مرحومه حدیدچی برای نسل بعد الگو شود

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینکه از مرحومه مرضیه حدیدچی(دباغ) قصد داریم چه گفتمانی را برجسته کنیم اهمیت دارد چراکه آن گفتمان ماده خامی است که باید به روایت تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، سیدعباس صالحی امروز شنبه -۵ آبان ماه- در نشست مشترک شورای سیاست‌گذاری و ستاد ملی کنگره بانوی مبارز و انقلابی خواهر دباغ (مرضیه حدیدچی) که در وزارت فرهنگ برگزار شد، اظهار داشت: تفاوت این کنگره با برخی دیگر از کنگره‌ها این است که آنها درباره شخصیت‌های علمی‌ای برگزار می‌شد که روابط و تاثیرگذاری اجتماعی نیز داشتند به همین دلیل کارکردن در آن فضا راحت‌تر به نظر می‌رسید چراکه دامنه همایش‌های علمی روشن بود اما این کنگره برای مطرح شدن مرحومه حدیدچی به عنوان الگوی زن تراز است که این رویکرد موجباتِ تفاوت با همایش‌ها و هم‌اندیشی‌های قبلی را فراهم آورده است.

وی در عین حال تصریح کرد: به همین دلیل این اقدام، کار سهل و ممتنعی به‌شمار می‌رود و پیچدگی‌های خاص خود را دارد چراکه کارهای قبلی بر ریلِ همایش‌های علمی پیش می‌رفت و برهمین اساس روش اجرای آنها مشخص‌تر بود.

صالحی با بیان اینکه در شخصیت مرحومه حدیدچی وجوهی جمع شده که شرایطی را فراهم‌ آورده تا امثال ایشان خیلی کم داشته باشیم، ادامه داد: خواهر دباغ شخصیتی سیاسی، اجتماعی، نظامی، بین‌المللی، مذهبی و خانوادگی داشتند و همین ابعاد مختلف وجوه فردی مرحومه حدیدچی است که منجر می شود ایشان شخصیتی نادر داشته باشند.

وزیر فرهنگ گفت: اگر بنا داریم در مورد ایشان الگو سازی انجام دهیم باید توجه داشت که مسیر الگوسازی فرایند اجتماعیِ مشخصی دارد و باید گفتمان، روایت، قالب و مسیر انتشار مشخص تعریف شود؛ اینکه از مرحومه دباغ قصد داریم چه گفتمانی را برجسته کنیم اهمیت دارد چراکه آن گفتمان ماده خامی است که باید به روایت تبدیل شود.

وی افزود: اگر شخصیتی را می‌خواهیم به الگو تبدیل کنیم حتما باید بعد از گفتمان، روایت‌ها را تعریف کنیم و درنظر داشته باشیم چگونه می‌توان این روایت را به روایت نسلی تبدیل کنیم؛ ممکن است بخشی از شخصیت مرحومه حدیدچی برای ما که نسل قبل از انقلاب و همراه با انقلاب بودیم به دلیل اتصال تاریخی جذاب باشد اما باید بررسی کنیم برای نسل امروز که آن اتصال را ندارد چطور می‌شود روایت نسلیِ جذاب ساخت.

صالحی با اشاره به اهمیت ساختن یک روایت فراملی از این بانوی مبارز به الزامات آن اشاره و تصریح کرد: اگر قصد داریم از ایشان روایتی جذاب برای عرصه جهانی به‌ویژه جهان اسلام ایجاد کنیم باید به سختی‌های این مسیر توجه کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر می‌خواهیم شخصیتی را به عنوان الگوی تراز معرفی کنیم که دختر جوان و نوجوان احساس کند می‌تواند او را به عنوان الگوی خود درنظر گیرد، باید به لوازم آن توجه کنیم چرا که الگوی سازی به گفتمان، روایت و قالب‌های جذاب و فضای انتشار نیاز دارد.

وی‌افزود: کارهای مهمی صورت گرفته اما باید توجه داشت کنگره شروع اقدامات است و نه پایان آن، اگر بتوانیم در محیط هایی که در آن فعالیت داریم خلأ الگوهای روزآمد را با استفاده از این مسیر پُر کنیم این کنگره موفق‌تر خواهد بود.

تلاش کنیم تا دغدغه‌ رهبر انقلاب مبنی بر تامین الگوهای روزآمد برای نسل نوجوان و جوان را برطرف کنیم. مسلما مرحومه دباغ (حدیدچی) یکی از شخصیت‌های مهم و قابل توجه زنان در دوران معاصر ما به‌شمار می‌آید

صالحی در ادامه با اشاره به اقداماتی که توسط کنگره مرضیه حدیدچی برای اجرا درنظر گرفته شده است، تصریح کرد: باید تعدادی از اقدامات اصلی و هویت‌ساز را تعریف و نسبت به آن حساسیت‌های لازم را داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا دغدغه‌ رهبر انقلاب مبنی بر تامین الگوهای روزآمد برای نسل نوجوان و جوان را برطرف کنیم، گفت: مسلما مرحومه دباغ (حدیدچی) یکی از شخصیت‌های مهم و قابل توجه زنان در دوران معاصر ما به‌شمار می‌آید.

وی افزود: انشالله بتوانیم موارد برجسته زندگی خواهر دباغ را به نسل جوان معرفی کنیم؛ مثلا تبیین کنیم چگونه می‌توان در عین حال که می‌توان زنِ مبارزِ انقلابیِ فرمانده سپاه پاسداران بود، زندگی شیرینی نیز داشت؛ اینها حوزه هایی است که اگر بتوانیم آن‌ها را به روایت‌های جذاب تبدیل کنیم، می‌توان برای آینده کشور از آن بهره برد.

در این نشست شرح وظایف دستگاه‌های مختلف برای برگزاری هرچه بهتر کنگره این بانوی مبارز و انقلابی مطرح شد و نهادهای مختلف پیشنهادهای خود برای تبیین بیشتر وجوه شخصیتی خواهر دباغ عنوان کردند.

همچنین در این نشست از پوستر کنگره ملی بانوی مبارز و انقلابی (خواهر دباغ) نیز رونمایی شد.

در این نشست، محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، عبدالحسین کلانتری معاون امور فرهنگیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی و محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران و نمایندگانی از وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان صداوسیما، شهرداری تهران و بنیاد شهید، مدیر کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، استاندار همدان، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در همدان و رئیس حوزه هنری نیز حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha