رشد ۱۲ درصدی آمار پژوهشگران یک درصد برتر کشور

تهران- ایرنا- رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گفت: آمار پژوهشگران یک درصد برتر کشور نسبت به سال گذشته (۱۴۰۲) بیش از ۱۲ درصد رشد داشته است. 

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، سید احمد فاضل‌زاده از معرفی پژوهشگران ایرانی پر استناد یک درصد جهان، در ۲۲ حوزه موضوعی علوم در ۶ فهرست (آبان ماه ۱۴۰۲ تا شهریور ۱۴۰۳) خبر داد.

وی افزود: مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) به ‌عنوان یک مؤسسه معتبر بین‌المللی رسالت پاسخگویی به بخشی از نیازهای علمی و پژوهشی در زمینه رصد علم و فناوری ایران، منطقه و کشورهای اسلامی را بر عهده دارد. در همین راستا، این مؤسسه هر ساله پژوهشگران پر استناد برتر را شناسایی و معرفی می‌کند.

فاضل‌زاده اظهار داشت: امسال ۱۰۵۶ پژوهشگر با وابستگی سازمانی جمهوری اسلامی ایران شناسایی شده‌اند. طبق نمودار زیر طی یک دهه گذشته آمار پژوهشگران پر استناد یک درصد برتر کشور روندی رو به رشد داشته و نسبت به سال گذشته، رشد بیش از ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد ۱۲ درصدی آمار پژوهشگران یک درصد برتر کشور

وی یادآور شد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بیش از ۴۰ درصد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیش از ۴۹ درصد از سهم پژوهشگران پر استناد ایرانی را به خود اختصاص داده است.

رشد ۱۲ درصدی آمار پژوهشگران یک درصد برتر کشور

اطلاعات کامل مربوط به وابستگی سازمانی کلان سایر پژوهشگران پر استناد در جدول شماره یک نشان داده شده است.

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام بیان کرد: بر اساس وابستگی سازمانی، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه صنعتی اصفهان از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و دانشگاه علوم پزشکی تبریز از وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی دارای بیشترین تعداد پژوهشگر یک درصد برتر هستند.

فاضل‌زاده گفت: بررسی تعداد پژوهشگران پر استناد کشور در فهرست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان به تفکیک حوزه موضوعی نشان می‌دهد که ۲۲.۵۴ درصد این پژوهشگران متعلق به حوزه پزشکی بالینی هستند. پس از حوزه پزشکی بالینی، حوزه موضوعی چند رشته‌ای با ۲۱.۷۸ درصد، بیشترین پژوهشگر پر استناد ایرانی را در برمی‌گیرد.

وی بیان کرد: برخی از پژوهشگران در چندین حوزه موضوعی، حد آستانه استنادی لازم را کسب می‌کنند که در دسته حوزه موضوعی چند رشته‌ای قرار می‌گیرند. حوزه موضوعی مهندسی با ۱۷.۰۵ درصد رتبه سوم را در میان رشته‌های موضوعی به لحاظ فراوانی پژوهشگران پر استناد کسب کرده است. این سه رشته بیش از ۶۰ درصد از کل پژوهشگران پر استناد ایران را به خود اختصاص داده است.

رشد ۱۲ درصدی آمار پژوهشگران یک درصد برتر کشور

نمودار زیر، فراوانی پژوهشگران ایرانی پر استناد یک درصد جهان به تفکیک حوزه‌های موضوعی شناسایی شده توسط مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) را طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد.

رشد ۱۲ درصدی آمار پژوهشگران یک درصد برتر کشور

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha