۰:۱۶
کد خبر: 85639269
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ناامنی خیابان های قزوین و منزوی شدن نابینایان

۵ آبان ۱۴۰۳، ۱۰:۱۶
کد خبر: 85639269
ناامنی خیابان های قزوین و منزوی شدن نابینایان

قزوین - ایرنا - رییس هیات مدیره موسسه نابینایان و کم‌بینایان استان قزوین با بیان اینکه نابینایان با تردد در سطح شهر قزوین احساس امنیت ندارند، گفت: معلولان نابینا با ضعف های شدیدی در اجرای مناسب سازی های شهری روبرو هستند و همین موضوع آنها را در خانه هایشان حبس کرده است.

غلامعلی بخشی فرد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یک زمانی نگاه خاص و ترحم آمیزی نسبت به معلولان وجود داشت اما امروز این نگاه بهبود پیدا کرده و خوشبختانه مردم نگاه منطقی تری نسبت به آنها پیدا کرده اند و اگر معلولان در سطح شهر حضور پیدا نمی کنند به دلیل ضعف در مناسب سازی های شهری است و همین موضوع باعث افسردگی آنها نیز می شود.

وی ادامه داد: جلسات بی شماری در استانداری قزوین در بحث مناسب سازی معابر و اماکن دولتی و عمومی برای معلولان، به خصوص نابینایان برگزاری شده اما تاکنون شاهد هیچ کار اجرایی مطلوب و موثری در این زمینه از سوی شهرداری و یا متولیان دیگر نبودیم و امروز نیز ضعف های شدیدی در خصوص این موضوع وجود دارد.

بخشی فرد، نبودن سیستم های هشدار دهنده در مکان های شلوغ، مجهز نبودن اتوبوس های شهری به سامانه صوتی، نبودن سنگفرش های مخصوص عبور نابینایان را گواهی تنها بخشی از بی توجهی مسوولان به قشر نابینای جامعه بیان کرد و گفت: نیاز است تا اقداماتی نظیر ایجاد خط ویژه نابینایان در بسیاری از معابر، برداشتن موانع محیطی، گویا کردن خودپردازهای بانکی، مناسب سازی پیاده روها و استفاده از سنگفرش های مخصوص برای آنان در معابر سطح شهر اعمال شود تا نابینایان با خیال راحت تری در شهر تردد داشته باشند و با مشکلی مواجه نشوند.

این مسوول افزود: بدون شک بودجه هایی در موضوع مناسب سازی ها اختصاص می یابد اما بدون اینکه از معلولان و کارشناسان این حوزه مشاوره ای بگیرند، کارهایی را در سطح شهر انجام می دهند که اتفاقا غیراستاندارد هم هستند و به درد معلولان نمی خورد و هیچ نظارتی هم بر نحوه اجرای این مناسب سازی ها صورت نمی گیرد.

ناامنی خیابان های قزوین و منزوی شدن نابینایان

وی یادآورشد: به تازگی و براساس مصوبات استانداری که به شهرداران ارایه شده، شهرداری ها موظف هستند تا هر سه ماه یک مرتبه گزارشی از عملکرد خود در این زمینه ارایه دهند و اگر از این کار سر باز زنند باید توبیخ شوند، چرا که برگزاری این جلسات به صورت نمادین و بدون داشتن نتیجه و خروجی، تحمل این وضعیت را برای ما سخت می کند.

بخشی فرد به دیگر چالش ها و مشکلات نابینایان اشاره کرد و افزود: طرح "حمایت از حقوق معلولان" که در سال ۸۳ و در ۱۶ ماده ارایه شد و در سال ۹۶ نیز "قانون حمایت از حقوق معلولان" در ۳۴ ماده به تصویب رسید متاسفانه به مرحله اجرا در نیامده و هنوز هم در بحث اشتغال و پرداخت حداقل دستمزد اداره کار به معلولان با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم.

رییس هیات مدیره موسسه نابینایان و کم‌بینایان استان قزوین خاطرنشان کرد: براساس این قانون، کارفرمایانی که از این قانون پیروی نکرده اند باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند اما این اتفاق نیفتاده و حتی در بحث آزمون سه درصد نیز نابینایان را از استخدام رد می کنند و آنها از این وضعیت واقعا خسته شده اند.

این مسوول یادآور شد: البته ما در موسسه نابینایان و کم‌بینایان استان قزوین تمام تلاش خود را به کار می بریم تا با برگزاری کلاس های آموزشی برای معلولان، بتوانیم ظرفیت های لازم را در این زمینه ایجاد کنیم.

به گفته وی، سه هزار نابینا و کم بینا در استان قزوین وجود دارد که از این تعداد ۷۰۰ نابینا و کم بینا در موسسه عضو هستند که خدمات ارزنده ای به آنها ارایه داده می شود.

رییس هیات مدیره موسسه نابینایان و کم‌بینایان استان قزوین خاطرنشان کرد: این خدمات در ۲ بخش آموزشی و توانبخشی به نابینایان و کم بینایان ارایه می شود که یکی از خدمات توان بخشی این موسسه، تحرک و جهت یابی است و در مباحث آموزشی نیز کلاس های شطرنج، قرآن، آموزش خط بریل، رایانه و زبان انگلیسی خدمات لازم ارایه داده می شود و همچنین آموزش دار قالی را نیز در دستور کار خود قرار دادیم که امیدواریم انجام این کار نیز در فعال بودن معلولان موثر باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha