سه هزار و ۵۰۰ چاه غیرمجاز طی ۲۰ سال در هرمزگان حفر شده است

بندرعباس - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه سه هزار و ۵۰۰ چاه غیرمجاز در هرمزگان حفر شده است، گفت: ۷۳۲ حلقه چاه غیرمجاز در این استان طی حدود ۲ دهه گذشته (از سال ۱۳۸۵ تاکنون)، باهدف تعادل بخشی به منابع آبی مسدود و از مدار مصرف خارج شده است و از مردم می خواهیم که حفاری‌های غیرمجاز را به سامانه ۱۸۱۱ گزارش دهند.

جمشید عیدانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال گذشته حدود ۱۳۰ حلقه چاه غیرمجاز و امسال هم تاکنون هشت حلقه چاه غیرمجاز در استان هرمزگان مسدود شده است که این برنامه در نیمه دوم سال آبی با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.

وی با اشاره به تعامل و همکاری سازنده دستگاه قضایی استان با شرکت آب منطقه‌ای، بیان کرد: چاه‌های غیرمجاز با برداشت‌های بی‌رویه خساراتی را به منابع آب زیرزمینی استان وارد کرده بودند که در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در شهرستان‌های مختلف پُر و مسلوب المنفعه شدند.

عیدانی ادامه داد: در راستای اجرای قانون توزیع عادلانه آب، برخورد با متخلفان در دستورکار قرار گرفت و شرکت آب منطقه‌ای برابر قانون با هرگونه حفاری و بهره‌برداری غیرمجاز در دشت‌های استان به طور جدی برخورد می‌کند.

نصب ۱۰ هزار کنتور بر روی چاه‌های مجاز هرمزگان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان همچنین با اشاره به اینکه ۱۹ هزار حلقه چاه در هرمزگان وجود دارد، گفت: به‌منظور مدیریت و کنترل میزان بهره‌برداری از چاه‌های ‌دارای پروانه بهره‌برداری، تاکنون بر روی نیمی از این چاه‌های مجاز موجود معادل ۱۰ هزار حلقه چاه، کنتور هوشمند توسط امورهای منابع آب نصب شد.

عیدانی ابراز کرد: سال گذشته ۷۴۴ حلقه و امسال نیز ۱۸۸ حلقه چاه مجاز در هرمزگان دارای کنتور حجمی هوشمند شدند.

وی اضافه کرد: باتوجه به وضعیت بحرانی افت سطح آب زیرزمینی و برداشت‌های بی‌رویه و بدون برنامه از آبخوان‌ها و همچنین به‌منظور امکان مدیریت منابع آب و کنترل میزان بهره‌برداری از چاه‌های پروانه‌دار و کمک به تعادل بخشی منابع آب‌های زیرزمینی دشت‌ها، ضروری است همه چاه‌های پروانه‌دار به کنتور حجمی و هوشمند مجهز شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان همچنین یادآور شد: از ۱۹ هزار حلقه چاه موجود در استان، سه هزار و ۵۰۰ حلقه آن بدون پروانه بهره‌برداری است که امکان صدور مجوز و صدور پروانه برای یکهزار و ۵۴۰ حلقه وجود دارد.

این مسوول از مردم و اهالی روستاهای هرمزگان خواست در صورت مشاهده هرگونه حفاری غیرمجاز با هدف حفاظت از منابع آبی؛ موضوع را از طریق سامانه تلفن ۱۸۱۱ به شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گزارش دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha