بررسی ادعای واشنگتن در خصوص عدم مشارکت در حمله رژیم صهیونیستی به ایران

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکایی‌ها در تامین نیروی انسانی بخش آفندی حمله اسراییل به ایران مشارکت ندارند ولی در بقیه سطوح مشارکت می‌کنند. آمریکا می‌داند اگر بخواهد در آن بخش هم حضور داشته باشد از طرف ایران به عنوان یک هدف شناسایی شده و ممکن است کار به کشته شدن سربازان آمریکایی کشیده شود.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به برخی از مراکز نظامی ایران در شامگاه شنبه (پنجم آبانماه) و حمایت تمام قد آمریکا از این رژیم اظهارداشت: حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی در حوزه‌های پول و تسلیحات، حمایت سیاسی در مجامع بین المللی و همه اقدامات حمایتی دیگر را شامل می‌شود اما باید به این نکته توجه کرد که آمریکا در عملیات تهاجمی شرکت نمی‌کند اما همه الزامات یک حمله تهاجمی برای اسرائیل را فراهم میکند، یعنی از آموزش سربازان آن گرفته تا تامین ملزومات، جنگ افزارها و تسلیحات، کمک‌های اطلاعاتی و استفاده از ماهواره یا هر آن چیزی که یک عملیات نظامی بدان نیاز دارد را در اختیار اسرائیل می‌گذارند ولی عامل انسانی برای خود رژیم اسرائیل است.

وی گفت: به طور مثال اگر حمله آنها هوایی باشد خلبان برای خود اسرائیل هست ولی بقیه عوامل برای عملیات تهاجمی توسط آمریکایی ها تامین می‌شود و همه اینها صرفا کمک در مرحله تهاجمی است و در مرحله تدافعی جنگ، نیروی انسانی آمریکا هم حضور دارد. یعنی سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا توسط اپراتورهای آمریکایی مشغول به کار می‌شوند، ناوهای آمریکایی در منطقه حضور دارند، جنگنده‌های آمریکا در دفاع از اسرائیل به پرواز در می‌آیند و اگر لازم باشد رهگیری موشک ها یا پهپادها را انجام میدهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند در تامین نیروی انسانی بخش آفندی حمله اسراییل به ایران مشارکت ندارند، درست است و اکنون مشارکتی ندارند ولی در بقیه سطوح مشارکت دارند. موضع آمریکا به این دلیل است که می‌داند اگر بخواهد در آن بخش هم حضور داشته باشد از طرف ایران به عنوان یک هدف شناسایی شده و ممکن است کار به کشته شدن سربازان آمریکایی کشیده شود، به هر حال حمله به پایگاه‌های متعدد آمریکا یک احتمال است و ایران نشان داده که هم توانایی و هم اراده لازم را دارد.

ابوالفتح بیان کرد: اصولا آمریکا نزدیک ۲۰ سال است که تمایلی به ورود به جنگ مستقیم در منطقه غرب آسیا ندارد، آن هم به دلیل تجربه تلخی است که از جنگ عراق داشته و از طرفی هم توانمندی های ایران بسیار بیشتر از دوران عراق در زمان صدام است و اصلا قابل مقایسه نیست. بنابراین اصلا آمریکا مایل به این رویکرد نیست. شما تصور کنید که الان نزدیک به ایام انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا هستیم و چند جنازه و تابوت از سربازان آمریکایی وارد خاک این کشور شود، چه اتفاقاتی میتواند در آمریکا رخ دهد و چه فشاری بر دولت مستقر وارد میشود!؟

وی ادامه داد: البته حتی اگر زمان انتخابات هم نبود آمریکا مایل نبود وارد جنگ مستقیمی که از آن به عنوان جنگ قرن بیستمی یاد می‌کنیم شود، اساسا آمریکا جنگ قرن بیستمی را کنار گذاشته و جنگ قرن بیست و یکمی را با تسلیحات جدید که بیشتر تحریم، فشار اقتصادی، حملات سایبری و جنگ‌های نیابتی و تلاش برای فروپاشی از درون است دنبال می‌کند. جنگ فعلی میان ایران و اسرائیل هم نوعی جنگ نیابتی هست. رژیم اسرائیل به نیابت از آمریکا در حال جنگ با ایران است، در اوکراین هم همینطور هست، اوکراین به نیابت از آمریکا در حال جنگ با روسیه است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: این اتفاق ممکن است به طور مثال در آسیا هم رخ دهد و تایوان به نیابت از آمریکا وارد جنگ با چین شود. آمریکا تلاش میکند به این رویکرد عمل کند مگر اینکه برخی ماجراجویی هایی که نتانیاهو و تیمش دارند باعث شود که آمریکا در مقابل عمل انجام شده قرار بگیرد و آن را مجبور کنند که به همان جنگ های قرن بیستمی بازگردد.

ابوالفتح بیان کرد: آمریکا نه به دنبال جنگ تمام عیار در منطقه غرب آسیا است و نه صلح تمام عیار، آمریکا جنگ محدود و صلح محدود تحت کنترل خودش را میخواهد. یعنی الان عقل جمعی نظام سیاسی آمریکا به این نتیجه رسیده که ورود به یک جنگ گسترده در منطقه غرب آسیا خلاف منافع ملی آن است برای همین فشار بر اسرائیل هم آوردند و اگر فشار آمریکا نبود نتانیاهو و این گروه فوق افراطی که در کابینه این رژیم هستند، خیلی بیشتر از آنچه کشتار انجام دادند را می کشتند؛ یعنی به جای ۴۰ هزار کشته در غزه ۴۰۰ هزار نفر را قتل عام می کردند یا بجای آنکه به طور مثال چهار هدف نظامی در ایران را بزنند، ‌ تاسیسات هسته‌ای کشور را هدف قرار میدادند.

وی در پایان با بیان اینکه منافع جهانی آمریکا برای این کشور ملاک هست نه منافع اسرائیل خاطرنشان کرد: مقامات رژیم اسرائیل اگر لازم ببینند پاریس و بروکسل را هم بمباران می‌کنند یعنی به واقع هیچ حد و مرزی را قائل نیستند. درست است که موجودیت رژیم اسرائیل برای آمریکا اهمیت دارد، اما اگر در تعارض با منافع جهانی آمریکا قرار بگیرد و اسرائیل بخواهد از حد و حدود و نقشی که آمریکا برایش ترسیم کرده فراتر رود، با آن برخورد میکند. به هر حال هر چقدر روابط بین آمریکا و اسرائیل نزدیک هم که باشد، این آمریکا است که قدرت بین المللی محسوب می‌شود و اسرائیل باید از آن تمکین کند. آمریکا حتی از اسرائیل هم تمکین میخواهد و اجازه نمیده که این رژیم برایش تعیین تکلیف کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha