انتقاد کارگردان «شهسوار» از کم‌لطفی جشنواره‌ها به فیلم کمدی/ فیلم ایرانی به نیویورک می‌رود

تهران- ایرنا- رقابت «این جمعیت قابل کنترل» در جشنواره مصری آمریکایی نیویورک، نقد و بررسی فیلم «شهسوار» در هشتمین قسمت از برنامه اکران و آمادگی فیلم سینمایی «نویسنده» برای پخش و اکران بین‎‌المللی، اهم اخبار سینمایی هستند.

به گزارش ایرنا، فیلم سینمایی «این جمعیت قابل کنترل» ساخته محمدمتین اوجانی به بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی The Egyptian American Film Festival نیویورک راه یافت. فیلمنامه این اثر توسط روناک برخوردار به نگارش در آمده، تهیه‌کنندگی آن را مهرداد فرید بر عهده داشته و پخش بین‌المللی فیلم، توسط دپارتمان جهانی Bahr Films به مدیریت مریم بحرالعلومی صورت می‌گیرد.

جشنواره بین‌المللی فیلم مصری آمریکایی نیویورک از ۸ تا ۱۰ نوامبر سال جاری در Leon M Goldstain performing art center به ریاست علی بدرخان کارگردان مشهور مصری برگزار می‌شود. چهارمین دوره از این جشنواره که به عنوان دوره رویا نامگذاری شده، با «شعار نیویورک عربی صحبت می‌کند» برپا می‌شود.

فریده سپاه‌منصور، محمدرضا داوودنژاد، علیرضا استادی، زهرا داوودنژاد، مرجان قمری، روناک برخوردار، مهناز افتاده‌نیا، رسول عظیمی، وحید الهویی، مریم شاه ولی، محسن آشتیانی پور و... در این اثر نقش‌آفرینی می‌کنند.

جشنواره فیلم فجر آثار طنز را جدی نمی گیرد/ برخی برای حضور فیلمشان در جشنواره هرکاری می کنند

نقد و بررسی فیلم «شهسوار» در هشتمین قسمت از برنامه اکران با حضور حسین نمازی کارگردان این اثر و به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی منتقد و نویسنده از اکران مدیا پخش شد.

نمازی در این برنامه با اشاره به شکل گیری قصه فیلم «شهسوار» اظهار کرد: این فیلم در ۳۶ جلسه فیلمبرداری تولید شد. انتخاب بازیگر سخت ترین بخش تولید یک فیلم است و شما باید از گزینه های موجود استفاده کنید و در نهایت از بازیگران راضی بودم.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر هیچ وقت روی خوشی به من نشان نداد. «آپاندیس» را اصلا به جشنواره راه ندادند و این فیلم در جشنواره های مختلف بین المللی جایزه گرفت و بسیاری این نقد را به جشنواره داشتند که چرا «آپاندیس» را نپذیرفتند. در «شادروان» بازیگران بسیار خوب بودند اما هیچکدام را کاندید نکردند و «شهسوار» را نیز اصلا ندیدند؛ این در حالی است که این فیلم پس از «تمساح خونی» بیشترین استقبال را در جشنواره داشت.

این کارگردان توضیح داد: شاکله جشنواره به شکل و شمایلی است که مناسباتش با دیگر جشنواره ها متفاوت است. همان سال که آپاندیس را در جشنواره داشتم تهیه کننده ای را دیدم که تلاش می کرد فیلمش وارد جشنواره شود و او در قرارداد با نهاد سازنده تعهد داده بود که فیلم به جشنواره برود در غیر اینصورت از رقم تولید کم می شود. این اتفاق موجب می شود آدم ها برای اینکه فیلمشان در جشنواره باشد هرکاری کنند. فشارهای بیرونی به جشنواره فیلم فجر باعث می شود قضاوت درستی در این رویداد صورت نگیرد.

نمازی افزود: مساله من این است که جشنواره فیلم فجر، اثری که بخنداند را جدی نمی گیرد. چند فیلم کمدی را سراغ داریم که در جشنواره دیده شده است؟ کدام فیلم خوب طنز ما در جشنواره دیده شده است؟ اگر کمدی ژانر نیست اعلام کنید که در سینما نباید باشد. چطور وقتی بحث رونق جشنواره است تاکید می کنند که این فیلم ها در جشنواره باشد اما از جوایز بی نصیب هستند.

انتقاد کارگردان «شهسوار» از کم‌لطفی جشنواره‌ها به فیلم کمدی/ فیلم ایرانی به نیویورک می‌رود

احسان طهماسبی منتقد و نویسنده نیز در این برنامه اظهار کرد: کمدی به قدری گسترده است که از ژانر می تواند به لحن تبدیل شود. در «شهسوار» هم همین اتفاق رخ داده و اصرار بازیگران به اینکه فیلم اجتماعی است اشتباه است. همینطور اصرار مخاطبان که این اثر نیز طنز است درست نیست.

وی با بیان اینکه لحن طنز به فیلم سوار است ادامه داد: برخورد فیلم و فیلمساز با مخاطب با احترام و از جنس بازگو کردن قصه گفتاری است و این اتفاق حقیقی و منطق با زندگی است و این امتیاز «شهسوار» است. بین دو فیلم اخیر کارگردان، شباهت وجود دارد.

نمازی در این باره گفت: همه فیلم های من براساس اتفاقات واقعی تولید شده است. وقتی «شادروان» را تولید می کردم اتفاقی که برای پدربزرگم افتاد در ذهنم بود و قرار بود «شادروان۲» را بسازیم اما احساس کردم این اتفاق رخ ندهد و به «شهسوار» رسیدیم.

طهماسبی یادآور شد: بسیاری از اتفاقاتی که در دل فیلمی رخ می دهد که در خانواده های اطراف شهر است، حرمت خانواده را می تواند زیر سوال ببرد و در دو فیلم حسین نمازی، پدر خانواده بی کارکرد و خنثی است و حسین نمازی خودش را در معرض قضاوت قرار می دهد.

نمازی با بیان اینکه گاه برداشت اشتباه از فیلم می شود یادآور شد: زمانی که پدر دلخوش می شود، اتفاقات خوب در فیلم رخ می دهد. در جایگاه پدر در فیلم «شهسوار» تمرکز ویژه ای شده و ادم ها در این فیلم خاکستری هستند. به صفر و ۱۰۰ نگاه کردن اعتقاد ندارم و معتقدم نگاهمان به درام این است که افراد یا فرشته و یا نقطه مقابل آن هستند و به‌خصوص این در فیلم های سفارشی بیشتر دیده می شود.

روزبه رحیمی نژاد هم در این باره گفت: خانواده صرفا فقیر الزاما فقر فرنگی ندارد و از طبقات متول گاه قوی تر هستند.

طهماسبی تاکید کرد: حسین نمازی در «شهسوار» خود را در معرض رویکردی می گذارد که می‌داند حاصل آن نه فروش ویژه است و نه نگاه منتقدان جلب می شود و نه رویکرد جهان‌شمول می شود و برخورد کارگردان با فقر جالب است.

نمازی با بیان اینکه فروش در اختیار فیلم هایی است که صرفا می آیند که بخندانند گفت: روحیات من اینگونه است که دوست دارم زندگی واقعی را بسازم. در تلخ ترین لحظات هم لحظات شیرین وجود دارد. تا زمانی که به مدل خود در کمدی صرف نرسم، نمی توانم سراغ کمدی های مرسوم بروم. از نظر خودم «شهسوار» یک فیلم اجتماعی شیرین و جنس خنده این فیلم متفاوت است.

«نویسنده» آماده نمایش و پخش شد

فیلم سینمایی «نویسنده» به کارگردانی جواد خمیس‌آبادی، نویسندگی مشترک جواد خمیس‌آبادی و کیانوش عباس زاده پس از طی مراحل فنی، آماده نمایش و پخش بین‌الملل شد. مینا وحید، علی باقری و مجید پتکی بازیگران این فیلم هستند و پخش بین‌الملل اثر برعهده محمد توریوریان است.

فیلم سینمایی «نویسنده»، یک اثر مستقل از سه‌گانه «مدادتراش» جواد خمیس‌آبادی است. «شکارچی» و «بانو» عناوین دیگر این سه‌گانه هستند.

در خلاصه داستان «نویسنده» آمده است: «ناشر و منتقدی در تخیل نویسنده‌ای گرفتار می‌شوند که هر آنچه می‌نویسد واقع می‌شود.»

خمیس‌آبادی، کارگردان و مدیر فیلمبرداری سینماست که پیش از ساخت این اثر، مدیریت فیلمبرداری و تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی چون «در میان دیوارها»، «پل» و تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «ماه در مه»، «سیازنگی» و نویسندگی و کارگردانی مجموعه مستند «غریبه‌های آشنا» و... را در کارنامه خود داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha