۹میلیون هکتار از اراضی بورکینافاسو پذیرای سرمایه‌گذاران است

تهران- ایرنا- سفیر کشور بورکینافاسو در ایران گفت: ۹ میلیون هکتار زمین آماده کشت در بورکینافاسو داریم که منتظر سرمایه‌گذاران، تجار و کشاورزان برای آغاز کشت هستیم.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «محمد کابوره» در دیدار با مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهادکشاورزی اظهارداشت: ایران تجربه‌های زیادی در زمینه کشت فراسرزمینی دارد و امیدواریم بتوانیم این مسیر را در بورکینافاسو ادامه دهیم، همچنین سرمایه‌گذاران ایرانی هم علاقه خود را برای سرمایه‌گذاری در این بخش نشان داده‌اند.

سفیر بورکینافاسو در ایران تصریح کرد: ۹ میلیون هکتار زمین یاد شده آب دارند و شرایط اجاره آنها منعطف و ساده است و اجازه سرمایه‌گذاری بر روی فعالیت‌های دیگر در کنار کشاورزی هم داده خواهد شد.

وی افزود: در زمینه آموزش و تحقیقات نیازمند همراهی ایران هستیم تا تجارب خود را با ما از طریق سازمان تحقیقات کشاورزی در بورکینافاسو به اشتراک بگذارند و امکان تبادل محققان ایران و بورکینافاسو برای تحقیقات و آموزش وجود خواهد داشت.

تفاهم‌نامه ۲۰۱۲ بین ایران و بورکینافاسو بازخوانی می‌شود

کابوره گفت: تفاهمنامه بین ایران و بورکینافاسو در سال ۲۰۱۲ منعقد شد که درخواست بازخوانی این تفاهمنامه را در کمیسیون مشترک سال ۲۰۲۳ دادیم تا بندهای این تفاهمنامه مجدد خوانش شود و به مرحله اجرا برسد.

وی ادامه‌داد: ما بسیار مشتاق هستیم تا بتوانیم یک شراکت بین نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ایران و همکارانمان در بورکینافاسو ایجاد کنیم، در زمینه ۹ میلیون هکتار که دارای آب هستند هم سرمایه آن ۱۰۰ درصد متعلق به دولت و کاملاً عمومی است، به راحتی برای ۲۰ الی ۳۰ سال اجاره داده خواهد شد، ضمانت هم خواهد داشت و سفارتخانه برای انجام این کار در کنار سرمایه‌گذاران ایرانی خواهد بود.

سفیر بورکینافاسو در ایران تصریح کرد: زمینه تهاتر برای محصولات ایرانی و بورکینایی وجود دارد و شما می‌توانید محصولات خود را از این کشور به هرجا خواستید صادر کنید، همچنین پیشنهاد می‌شود با ایجاد یک کارخانه بسته‌بندی در زمینه سورت و بسته‌بندی در در بورکینافاسو برای جوانان بورکینایی هم اشتغال زایی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با انتقال دانش و فناوری به بورکینافاسو توسط ایران به افزایش تولید در بخش کشاورزی و خودکفایی در تولید محصولات برسیم.

حضور ایرانی‌ها در بخش کشاورزی بورکینافاسو، به شرط تامین امنیت

در دین دیدار «رضا فتوحی» مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهادکشاورزی افزود: روابط بسیار خوبی با کشورهای آفریقایی داریم و مقامات ایرانی بر افزایش این روابط تاکید دارند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ایران آمادگی دارد که در صورت ایجاد شرایط مناسب و بسترسازی برای سرمایه‌گذاری در بورکینافاسو، بخش خصوصی بتواند در این کشور سرمایه‌گذاری کند و در زمینه کشاورزی فراسرزمینی بسته به شرایط اقلیمی و محصولات بومی اقدام به کشاورزی کند.

وی اظهار داشت: جلسه امروز به پیشنهاد سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایران بود تا بتوانند با سرمایه‌گذاری در این کشور روابط بخش کشاورزی را با بروکینافاسو افزایش دهند.

فتوحی، تبادل دانش فنی کشاورزی بین ایران و بورکینافاسو را یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی دانسته و خاطرنشان‌کرد: در زمینه تجارت محصولات کشاورزی به بورکینافاسو گزینه های بسیاری داریم که می‌تواند فعالیت ما در این زمینه گسترش دهد.

وی ادامه‌داد: بخش خصوصی ایران در بیشتر کشورهای دنیا کشاورزی فراسرزمینی را در دست اجرا دارد، ما می‌توانیم بخش خصوصی را به سمت ۹ میلیون هکتار اراضی کشاورزی بورکینافاسو هدایت کنیم؛ به شرطی که امنیت و آسایش سرمایه‌گذاران ما فراهم باشد.

مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهادکشاورزی گفت: بیش از ۲ هزار نفر محقق در رده‌های مختلف تحقیقاتی داریم که می‌توانند در بورکینافاسو و بخش آموزش نقش اساسی ایفا کنند و کشاورزی را در این کشور رونق دهند.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم برای ایران، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که می‌خواهیم در زمینه مالکیت و یا اجاره زمین امنیت و ترانسفر افراد و محصولات در آرامش باشند.

فتوحی افزود: می‌توانیم در زمینه تهاتر محصولات کشاورزی و صنعتی و یا آموزش، تحقیقات و ترویج در مقابل محصولات با بولکینافاسو همکاری کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم در بحث دانش فنی کشاورزی فراسرزمینی و تبادلات تجاری همکاری‌های خوبی را با بورکینافاسو داشته باشیم.

ایران ظرفیت انتقال تجارب دانش فنی خود به بورکینافاسو را دارد

در این دیدار، «ولی الله آقایارزاده » مشاور اقتصادی رئیس سازمان نظام مهندسی مشاورزی و منابع طبیعی ایران گفت: این سازمان ۲۵۰ هزار نفر فارغ التحصیل با دانش کشاورزی و منابع طبیعی دارد که شامل تمام ظرفیت‌های کشاورزی اعم از زراعت، باغبانی، دامپروری، شیلات و مکانیزاسیون می‌شود که در زمینه دانش فنی و سرمایه‌گذاری می‌توانیم با بورکینافاسو همکاری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: طی چند روز گذشته در زمینه کشت فراسرزمینی قراردادهایی با کشور تانزانیا به امضا رساندیم و همین شرایط را در کشور ونزوئلا هم داریم و دانش فنی و کشت فراسرزمینی را در آنجا انجام می‌دهیم و امیدواریم بتوانیم با کشور بورکینافاسو همین کار را اجرایی کنیم.

وی اظهارداشت: در روزهای آینده بزرگترین همایش اقتصاد دریا محور را در ایران خواهیم داشت و از سفیر بورکینافاسو دعوت داریم تا در این همایش در جزیره کیش حضور یابند.

آقایارزاده افزود: در خصوص ۹ میلیون هکتار اراضی زراعی بورکینافاسو، جدا از اینکه در کشت می‌توانیم کمک کنیم، در خصوص مکانیزاسیون و ماشین آلات کشاورزی هم کمک خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha