تمایل اروپا به حفظ تنش‌های تجاری با چین

تهران- ایرنا- اتحادیه اروپا چند روز پس از توافق با چین بر سر جایگزینی اعمال تعرفه‌های گمرکی بر خودروهای برقی، مذاکرات جداگانه‌ای را با شرکت‌های فعال در این حوزه انجام می‌دهد که این اقدام انتقاد چین را برانگیخته است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت بازرگانی چین امروز دوشنبه هشدار داد که اگر اتحادیه اروپا مذاکرات جداگانه‌ای را با شرکت‌های خودروهای برقی چینی همزمان با مذاکرات با پکن انجام دهد، این به اعتماد متقابل ضربه می‌زند و در کل مذاکرات تداخل ایجاد می‌کند.

این وزارتخانه اوایل ماه جاری میلادی نیز هشدار مشابهی را داده بود اما اظهار نظر جدید چند روز پس از آن است که پکن و بروکسل توافق کردند تا مذاکرات فنی بیشتری را در مورد یافتن راه‌های جایگزین برای اعمال تعرفه‌ها بر خودروهای برقی چین انجام دهند.

دو طرف تاکید کردند که تعهدات به قیمت، همچنان راه حل این اختلاف است و وزارت بازرگانی چین گفت که مرحله بعدی مشورت‌ها آغاز شده است. پکن جمعه گذشته اعلام کرد که از آمدن تیم اتحادیه اروپا به چین استقبال می‌کند.

اتحادیه اروپا قرار است هفته آینده پس از پایان تحقیقات ضد یارانه‌ای، تعرفه‌های اضافی تا ۳۵.۳ درصد بر خودروهای برقی ساخت چین اعمال کند، اما گفته است که مذاکرات می‌تواند پس از آن ادامه یابد.

دو طرف در حال بررسی تعهدات به حداقل قیمت از سوی تولیدکنندگان چینی در اروپا به عنوان جایگزینی برای تعرفه‌ها هستند. کمیسیون اروپا که بر سیاست تجاری ۲۷ کشور اتحادیه اروپا نظارت دارد، پیش از این هشت دور مذاکره فنی با همتایان چینی انجام داده و گفته است که شکاف های قابل توجهی باقی مانده است.

چین دو هفته پیش نیز از اتحادیه اروپا خواسته بود که مذاکرات جداگانه‌ای با شرکت‌های چینی انجام ندهد و هشدار داد که این امر ستون‌های مذاکرات را متزلزل می‌کند.

کمیسیون اروپا گفت که مذاکرات اجرایی اتحادیه اروپا با اتاق بازرگانی چین برای واردات و صادرات ماشین آلات و محصولات الکترونیکی (CCCME) گفت‌وگو با صادرکنندگان خصوصی را مستثنی نمی‌کند.

بروکسل همچنین اقدام‌های تلافی جویانه چین مانند تحقیقات پکن در مورد صادرات نوشیدنی، گوشت دام و لبنیات اتحادیه اروپا را نگران کننده دانست و گفت که اتحادیه اروپا آنها را بدون دلیل تشخیص داده است.

چین نیز می‌گوید که به انجام تحقیقات خود ادامه خواهد داد و آنها از قوانین پکن و سازمان تجارت جهانی پیروی می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha