۶ آبان ۱۴۰۳، ۱۷:۳۸
کد خبرنگار: 3181
کد خبر: 85641230
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شهرت یک دیکتاتور به خاطر خوراندن دشمنانش به شیرها/ «عصر تاریکی» منتشر شد

تهران- ایرنا- کتاب «عصر تاریکی» راوی مسیر سیاسی امپراتور بوکاسا، دیکتاتور آفریقای مرکزی نوشته «برایان تیتلی» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در معرفی کتاب «عصر تاریکی» آمده است: شما را به سفری هیجان‌انگیز و تکان‌دهنده به قلب یکی از تاریک‌ترین دوره‌های تاریخ آفریقا می‌برد؛ دوران زندگی، ریاست و امپراتوری ژان‌بدل بوکاسا؛ امپراتور خون‌آشام آفریقا.

در این کتاب ژان‌بدل بوکاسا، رئیس جمهوری خودکامه و بعدها امپراتور خودخوانده جمهوری آفریقای مرکزی معرفی شده است.

در میان استعمار و استقلال، کوتا، بابابوک، ارتباط با فرانسه، عطش قدرت، عملیات انتقام و تسویه حساب از جمله عناوین فصول این کتاب است.

نام ژان‌بدل بوکاسا در رسانه‌ها بسیار مطرح شد. ولی نه فقط به خاطر جشن مفصل تاج گذاری اش؛ بلکه به دلیل گزارش آدم خواری، خوراندن دشمنانش به شیرها و تمساح‌ها و ضرب و شتم دانش آموزان مدرسه‌ای تا سرحد مرگ. برای چند دهه رسانه ها مظاهر ظلم و ستم او را در بوق و کرنا کردند و این باعث شد شهرت منفور ماندگاری پیدا کند.

بوکاسا در ۱۹۶۶ یعنی زمانی که «فرمانده کل قوا» بود با برکنار کردن پسر عمویش، «دیوید داکو» (David Dacko)، در یک کودتای تقریباً بدون خونریزی به قدرت رسید و سپس داکو را به عنوان مشاور خود برگزید. یکی از اولین اقدام‌های او بعد از به قدرت رسیدن در ۱۹۶۶ قطع روابط با جمهوری خلق چین بود. او ادعا کرد که چین در یک توطئه علیه رژیم او دست داشته‌است. چین بعداً این موضوع را تکذیب کرد. بعدها روابط دو کشور عادی شد و در ۱۹۷۶ به عنوان میهمان افتخاری در چین پذیرایی شد.

گفته می‌شود، از غذاهای مورد علاقه او، دُلمه برنج پیچیده‌شده در گوشتِ بدنِ انسان بوده‌است. به گفته آشپز سابق وی، گوشتِ بدنِ انسان را ، برایش نیمه‌کباب می‌کردند.

این کتاب تصویری از یک دوره پر رمز و راز تاریخ آفریقا ارائه می‌دهد. نویسنده در این کتاب با ترکیب فنون مطالعات تاریخی و روزنامه نگاری تحقیقی گزارش جذابی از تاریخ معاصر آفریقا به خوانندگان ارائه می دهد.

کتاب «عصر تاریکی» با ترجمه حمید هاشمی کهندانی در ۳۸۰ صفحه و ۱۳ فصل با قیمت ۴۵۰ هزار تومان در نشر وزن دنیا منتشر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha