سالانه ۱۰۰ هزار طرح اشتغالزایی اجرا می‌شود/توانمندسازی برای از بین بردن محرومیت

تهران- ایرنا- معاون توسعه اشتغال بنیاد برکت گفت: سالانه ۱۰۰ هزار طرح اشتغالزایی در کشور اجرا می‌شود و توانمندسازی از مهمترین اهداف ما در راستای از بین بردن محرومیت در مناطق کم برخوردار کشور است.

به گزارش ایرنا از بنیاد برکت، مرتضی نیازی روز شنبه با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۴۱۰ هزار طرح مشاغل خرد و خانگی توسط معاونت توسعه اشتغال این بنیاد اجرایی شده است، اظهار داشت: ایجاد چنین طرح های اشتغال زایی تنها بخشی از فعالیت های انجام شده طی سال های اخیر است.

وی بابیان اینکه توانمندسازی و به‌کارگیری توانمندی‌ها از مهمترین اهداف این معاونت در راستای از بین بردن محرومیت در مناطق کم برخوردار کشور است، گفت: این هدف در مناطق مرزی با اجرای زنجیره های مختلف از جمله زنجیره های سبز و آبی محقق شد و امروز شاهد تغییر چهره روستاها در این مناطق و مهاجرت معکوس در آنها هستیم.

۱۵ درصد از یک میلیون اشتغال هدفگذاری در دولت سیزدهم توسط بنیاد برکت محقق شد

نیازی توضیح داد: ۱۵ درصد از یک میلیون اشتغالی که هدف دولت سیزدهم بود را بنیاد برکت ایجاد کرده و آن چیزی که در معاونت اشتغال اتفاق می‌افتد در راستای سیاست مقام معظم رهبری است که اقتصاد را اولویت می‌دانند.

معاون توسعه اشتغال بنیاد برکت با بیان اینکه محرومیت به چند دلیل رخ می دهد، گفت: از جمله اینکه قابلیتی در شخص ایجاد نمی‌شود و فرد آموزش تخصصی نمی‌بیند، یا سیستم آموزشی او را برای وارد شدن به بازار به‌خوبی تربیت نمی‌کند و بخش دیگر هم این است که بالقوه هایی که ایجاد می‌شود تبدیل به بالفعل نمی‌شود.

سالانه ۱۰۰ هزار طرح اشتغالزایی اجرا می‌شود/توانمندسازی برای از بین بردن محرومیت

هدف بنیاد برکت توانمندسازی برای از بین بردن محرومیت است

وی با بیان اینکه هدف بنیاد برکت آن است که محرومیت را از بین برده و مهمترین کاری که می‌توان در این حوزه انجام داد بحث توانمندسازی و به‌کارگیری توانمندی‌های ایجادشده است، گفت: یکی از رویکردهای مهم با توجه به ضرورت هایی که در کشور احساس می‌شود بحث اقتصاد، تولید و به تبع آن اشتغال است.

معاون توسعه اشتغال بنیاد برکت گفت: مقام معظم رهبری طی سال‌های متمادی شعار سال را به این موضوع اختصاص داده و همیشه تأکید کرده‌اند که برای ما مسائل فرهنگی، اجتماعی و دینی مهم است در نتیجه به‌جهت اهمیت موضوع و اینکه بحث‌های اقتصادی در شرایط جنگ اقتصادی شکل‌ گرفته از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است و به‌همین دلیل شعار محوری سال را حرکت به سمت بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم قرار داده‌اند.

نیازی با بیان اینکه بنیاد برکت راه اندازی حرفه و یا کمک به بهبود کسب و کار را سرلوحه قرار داده‌ و در مناطق محروم رویکردهایی در این زمینه اتخاذ شده‌ است، افزود: ممکن است کسانی بخواهند کاری را شروع و یا بهبود ببخشند که در این رابطه ما باید کمک کنیم که آنها با بهره‌وری بیشتری از امکانات موجود کار کنند.

وی افزود: به طور مثال در حوزه کشاورزی و آبخیزداری تقریباً بیش‌ از ۸۰ درصد منابع آبی ما در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و عمده هدر رفت منابع آبی هم در این حوزه است، خدمتی که ما به کشاورز می‌دهیم نحوه بهره‌وری مناسب از آب است. به طوری که اگر تا پیش از این با این مقدار آب یک هکتار را آبیاری می‌کرد اکنون می‌تواند دو هکتار را آبیاری کند.

معاون توسعه اشتغال بنیاد برکت یادآورشد: اگر موضوع صرفه جویی در آب کشاورزی حل شود برای بسیاری از افراد به صورت زنجیره ای و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می شود.

نیازی با اشاره به اینکه باید این ظرفیت ها در جنگ اقتصادی به‌کار گرفته شود و کاری کنیم که افراد محروم نه‌تنها سربار جامعه نباشند بلکه باری از دوش جامعه بردارند، گفت: به همین دلیل بحث کمک و حمایت از دولت را پیشران قرار دادیم و به مساله تولید و اشتغال پرداختیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha