پدیده‌های امنیتی را با رویکرد اجتماعی و فرهنگی حل کنیم/ قوانین حوزه شهری اصلاح می‌شوند

تهران- ایرنا- وزیر کشور گفت: باید تلاش کنیم که پدیده‌های اجتماعی به مسائل امنیتی تبدیل نشوند و حتی پدیده‌های امنیتی را با رویکرد اجتماعی و فرهنگی حل کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اسکندر مومنی روز دوشنبه در نشست استانداران سراسر کشور با بیان اینکه دستورالعمل صرف نمی‌تواند جلوی بحران را بگیرد، افزود: باید نظارت و پیگیری مستمر و بازدید میدانی وجود داشته باشد. غیر از زلزله، سایر حوادث طبیعی قابل پیش بینی و پیشگیری است. پس در این زمینه به برنامه‌ریزی نیاز داریم.

وی اضافه کرد: بیش از هرزمانی، امروز نیاز به امنیت و امیدآفرینی داریم. همه باید تلاش کنیم که پدیده‌های اجتماعی به مسائل امنیتی تبدیل نشوند و حتی پدیده های امنیتی را با رویکرد اجتماعی و فرهنگی حل کنیم. کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز باید دنبال شود.

وزیر کشور با بیان اینکه در موضوع اقتصاد، بخشی ملی و بخشی استانی است، تأکید کرد: سرمایه‌گذار، کارآفرین و تولیدکننده باید حمایت شوند و در بروکراسی اداری گیر نکنند. تنها هم و غم آنها باید تولید و کارآفرینی باشد.

مومنی اظهار کرد: برخی استانداران روزی را به تولیدکنندگان و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران اختصاص می‌دهند. همه بخش‌های اقتصادی مربوط به استان نیست؛ اما حتما وقتی را به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان اختصاص دهید. یکی از شاخص‌ها در حوزه تولید و سرمایه‌گذاری، حفظ احترام است.

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی وزارت کشور، موضوع شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و امور شهری است، تصریح کرد: توجه عمده ما باید به استفاده حداکثری از اختیارات و نظارت دائم بر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باشد. بیشترین مراجعه مردم به آنجا است.

وزیر کشور تصریح کرد: به شدت نیاز به اصلاح قانون در این زمینه داریم و دستوری دادم تا قانون اصلاح شود. در حال رایزنی با مجلس هستیم و امیدواریم به همین دوره برسد.

مومنی با تأکید بر اینکه در حوزه مدیریت شهری، عدم ثبات وجود دارد، افزود: شهردار را شورای شهر انتخاب می‌کند و وزیر کشور هم حکم را امضا می‌کند، اما همان شورای شهر، شهردار را استیضاح می‌کند. مگر ممکن است که در یک دوره یک شهر، چند شهردار داشته باشیم. در استان تهران، ۷ شهر داریم که شورای آنها منحل شده است.

وی با بیان اینکه متوسط حضور شهرداران در شوراهای شهر دوره پنجم و ششم، ۲ سال بوده است، اعلام کرد: در حال تدوین ایده‌ای هستیم که یا مردم شهرداران را انتخاب کنند و یا شورای شهر به راحتی نتواند شهردار را عزل کند.

وزیر کشور اظهار کرد: ما نمی‌گوییم که وزیر کشور یا استانداران، شهرداران را انتخاب کنند اما اینطور نمی‌شود که شورای شهر، شهردار را انتخاب و کمتر از ۶ ماه بعد آن را عزل کند.

مومنی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رئیس‌جمهور بارها بر موضوع وفاق و همبستگی ملی تأکید کرده است، افزود: باید روحیه وفاق در دستور کار شد.احترام به مردم، و بودن در بین آنها و تغییر در شرایط سفره مردم موجب افزایش سرمایه اجتماعی و مشارکت بیشتر مردم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: انتخابات با مشارکت ۵۰ درصدی مردم برگزار شد؛ شرکت بقیه مردم، منوط به عملکرد دولت چهاردهم است. یکی از مولفه‌های اصلی قدرت ملی ما، مشارکت و حضور مردم در صحنه است.

وزیر کشور گفت: تلاش می‌کنیم با توجه به موضوع اقتصاد و معیشت مردم و حضور در میان آنها، مشارکت را افزایش دهیم. این که مردم بدانند ما پیگیر موضوعات آنها هستیم، به ما اعتماد می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha